2021-01-202021-01-202005Çınar, A. (2005). "Leibniz’de kötülük problemi ve teodise". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(1), 161-177.1301-3394https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143851http://hdl.handle.net/11452/15374Bu makalede, Leibniz’de kötülük problemi ele alınır. Leibniz’e göre üç tür kötülük vardır ve bu dünya, “mümkün dünyaların en iyisidir”. O, Tanrı’da iki iradenin olduğunu ileri sürdü: Evvel ve ahir irade ya da özel ve genel irade. Dünyanın yaratılmasında ona göre genel irade etkindir. Dolayısıyla Leibniz, mucize, karar, istisna, bireysel olan ve özel iradeyi bu çerçevede izah eder. Problem öncelikle genel olarak ele alınır ve sonra Leibniz’de irdelenir.This paper discuss the problem of evil in Leibniz. According to Leibniz, there are three different and world is “the best of possible world”. He said that there are two will in God: Antecedent will and consequent will or special and general will. Consequent will affects in the creation of world. So Leibniz expresses the concept of miracle, decision, exception, individuality, special will in this frame. Then firstly, the matter is examined generaly, later is questioned in Leibniz.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeibnizKötülük problemiTeodiseTanrısal iradeProblem of evilTheodicyDivine willLeibniz’de kötülük problemi ve teodiseThe problem of evil and theodicy in LeibnizArticle161177141