Başal, Handan AsudeGöçmen, Nursena2024-06-252024-06-252024-01-12Göçmen, N. (2024). Öğretmen ve anne görüşleri doğrultusunda 5-6 yaş Alfa ve Z kuşağı çocuklarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.https://hdl.handle.net/11452/42320Bu araştırmada öğretmen ve anne görüşleri doğrultusunda 5-6 yaş Alfa ve Z kuşağı çocuklarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda; 5-6 yaş Alfa ve Z kuşağı çocuklarının sosyal özellikleri, kişilik özellikleri, bilişsel özellikleri ve genel özellikleri açısında karşılaştırılarak kuşak özellikleri incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile yürütülen çalışmada ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Kocaeli ilinde yer alan Çayırova, Darıca ve Gebze ilçelerindeki resmi anaokulları ve anasınıflarında görev yapmakta ve mesleki deneyimi en az 13 yıl olan okul öncesi öğretmenleri ile bu öğretmenlerin velisi konumunda olup Alfa ve Z kuşağında çocuğu bulunan anneler oluşturmaktadır. Çalışmada 46 öğretmen ve 18 anne olmak üzere 64 katılımcı yer almıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve dört kısımdan oluşan "5-6 Yaş Alfa ve Z kuşağı Çocukları Kuşak Özellikleri Anketi" katılımcılara uygulanmış olup araştırmanın verileri SPSS (Statiscal Package For Social Sciences) paket programında analiz edilmiştir. Ankette yer alan her bir madde, verilen cevaplar doğrultusunda yüzde ve frekansı hesaplanarak tablolaştırılmıştır. Ayrıca annelerden gelen anketler cinsiyet ve kuşak ilişkisi açısından da karşılaştırılması amacıyla çapraz tablo (ki kare-kay kare) analizine de yer verilmiştir. Anketteki açık uçlu sorular içinse içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilen bulgular yorumlanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda anne görüşleri doğrultunda sosyal ve bilişsel özellik yönünden Alfa kuşağının; kişilik özelliği yönünden Z kuşağını daha pozitif özelliklere sahip olduğu saptanırken öğretmen görüşleri doğrultunda sosyal, kişilik ve bilişsel özellikler yönünden Z kuşağının daha pozitif özelliklere sahip olduğu saptanmıştır. Genel özellikler yönünden ise öğretmen ile anne görüşleri her iki kuşağı eşit olarak kabul ettiği belirlenmiştir. Ayrıca anne görüşleri doğrultusunda Alfa kuşağındaki kızların; kişilik, bilişsel ve genel özellik yönünden daha pozitif özelliklere sahip olduğu görülürken erkeklerin sosyal özellik yönünden daha pozitif olduğu görülmektedir. Z kuşağında ise erkeklerin sosyal, kişilik, bilişsel ve genel özellik yönünden daha pozitif özelliklere sahip olduğu görülürken genel özellik yönünden her iki cinsiyetin de eşit olarak kabul edildiği görülmektedir. Son olarak kuşak özellikleri yönünden bu iki kuşak karşılaştırıldığında anneler Alfa kuşağının öğretmenler de Z kuşağının daha pozitif kuşak özelliklerine sahip olduğunu belirtmektedir. Buna ek Alfa kuşağı; eğlenmediği bir yerde durmak istemeyen, çabuk sıkılan, sabırsız, aşırı hareketli olmayan, hayalperest, akran zorbalığına sık rastlanan, benmerkezci, teknolojiyi üst düzeyde kullanan, teknolojiye uyum sağlama isteğinin yanında hayatın zorluklarıyla yüzleşmekten yorulan ve ekran bağımlısı şeklindeki özelliklerle nitelendiği de araştırmanın sonuçlarında yer almaktadır.In this research, it is aimed to compare Alpha and Z generation children aged 5-6 years in accordance with the views of teachers and mothers. In line with this basic purpose; The generation characteristics of Alpha and Z generation children aged 5-6 years were compared in terms of social characteristics, personality characteristics, cognitive characteristics and general characteristics and the generational characteristics were examined. The criterion sampling method which is one the quantitative research methods, was used in the study conducted with the screenin model. The habitat of the research contains; the teachers with at least 13 years of professional experience and who are working at kindergartens in Çayırova, Darıca and Gebze districts located in Kocaeli province, and mothers of Alpha and Z generation children which are educated by the proverbial teachers. There were 64 participants in the study, including 46 teachers and 18 mothers. The "Generation Characteristics Questionnaire of Alpha and Z generation Children Aged 5-6 Years" prepared by the researcher and consisting of four parts was applied to the participants and the data of the research were analyzed in the SPSS (Statiscal Package For Social Sciences) package program. Each item in the survey has been tabulated by calculating the percentage and frequency according to the answers given. In addition, cross-tabular (ki kare-kay kare) analysis was also included in order to compare the questionnaires from mothers in terms of gender and generational relationship. For the open-ended questions in the survey, it has tried to interpret the findings obtained by using the content analysis method. As a result of the research, it was found that generation Alpha has more positive characteristics in terms of social and cognitive characteristics in line with maternal views; generation Z has more positive characteristics in terms of personality characteristics, while generation Z has more positive characteristics in terms of social, personality and cognitive characteristics in line with teacher views. In terms of general characteristics, it has been determined that the views of the teacher and the mother accept both generations equally. In addition, according to maternal views, it is observed that girls in the Alpha generation have more positive characteristics in terms of personality, cognitive and general characteristics, while boys are more positive in terms of social characteristics. In generation Z, it is seen that men have more positive characteristics in terms of social, personality, cognitive and general characteristics, while both sexes are considered equal in terms of general characteristics. Finally, when these two generations are compared in terms of generational characteristics, mothers say that Alpha generation and teachers say that generation Z has more positive generational characteristics. In addition, the Alpha generation; not wanting to stop in a place where it is not having fun, bored quickly, impatient, not overly mobile, dreamer, frequent bullying of peers, egocentric, using technology at a high level, tired of facing life's difficulties in addition to the willingness to adapt to technology and screen addiction Octogenarians are also included in the results of the research.XVI, 138 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlfa kuşağıKuşak özellikleriOkul öncesi dönemZ kuşağıAlpha generationGeneration characteristicsPreschool periodZ generationÖğretmen ve anne görüşleri doğrultusunda 5-6 yaş Alfa ve Z kuşağı çocuklarının karşılaştırılmasıComparison of Alpha and Z generation children aged 5-6 years in accordance with the views of teachers and mothersmasterThesis