Zencirkıran, MuratAytekin, Doruk Alp2024-11-192024-11-192024https://hdl.handle.net/11452/48057Kent ve kır çevresi yaşam alanlarının vazgeçilmez unsurlarından olan yeşil alanlar içerisinde oldukça sık biçimde kullanılan tasarım öğelerinden birisi de çim alanlardır. Var olan bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla çim tohumu ve çim üretimi büyük bir sektör haline gelmiştir. Özellikle son yıllarda rulo plakalar ile saha çimlendirilmesi gerçekleştirilme işi daha yaygın hale gelmiş ve bu amaçla çok sayıda hazır çim üreten firma kurulmuştur. Ülke genelinde kurulan firmaların büyük bir çoğunluğu ise Marmara bölgesinde yerleşik olan firmalardır. Bu çalışma Marmara bölgesinde yer alan ve hazır çim üretimi yapan firmaların değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiş olup çalışma kapsamında yüz yüze anketler gerçekleştirilmiştir. Bu anketler ile firmaların genel yapıları, yetiştiricilik, pazarlama ile ilgili özellikleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler; firmaların %100’ünün öz sermaye ile kurulduklarını, ayrıca şirketlerin hukuki yapısı incelendiğinde %48’inin limited şirketi, %40’ının şahıs şirketi olduğu, %8’ide anonim şirketi olduğu belirlenmiştir. 6-10 yıl ve üzeri bir süredir sektör içerisinde faaliyet gösterdiklerini, üretim yaptıkları alanların %40’ının kiralık araziler olduğunu göstermiştir. Faaliyette olan firma sahiplerinin %80’inin lise ve üzeri okul bitirdikleri tespit edilmiştir. Marmara bölgesindeki üreticilerin %100’ü serin iklim çim tohumu kullandıkları belirlenmiştir. Çim tohumu temini bakımından ise firmaların %100’ü ithal tohum kullanmaktadırlar. Çim türü bakımından ise Lolium perenne – Festuca rubra – Poa pratensis türlerini farklı karışım oranları ile kullandıklarını belirlenmiştir. Üretim sürecinde tüm firmaların arazilerinde file serimi gerçekleştirdiği görülmüştür. Bununla birlikte üreticilerin %92 gibi büyük çoğunluğu Eylül – Ekim aylarında tohum ekimi yaptıklarını belirtirken, Ekim – Kasım ayında tohum ekimi yapan üreticiler ise %8’dir. Sektörde yer alan firmaların %32’sinin yıllık satış kapasitesini 0-100.000 m2 arasında olduğu ve firmaların sadece %20’lik bir kesiminin ihracat yaptıkları belirlenmiştir. Diğer yandan hazır çim firmalarının %96 ile tamamına yakını toptan ve perakende satış yapan katılımcılar olduğu tespit edilmiştir. İç pazarda ise en büyük pazar alanının İstanbul ili olduğu bunu Bursa ilinin izlediği görülmüştür. Pazarlama yöntemleri açısından geleneksel pazarlama uygulayan firmalar %16 iken sosyal medya gibi güncel kaynaklar ile birlikte pazarlama yöntemlerinin tamamını kullanan firmaların ise %84 olduğu belirlenmiştir. Son olarak Marmara bölgesi hazır çim üretimi yapan firmaların bütününde Tarsim Sigortasının olmadığı görülmüştürOne of the design elements that are frequently used in green areas, which are indispensable elements of urban and rural living spaces, is grass areas. In order to meet this need, grass seed and grass production has become a big sector. Especially in recent years, the realization of field turfing with roll plates has become more widespread and many roll grass producing companies have been established for this purpose. The majority of the companies established throughout the country are located in the Marmara region. This study was carried out in order to evaluate the companies producing rolled turf in the Marmara region and face-to-face surveys were carried out within the scope of the study. With these questionnaires, it was tried to evaluate the general structure, cultivation and marketing characteristics of the companies. The data obtained; 100% of the companies were established with equity capital, and when the legal structure of the companies was examined, it was determined that 48% were limited liability companies, 40% were sole proprietorships, and 8% were joint stock companies. It has been shown that they have been operating in the sector for 6-10 years and more, and 40% of their production areas are rented lands. It was determined that 80% of the company owners who are in operation have completed high school and above. It was determined that 100% of the producers in the Marmara region use cool climate grass seed. In terms of grass seed supply, 100% of the companies use imported seeds. In terms of grass species, it was determined that they use Lolium perenne - Festuca rubra - Poa pratensis species with different mixture ratios. It was observed that all companies laid netting on their lands during the production process. In addition, 92% of the producers stated that they planted seeds in September - October, while 8% of the producers planted seeds in October - November. It was determined that 32% of the companies in the sector have an annual sales capacity between 0-100,000m2 and only 20% of the companies export. On the other hand, it has been determined that almost all of the sod farming companies with 96% are wholesale and retail participants. In the domestic market, the largest market area is Istanbul, followed by Bursa. In terms of marketing methods, it has been determined that while 16% of the companies apply traditional marketing, 84% of the companies use all marketing methods together with current resources such as social media. Finally, it was observed that all of the companies producing sod in the Marmara region do not have Tarsim insurance.VII, 77 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessÇim alanlarHazır çimÜretimMarmara bölgesiTurfgrassSod ProductionMarmara regionHazır çim üretimi ve Marmara bölgesi hazır çim firmalarının değerlendirilmesiSod farming and evaluation of the Marmara region sod farming companiesmasterThesis