Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 147 Aydoğan, Murat ve R. Erol Demirbatır (2018). “Klasik Gitar İçin Yazılmış Başlangıç Metotlarının Karşılaştırılarak İncelenmesi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 34, s. 147-183. DOI: 10.21550/sosbilder.339050 ------------------------------------------------------ KLASİK GİTAR İÇİN YAZILMIŞ BAŞLANGIÇ METOTLARININ KARŞILAŞTIRILARAK İNCELENMESİ Murat AYDOĞAN  R. Erol DEMİRBATIR  Gönderim Tarihi: Eylül 2017 Kabul Tarihi: Kasım 2017 ÖZET Bu araştırmada klasik gitar edebiyatından uzman görüşleri alınarak seçilen ulusal ve uluslararası başlangıç metotlarının incelenerek analizinin yapılması, benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması ve yine uzman görüşleri doğrultusunda gitar eğitimine ilişkin yönlendirici yaklaşımların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmış, Araştırma evrenini klasik gitar için yazılmış ulusal ve uluslararası başlangıç metotları, örneklemi ise bu metotların içinden uzman görüşleri alınarak seçilmiş ulusal ve uluslararası altı başlangıç metodu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında; konuyla ilgili kitap, makale, tez, internet ve kütüphane ortamları incelenerek kaynak taraması yapılmış, gitar eğitimcilerine klasik gitar eğitiminde kullanılan başlangıç metotlarına ilişkin görüşlerini almak amacıyla görüşme formu uygulanmıştır. Bu metotlar, belirlenen değerlendirme ölçütlerine göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda metot analizlerinden ve gitar eğitimcilerine uygulanan görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda benzerlik ve farklılıkların ortaya konulduğu sonuçlar karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş ve öneriler geliştirilmiştir.  Yüksek Lisans Öğrencisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, murataydogan.38@gmail.com  Doç. Dr., Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı, redemir@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 148 Anahtar Kelimeler: Klasik Gitar, Klasik Gitar Eğitimi, Klasik Gitar Literatürü, Klasik Gitar Başlangıç Metotları, Metot Analizi The Evaluation and Comparison of Beginning Methods for Classic Guitar ABSTRACT The aim of this research was to analyze the chosen national and international classic guitar beginning methods by expert opinions, to define similarities and differences, and to develop constructive feedback for guitar education again considering the expert opinions. Survey system was used as a part of the research project. The project involved national and international beginning methods for classic guitar and six methods were chosen via expert opinions as examples. The data was collected from subject-related books, articles, thesis, internet, and library via literature review and expert opinion forms were prepared to obtain the opinions of guitar instructors regarding the beginning methods used in classic guitar education. These methods were analyzed according to the evaluation criteria. In conclusion, the data from method analyzes and expert opinion forms were evaluated to define similarities and differences, and constructive feedback was developed. Keywords: Classic Guitar, Classic Guitar Education, Classic Guitar Literature, Classic Guitar Beginning Methods, Method Analysis 1. GİRİŞ Gitar, dünyanın birçok bölgesinde yaygın biçimde kullanılan telli bir çalgıdır. Klasik, geleneksel ve popüler bütün müzik tür ve çeşitlerinde yer almasının yanı sıra, kendine özgü sıcak ses renginin etkileyici özelliğinden ve pratik olmasından ötürü, sadece profesyonellerin değil, amatörlerin de geniş ilgi gösterdiği melodik ve armonik nitelikte bir çalgıdır. Klasik gitarın altı teli vardır. Uzunluğu 65-66 santim olan telleri mi, la, re, sol, si ve mi perdelerine akort edilir. Ses genişliği üç buçuk oktavdır (Say 2009: 223). Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 149 Klâsik gitar kökeni çok eskilere dayanan telli bir çalgıdır. Yapılan araştırmalar sonucunda Mısır’da perdesiz ve Hitit taş kabartmalarında (M.Ö.1700- 1400) bugünkü gitar şekline çok benzeyen (8 şeklinde) telli ve perdeli sazlara rastlanır. Rebap, tanbur, ud gibi Anadolu, İran, Arap sazlarının gitarın evriminde çok önemli katkıları olmuştur. 11. yüzyılda İber yarımadasında ilk gitar okulu açılmış ve hatta dünyadaki bilinen ilk müzik okulu örneklerinden olmuştur. Özellikle 16. yüzyıldan itibaren bu saza özgü eserler üretilmiştir (Summerfield 1982, Kanneci 2005’ten). Bugün klasik gitarın adının bir çeşit lir olan eski kitaralardan geldiği ancak çalgının kökeninin eski “Lavta” ve “Pandoura” tipi telli çalgılara dayandığı en kuvvetli görüş olarak kabul edilir. Tarih içerisinde gitara benzeyen telli çalgılar, ilk kez Batı Asya medeniyetlerinde daha sonraları da Mısırlılar, Romalılar ve Asurlularda görülmüş, özellikle Haçlı seferlerinin kültürel alandaki etkileri sonucunda da Araplar tarafından Avrupa’ya yayılmıştır (Halvaşı 1999, Küçükosmanoğlu 2006’dan). Hitit Gitarı, gitar tipi enstrümanlar arasında en eski olarak bilinenidir. Yaklaşık 3300 yıl (M.Ö.1400) öncesine ait olan Gitar Çalan İnsan Oymalı Kaya, Alacahöyük civarındaki kazılarda çıkmıştır ve Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ndedir. Gitarın şekli bugünkü klasik gitar formuna oldukça benzemektedir (Kanneci 1988: 4). 16. yüzyılda gitarın kökenini oluşturan çalgıların özellikle İspanya, Fransa, Hollanda, İtalya ve İngiltere’de giderek geliştiği ve ilgi çektiği ortaya çıkmıştır. Bu yüzyılda 14. yüzyıldan itibaren mandoranın gelişmiş bir şekli olarak ortaya çıkan “Vihuela” adlı çalgının önem kazandığı bilinmektedir. Vihuela 19. yüzyılın başından itibaren güncelliğini kaybetmiş, onun yerini 16. yüzyılın önem kazanan ve halk tarafından giderek fazla ilgi gören diğer bir çalgısı olan “Dört Telli Gitar” almaya başlamıştır (Halvaşı 1999, Küçükosmanoğlu 2006’dan). Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 150 16. yüzyılın ikinci yarısında dört telli gitar birtakım değişikliklere uğramış ve beşinci tel eklenerek “Guitarra Espanola” adını almıştır. Beşinci çift telin eklenmesiyle gövdesi büyütülmüş, tel uzunluğu bugünkü ölçüye yakın olan 63 cm’ye ulaşmıştır (Elmas 2003: 16). 18. yüzyıl ortalarında ise “Romantik gitar” şekillenmiştir. Bu gitar önce beş tek telli, daha sonra altı tek telliydi. Beş telli olan türü aşağıdan yukarıya doğru la, re sol, si, mi seslerine akortluydu. Altı telli tipinde, beş telli gitardaki la telinin altındaki mi sesi de eklenmiştir. Bu akort sistemi günümüze kadar korunmuştur ve halen dünyada kullanılan gitar akort sistemidir (Noad 1974c, Kanneci 2005’ten). Beş telli gitara altıncı telin Alman Jakob August Otto (1760- 1829) tarafından takıldığı belirtilmektedir (Elmas 2003: 17-18). Teorik olarak en önemli gelişme ise, “Arte de Tocar la Gitarra Espanola por Musica” isimli kitabın 1799 yılında Fernando Ferandiere tarafından yayınlanmasıdır. Bu eser, notaları kullanarak çalmayı öğreten ilk açıklamalı el kitabıdır (Küçükay 1992: 5). 