Çanaklı, Levent AliSayın, Burak2023-09-262023-09-262023-06-23Sayın, B. (2023). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/34062Araştırma, Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri, örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Katılımcılar basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Anagün, Atalay, Kılıç ve Yaşar “21.Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algı Ölçeği” ile Ng tarafından geliştirilen Hamutoğlu, Güngören, Uyanık ve Erdoğan tarafından Türkçeye uyarlanan “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kullanılan ölçek maddelerine içtenlikle cevap verecekleri varsayılmaktadır. Araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ili Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde çalışan öğretmenler ile katılımcıların cevaplayacağı ölçeklerle sınırlı tutulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 22.0 Paket Programı kullanılmıştır. Aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistik ile birlikte normal dağılıp dağılmadığını belirlemek için basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için bağımsız gruplar t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl öz yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki etki için regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonunda Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının öğrenme ve yenilenme becerileri, yaşam ve kariyer becerileri ve bilgi, medya ve teknoloji becerileri alt boyutlarında yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve bilişsel/sosyal alt boyutlarda yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve sosyal alt boyutta cinsiyete göre erkeklerin lehine olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde, anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.The research aims to determine the relationship between Turkish teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills and their digital literacy levels. The method of the research is the relational survey model, one of the quantitative research methods. The population of the research consists of Turkish teachers working in public and private secondary schools in Istanbul in the 2021-2022 academic year, and the Turkish teachers working in public and private secondary schools in Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece and Bahçelievler districts in the 2021-2022 academic year. Participants were determined by simple random sampling method. Anagün, Atalay, Kılıç and Yaşar “21st Century Skills Self-Efficacy Perception Scale” and “Digital Literacy Scale” developed by Ng and adapted into Turkish by Hamutoğlu, Güngören, Uyanık and Erdoğan and “Personal Information Form” prepared by the researcher were used as data collection tools. It is assumed that the teachers participating in the research will sincerely respond to the scale items used. The research will be limited to the scales to be answered by teachers and participants working in Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece and Bahçelievler districts of Istanbul in the 2021-2022 academic year. SPSS 22.0 Package Program was used to analyze the data. Along with descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation, kurtosis and skewness values were checked to determine whether they were normally distributed. Since the research data showed normal distribution, independent groups t-test, ANOVA and Pearson Correlation test were performed. A regression analysis was conducted for the effect between Turkish teachers' 21st century self-efficacy perceptions and their digital literacy levels. At the end of the study, it was seen that Turkish teachers' 21st century skills self-efficacy perceptions were high in the sub-dimensions of learning and renewal skills, life and career skills, and knowledge, media and technology skills. It was observed that the digital literacy levels of Turkish teachers were high in technical and cognitive/social sub-dimensions. It has been observed that the digital literacy levels of Turkish teachers are in favor of males according to gender in technical and social sub-dimensions. It has been observed that there is a positive and moderate relationship between Turkish teachers' perceptions of 21st century skills, self-efficacy and digital literacy.XVI, 96 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessDijital okuryazarlıkTürkçe öğretmenleri21.yüzyıl becerileriDigital literacyTurkish teachers21st century skillsTürkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesiExamining the relationship between turkish teachers’ 21 st century skills, self-efficacy perceptions and digital literacy levelsmasterThesis