Sarıalioğlu, ArzuKüçükoğlu, SibelÖzdemir, Aynur AytekinKöse, SemraÇelebioğlu, Ayda2022-07-222022-07-222021-08-31Sarıalioğlu, A. vd. (2021). "The effect of obesogenic environment and socio- demographic characteristics on obesity awareness levels of children". Güncel Pediatri Dergisi, 19(3), 292-302.1304-90541308-6308https://doi.org/10.4274/jcp.2021.34603https://cms.guncelpediatri.com/Uploads/Article_50580/G%C3%BCncel%20Pediatri-19-292.pdfhttp://hdl.handle.net/11452/27973Introduction: The purpose of the study is to determine the effect of obesogenic environment and sociodemographic characteristics on children’s obesity awareness levels. Materials and Methods: The sample of the study was composed of a total of 540 children studying at the 5 th grade (63), 6 th grade (73), and 7 th grade (79) in the private school and at the 5th grade (131), 6th grade (108), and 7th grade (86) in the public school specified between the dates when the study was conducted. “Descriptive Information Form”, “Obesogenic Environmental Evaluation Form (OEEF)” and “Obesity Awareness Scale (OAS)” were used to collect the data. Results: It was determined that OEEF mean score was higher in children studying in the public school (10.50±2.23) than those studying in the private school (7.77±2.36) and the difference between them was significant. OAS “physical activity” subscale mean score was significantly higher in children studying in the public school. Conclusion: When OEEF and OAS mean scores were examined according to sociodemographic variables, it was found that there was a significant difference between the groups in terms of some variables. It was determined in the study that the children studying in the public school were affected more by the obesogenic environmental conditions and gender increased the obesity awareness level of the children. Within the scope of the fight against obesity, it is recommended to conduct consciousness-raising and awareness programs related to obesogenic environment in all educational institutions primarily in public schools.Giriş: Araştırmanın amacı, obezojenik çevre ve sosyodemografik özelliklerin çocukların obezite farkındalık düzeylerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini çalışmanın yapıldığı tarihlerde belirtilen özel okulda 5. sınıf (63), 6. sınıf (73), 7. sınıfta (79); devlet okulunda 5. sınıf (131), 6. sınıf (108), 7. sınıfta (86) eğitim gören toplam 540 çocuk oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında “Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Obezojenik Çevre Değerlendirme Formu (OÇDF)” ve “Obezite Farkındalık Ölçeği (OFÖ)” kullanıldı. Bulgular: OÇDF puan ortalamasının devlet okulunda öğrenim gören çocuklarda (10.50±2.23) özel okulda öğrenim görenlere göre (7.77±2.36) daha yüksek ve aradaki farkın anlamlı olduğu belirlendi (p<0.05). OFÖ “fiziksel aktivite” alt boyutu puan ortalaması devlet okulunda öğrenim gören çocuklarda anlamlı şekilde daha yüksek bulundu (p<0.05). Sonuç: OÇDF ve OFÖ puan ortalamaları sosyodemografik değişkenlere göre incelendiğinde bazı değişkenler açısından gruplar arasında anlamlı fark olduğu belirlendi. Çalışmada obezojenik çevre koşullarından devlet okulunda öğrenim gören çocukların daha fazla etkilendiği, cinsiyetin çocukların obezite farkındalık düzeyini artırdığı saptandı. Obezite ile mücadele kapsamında öncelikli olarak devlet okulları olmak üzere, tüm eğitim kurumlarında obezojenik çevre ile ilgili bilinçlendirme ve farkındalık oluşturma programlarının yürütülmesi önerilir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessChildNurseObesity awarenessObesogenic environmentÇocukHemşireObezite farkındalığıObezojenik çevreThe effect of obesogenic environment and socio- demographic characteristics on obesity awareness levels of childrenObezojenik çevre ve sosyo-demografik özelliklerin çocukların obezite farkındalık düzeylerine etkisiArticle292302193