19.yy.'da gitarla uğraşan sanatçılar, bir yandan gitar eğitiminin temellerini oluşturacak bir yandan da seslendirdikleri parçaların kalıcı olmasını sağlayacak metotları yayınlamışlardır. Dionisio Aguado 1820'de “Escuela de Guitarra” isimli metodu yayınladı, 1843'de “Nuevo Metodo para Guitarra” isimli metodu yazdı. Matteo Carcassi, pedagojik açıdan önemli “Op.59 Methode Complete pour la Guitarre”, “Op.60 25 Etudes” metotlarını yayınlamıştır. Ferdinando Carulli, 1810’da Paris’te basılan “Methode Complete pour la Guitarre” adlı metodunda Czerny ve Clementi'nin etkisiyle gitar tekniğinin ilkelerini sistemleştirmiştir. Mauro Giuliani günümüzde halen kullanılan “Op.48 24 Etuden” isimli gitar metodunu yayınladı. Fernando Sor, 1830 yılında “Metode pour la Guitare” metodunu çıkardı. Bu metot, gitar için yazılmış en mükemmel kitaplardan biri olarak kabul edilir (Erim 2005: 2-3). Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 151 19. yüzyılın ikinci yarısında Antonio Torres’in (1819–1892) modern gitarı oluşturması ve belli bir standarda kavuşturmasıyla gitarın çalımındaki teknik gelişim de belli bir düzene oturmuştur (Şaklar 2001: 1). Enstrümanın ölçülerini çok az büyütmüş ve sapını genişletmiştir. Standart tel uzunluğu olan 65 cm’yi o saptamış ve modern eşiği bularak, daha önce çivilerle tutturulan tellerin köprüye bağlanmasını sağlamıştır (Elmas 2003: 23-24). Müzik okullarında gitar sanat dallarının açılması türlü nedenlerle gecikmiştir. Bunun farklı nedenlerinden bir tanesi, konservatuvarların asıl amacının senfoni ve opera orkestralarına çalgıcı yetiştirmek olduğu düşüncesidir. Dünya konservatuvarlarında klasik gitar 1930’lu yılların başından bu yana meslek sazı olarak kabul edilmiştir (Kanneci 2001: 16). 20. yüzyılın ilk yarısından itibaren tüm dünyada büyük bir hızla yaygınlık kazanan klasik gitar, ülkemizde de giderek beğeni kazanmış, zamanla müzik kültürümüz içinde kendine özgü bir yer edinmiştir. Günümüzde genel, özengen ve mesleki müzik eğitiminin her aşamasında etkin olarak kullanılan klasik gitar, müzik eğitimi ve kültürüne katkı sağlayan çalgılardan biridir. Yapılan araştırmalar klasik gitarın müzik eğitimindeki çok yönlü işlevini ortaya koymaktadır (Akbulut, 2001; Erdoğan, 2007; Güzel, 1994; Kıvrak, 2003; Özçakır, 1990; akt: Uluocak 2015: 62). Türkiye’de gitar önceleri sadece eğlence müziğinde kullanılan bir çalgı olmuş, daha sonra az sayıda da olsa konser vermeye gelen yabancı gitaristler, radyo yayınları, çeşitli vesilelerle yurt dışına gidip gelen müziğe yatkın kişilerin getirdiği plak ve notalar, klasik gitarın ülkemizde yaygınlaşmasına neden olmuştur. 1930’lu yıllarda ciddi olarak gitar çalan ve öğrenci yetiştiren ilk isimler arasında Dr. Fazıl Abrak, İlya Ksantapulos, Mario Parodi, Andrea Paleologo, Ertuğrul Şatıroğlu, Ankara’da Can Aybars ve sonradan Paris’e yerleşen Rıfat Esenbel yer almaktadır. Bu kişilerin yetiştirdiği öğrenciler ve onların öğrencileri Türkiye’de gitarın Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 152 tanınması ve yaygınlaşmasını sağlamışlardır. Andrea Paleologo’nun öğrencilerinden olan Ziya Aydıntan (1904-1980) Ankara’da kurduğu “Gitar Sevenler Derneği” ve yetiştirdiği öğrencileri ile vermiş olduğu konserlerle gitar eğitimi sahasında etkili olmuştur. Ayrıca üç kitap halinde hazırladığı Gitar Metodu bulunmaktadır (Elmas 2003: 54). Bu ve buna benzer metotların yazılması zamanla başka Türk gitaristlere de örnek teşkil etmiş; başta Ahmet Kanneci ve Bekir Küçükay olmak üzere pek çok gitarist gitar metot kitapları yayınlamışlardır (Arslanoğlu 2010: 4). Uzun süre sadece özel dersler şeklinde devam eden gitar eğitimi daha sonra yavaş yavaş okullara da girmeye başlamış, önce konservatuvarlarda, daha sonra da eğitim fakültelerinin müzik eğitimi bölümlerinde gitar dersleri verilmeye başlanmıştır (Elmas 2003: 54). 