Özçakır, AlisAvcu, Zeynep2023-02-222023-02-222022Avcu, Z. (2022). Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 6.sınıf öğrencilerinin erişkin bağışıklama hakkındaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri ile genel yaklaşımları. Yayınlanmamış tıpta uzmanlık tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi.http://hdl.handle.net/11452/31101Erişkin bağışıklama oranları, erişkinlere aşılamanın önerilmeye başlandığı ilk zamanlardan beri, takibi zorunlu olan çocukluk çağı aşılama oranlarına göre hep düşük kalmıştır. Covid-19 pandemisi riskli erişkin grupları aşılamanın bulaşı ve mortaliteyi etkili bir şekilde düşürdüğünü, bizlere uygulamalı olarak tekrar göstermiştir. Hastaları aşılamaya iknada ve hastalara aşılamayı hatırlatmada hekim faktörünün en etkili faktör olduğu düşünüldüğünde, ileride pek çok bölümde çalışacak olan intörn hekimlerin, erişkin bağışıklama hakkındaki bilgi düzeyleri, farkındalık ve tutumlarının büyük önem taşıdığı açıktır. Bizim çalışmamız da bu önemin farkında olarak Bursa Uludağ Üniversitesi intörn hekimlerinin erişkin bağışıklama hakkındaki bilgi, tutum ve farkındalıklarına ışık tutmayı amaçlamıştır. 372 kişilik 6.sınıf tıp öğrencilerinin hepsine ulaşabilmek hedeflenerek online anket oluşturulmuş ve anket mail ya da sosyal medya yoluyla taraflarına ulaştırılmıştır. Anketimizde 4 bölüm bulunmaktadır. İlk bölüm sosyodemografik özellikler, ikinci ve üçüncü bölüm bilgi düzeyi, dördüncü bölüm ise farkındalık ve tutumu sorgulayacak şekilde yapılandırılmıştır. Çalışmamızda online ankete toplamda 206 öğrenci (evrenin %55’i) geri dönüş sağladı ve hepsi çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul ederek anketi tamamladı. Erişkin bağışıklama hakkında bilgi edinmek amacıyla en sık başvurulan kaynak %84’lük (n=173) oranla öğretim üyeleri ders sunuları oldu ve ana bilimsel kaynak ya da kılavuzlara başvuran öğrenci oranı sırasıyla %24,8 (n=51) ve %38,3 (n=79) düzeylerinde kaldı. Öğrencilerin %86,9’u (n=179) yaşlılarda zona aşının rutinde önerilen bir aşı olduğunu bilmiyordu. Sağlık çalışanlarına önerilmesine rağmen öğrencilerin 17 yaşından sonra sadece %56’sı (n=112) tetanoz aşısını ve %18,5’i (n=37) de grip aşısını yaptırmıştı. Neticede intörn hekimler zona aşılamasından çok düşük oranlarda haberdardı. Öğrenciler sağlık çalışanları olarak tetanoz ve grip aşılamasında yeterli aşılanma oranlarına sahip değillerdi. İntörn hekimlerin bilgi edinmek amacıyla en sık başvurdukları kaynak güncellikten uzak olabilecek bir kaynaktı ve güncel kaynakların kullanım oranı düşük kalmıştı. Öncelikle eğitimler ile temel bilgilerdeki eksiklik giderilmeli, bu eğitimlerde güncel kaynak kullanımı vurgulanmalıdır. Hastanede sağlık çalışanlarına önerilen aşılamalara dikkat çeken politikalar benimsenmelidir. İntörn hekimlerin, bilgi ve tutum yetersizlikleri düzeltilirse hem hasta hem de sağlık çalışanlarının erişkin aşılanma oranlarında büyük oranda artış sağlanacağı açıktır.Adult immunization rates have remained low compared to childhood immunization rates, which have to be followed-up since the early days when adult vaccination was recommended. The Covid-19 pandemic has shown us once again in practice that vaccination of risky adult groups effectively reduces transmission and mortality. Considering that the physician factor is the most effective factor in convincing patients to vaccinate and reminding patients to vaccinate, it is clear that the knowledge, awareness and attitudes of interns, who will work in many departments in the future, about adult immunization are of great importance. Being aware of this importance, our study aimed to shed light on the knowledge, attitudes and awareness of Bursa Uludağ University interns about adult immunization. An online questionnaire was created with the aim of reaching all 372 6th grade medical students and the questionnaire was delivered to them via e-mail or social media. There are 4 sections in our survey. The first part is structured to question sociodemographic characteristics, the second and third parts to question the level of knowledge, and the fourth part to question awareness and attitude. In our study, a total of 206 students (55% of the population) responded to the online questionnaire, and all of them voluntarily agreed to participate in the study and completed the questionnaire.The most frequently referenced source for information on adult immunization was lecturer lectures with a rate of 84% (n=173), and the rate of students applying to the main scientific resources or guides was 24.8% (n=51) and 38.3% ( n=79) levels, respectively. 86.9% (n=179) of the students did not know that the shingles vaccine is a routinely recommended vaccine in the elderly. Although it was recommended to healthcare professionals, only 56% (n=112) of the students had the tetanus vaccine and 18.5% (n=37) had the flu vaccine after the age of 17. As a result, interns were very poorly aware of shingles vaccination. Students, as healthcare workers, did not have adequate immunization rates for tetanus and flu vaccination. The source that interns used most frequently to obtain information was a source that could be out of date, and the rate of use of current sources remained low. First of all, the lack of basic information should be eliminated with the trainings, and the use of current resources should be emphasized in these trainings. Policies that draw attention to the vaccinations recommended for healthcare workers in the hospital should be adopted. It is clear that if the knowledge and attitude deficiencies of interns are corrected, the adult vaccination rates of both patients and healthcare professionals will increase substantially.IX, 57 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessErişkin bağışıklamaErişkin aşılamaTıp fakültesi öğrencileriBirinci basamak sağlık hizmetleriAile hekimliğiAdult immunizationAdult vaccinationMedical studentsPrimary health care servicesFamily medicineBursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 6.sınıf öğrencilerinin erişkin bağışıklama hakkındaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri ile genel yaklaşımlarıBursa Uludag University Faculty of Medicine 6th grade students' perceptions of adult acceptance, birthday, knowledge perspective and general approachesSpecialityinMedicine