1974 yılında Ankara’da Gazi Eğitim Enstitüsü’nde “Okul Çalgıları” bölümüne, eğitimde kullanılmak üzere gitar dersi konulmuştur (Kanneci 2001: 23). 1977 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı bünyesinde gitar sanat dalı açılmıştır. 1983 yılında ise Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi bünyesinde klasik gitar dersleri verilmeye başlanmıştır (Elmas 2003: 55). Günümüzde Türkiye’deki pek çok konservatuvarda gitar bölümleri bulunmakta ve Eğitim Fakültelerinin Müzik Öğretmenliği programlarında da gitar, ana çalgı derslerinde yer almaktadır (Arslanoğlu 2010: 4). Bu kurumların dışında Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri ve Üniversitelerin Güzel Sanatlar Fakültelerinde de klasik gitar eğitimi verilmektedir. Çok sesli müziğe uygunluğu, ses güzelliği ve kolay taşınabilirliği sayesinde zaman içerisinde popüler olmuş olan klasik gitar, müzik eğitiminde de sıkça tercih edilen bir enstrüman haline gelmiştir. Bu durum Güzel Sanatlar Liseleri, Konservatuvarlar, Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Güzel Sanatlar Fakültesi Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 153 Müzikoloji, Müzik Bilimleri Bölümleri’nde ve Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Özel Müzik Kursları’nda verilen klasik gitar eğitiminin daha ayrıntılı düşünülerek uygulanması gerekliliğini ortaya çıkartmıştır. Klasik gitar eğitiminin uygulandığı tüm bu eğitim-öğretim ortamlarında, eğitim seviyesi ve düzeyi farklılıklar gösterebilir. Ancak temel eğitim, tüm bu ortamlarda, genel hatları ile, aynı şekilde ve titizlikte verilmeli, uygulanmalıdır (Önder vd. 2008: 116). Klasik gitar eğitimi; belirli bir amaç ve süreç içerisinde, öğrenci öğretmen arasındaki bilgi alışverişi ile bireysel olarak uygulanır. Gitar çalmayı öğrenebilme, gitar çalmayı geliştirebilme ve çalgıyı etkin kullanabilme basamaklarını gerçekleştirmeye dönük olarak yürütülen bu eğitim süreci içerisinde; gitar eğitimine yönelik bilgi, beceri ve teknikler öğrenilmekte, uygulanmakta, bu yolla öğrencilerin klasik gitar müziği dinleme, anlama, yorumlama ve müzik bilgisi oluşturma gibi davranışları da gelişmektedir. Ayrıca öğrencinin klasik gitarı sevmesi, gitar tarihi ve yapısı hakkında bilgili, gitar müziği kültürüne ve çok sesli müzik anlayışına sahip olması, deşifre bilgi ve becerisinin gelişmesi, eşlik yapabilmesi, toplu müzik çalışmalarında uyum sağlayabilmesi, gitarında iyi bir ton elde edebilmesi, gitar bakımı ve kişisel bakım ile ilgili bilgi sahibi olması, bireysel sorumluluklarının farkında olarak düzenli çalışma alışkanlığı kazanması, kendini kontrol edebilecek, yönlendirebilecek, eğitebilecek bilinçte, yeterlilikte olması, başka kişilere bildiklerini anlatabilecek ve uygulamalı olarak gösterebilecek nitelikte olması gibi hedefleri içerir (Önder 2009: 10-11). Gitar eğitimi ile ilgili yapılan araştırmalar incelendiğinde metot analiziyle ilgili sınırlı sayıda çalışma yapıldığı gözlenmiş, bu nedenle gitar eğitimi alanına katkı sağlanmasının yararlı olacağı düşünülmüştür. Bu bakış açısıyla gitar eğitiminin en önemli öğelerinden biri olan metot kitapların uzman görüşleri doğrultusunda karşılaştırmalı olarak incelenmesi önemli ve gerekli bulunmuştur. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 154 1.1. Amaç Bu araştırmada klasik gitar edebiyatından seçilmiş metotların incelenerek analizinin yapılması, benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması ve gitar eğitimine ilişkin yönlendirici öneriler geliştirilmesi amaçlanmaktadır. 1.2. Problem 1.2.1. Problem Cümlesi Klasik gitar için hazırlanmış başlangıç metotları hangi özellikleri taşımaktadır? 1.2.2. Alt Problemler ● Gitar eğitiminde hangi başlangıç metotları kullanılmaktadır? ● Metotlarda klasik gitar ile ilgili hangi konulara yer verilmiştir? ● Metotlarda konularla ilgili egzersiz ve etütler nasıl düzenlenmiştir? ● Gitar eğitimcilerinin kullandıkları ve bu araştırmada incelenen başlangıç metotlarına ilişkin görüş ve önerileri nelerdir? 1.3. Önem Bu araştırma klasik gitar literatüründe yer alan başlangıç metotlarının araştırılarak özelliklerinin ortaya konulması, gitar eğitimcilerinin görüşlerine yer verilmesi ve incelenen başlangıç metotlarının güçlü ve zayıf yönlerinin ortaya konulması açısından önemlidir. 1.4. Sınırlılıklar ● Bu araştırma klasik gitar literatüründen ulaşılabilen ve seçilen ulusal ve uluslararası başlangıç metotları ile sınırlıdır. ● Bu araştırma mesleki müzik eğitimi veren kurumlar ile sınırlıdır. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 155 2. YÖNTEM Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini klasik gitar için yazılmış ulusal ve uluslararası başlangıç metotları, örneklemi bu metotların içinden uzman görüşleri alınarak seçilmiş ulusal ve uluslararası altı başlangıç metodu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında; konuyla ilgili kitap, makale, tez, internet ve kütüphane ortamları incelenerek kaynak taraması yapılmış, gitar eğitimcilerine klasik gitar eğitiminde kullanılan başlangıç metotlarına ilişkin görüşlerini almak amacıyla altı sorudan oluşan görüşme formu uygulanmıştır. Örneklemi oluşturan metotlar karşılaştırmalı incelenerek metot analizi yapılmış, metotların analizinden elde edilen sonuçlar tablolar oluşturularak sunulmuştur. Tablo 2.1. Örneklem Olarak Seçilen Başlangıç Metotları Kitabın Adı Kitabın Yazarı Kitabın Yayınevi Kitabın Yayım Yılı 1 Guitar Method Volume 1 Christopher Parkening Hal Leonard Corporation 1972 2 Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu Bekir Küçükay Evrensel Müzikevi 1992 3 Klasik Gitar Metodu Murat Cemil Alfa Aktüel Yayınları 2005 4 Gitar Metodu I Ziya Aydıntan Evrensel Müzikevi 2011 (1968) 5 Arenas 1.Bölüm Mario Rodriguez Arenas (Çeviren: Övünç Yaman) Porte Yayınları 2012 6 Classical Guitar Method Volume One Beginner Bradford Werner www.thisisclassicalguitar.com 2015 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 156 ● Tablo 2.1’de görüldüğü üzere örneklem grubunu üç ulusal ve üç uluslararası olmak üzere toplam altı başlangıç metodu oluşturmaktadır. 2.1. Değerlendirme Ölçütleri 2.1.1. Sistematiklik ● Metodun yazılış amacı nedir? ● Metotta konuların sıralanış düzeni nasıldır? ● Konuların kapsam ve içeriği nasıldır? 2.1.2. Özgünlük ● Metotta verilen çalışmalar yazarın kendisi tarafından mı oluşturulmuştur? ● Metotta verilen çalışmalar özgün bir yaklaşımla mı oluşturulmuştur? 2.1.3. Görsellik ● Metodun nota yazımı anlaşılabilirlik açısından yeterli midir? ● Metodun sayfa sayısı nedir? ● Metotta kullanılan materyaller konu anlatımlarının somutlaştırılması açısından ne ölçüde yeterlidir? 2.1.4. İşlevsellik ● Metot fiziki yapısı açısından ne ölçüde kullanışlıdır? Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 157 3. BULGULAR VE YORUM 3.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 3.1.1. Gitar eğitiminde hangi başlangıç metotları kullanılmaktadır? Tablo 3.1.1.1. Kaynak Taraması Sonucunda Ulaşılan Ulusal Başlangıç Metotları Kitabın Adı Kitabın Yazarı Kitabın Yayınevi Kitabın Yayım Yılı 1 Gitar Metodu Selçuk Yıldırım Besim Akkuş Ezgi Yayıncılık 1980 2 Klasik Gitar Metodu Ahmet Kanneci Evrensel Müzikevi 1988 3 Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu Bekir Küçükay Evrensel Müzikevi 1992 4 Klasik Gitar Metodu Yusuf Doğan Büyüköğüt - 1994 5 Gitar Metodu 1 Klasik & Popüler Doğan Işık Tempo 1996 6 Klasik Gitar Başlangıç Metodu Faruk Arısoy Senfoni Müzikevi 2000 7 Yeni Başlayanlar İçin Klasik & Pop Gitar Metodu Cenk Özsun Nota Yayıncılık 2000 8 Klasik & Pop Gitar Metodu Süleyman Tarman Yurt Renkleri 2000 9 Klasik Gitar Eğitimi Cem Murat Yeşil Bilim ve Sanat Basım Yayım 2001 10 Klasik Gitar Eğitimi Ahmet Saçan Senfoni Müzikevi 2002 11 Gitar Metodu Yeni Başlayanlar İçin Temel Hakkı Karahasan Alkım Yayınevi 2003 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 158 12 Temel Gitar Eğitim Metodu R. Utku Özkanoğlu N. Bener Aladağlı A. Kadir Akın Kadans Art Center 2004 13 Klasik Gitar Metodu Murat Cemil Alfa Aktüel Yayınları 2005 14 Pratik Gitar Metodu Arif Ortakmaç Alfa Yayıncılık 2007 15 Gitar Metodu Tayfun Umay Engin Altaş Yurt Renkleri 2008 16 Klasik Gitar Çalmak İster Misiniz? Behzat Cem Günenç Yalın Yayıncılık 2010 17 Gitar Metodu I Ziya Aydıntan Evrensel Müzikevi 2011 (1968) 18 Klasik Gitar Metodu Murat İşbilen İşbilen Sanat Kültür 2011 19 Klasik Gitar Albümü Osman Ünsal Taşçı Konseri 2012 20 Temel Gitar Eğitimi Serdar Çokuslu Porte Müzik Eğitim Yayınları 2012 21 Klasik Gitar Kolay Eğitim Metodu Bülent İşbilen Güray Demir İşbilen Sanat Kültür 2013 22 NLP ve Kuantum Düşünce Sistemiyle Gitar Metodu & Repertuarı Uğur Kalkan www.kuantumzeka.com 2013 23 Üç Adımda Klasik Gitar 1 Gökhan Aladağ Müzik Eğitimi Yayınları 2014 24 Gitar Öğreniyorum Temel Gitar Eğitim Metodu Musa Çetiner AC Kitabevi 2014 25 Gitar Metodu ve Repertuarı Alper Tunga Burhan Gazi Kitabevi 2015 26 Klasik Gitar Öğreniyorum Ali Kemal Baş Gelişim Sanat Yayınları 2016 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 159 27 Gitar Eğitimi 1 Şarkı Çalmak Ulvi Ünver 3 Adam Yayınları 2016 28 Klasik Gitar Metodu Başlangıç Seviyesi Barok Sanat Güzel Sanatlar Kurs Merkezi - - 29 Gitar Metodu Gitara Giriş Volum 1 Erhan Doğan Tempo Bor Yayınları - 30 Gitar Metodu Klasik ve Pop 1&2 Mehmet & Özer Gündüz Özlem Matbaası - ● Tablo 3.1.1.1’de görüldüğü üzere yapılan kaynak taraması sonucunda otuz ulusal başlangıç metoduna ulaşılmıştır. ● Ulaşılan ulusal başlangıç metotları 1980-2016 yılları aralığını kapsamaktadır. İki kitabın yayınevleri ile üç kitabın yayım yılı hakkındaki bilgilere ulaşılamamıştır. Dört kitap iki yazarlı, bir kitap üç yazarlıdır. Metotlardan iki tanesine internet üzerinden erişim sağlanmıştır. Ayrıca birkaç metodun yayınevlerinin birbiriyle aynı olduğu gözlenmiştir. Tablo 3.1.1.2. Kaynak Taraması Sonucunda Ulaşılan Uluslararası Başlangıç Metotları Kitabın Adı Kitabın Yazarı Kitabın Yayınevi Kitabın Yayım Yılı 1 Götze Gitarren- Und Lautenschule Walter Götze Schott Edition 1935 2 Guitar Method Volume 1 Christopher Parkening Hal Leonard Corporation 1972 3 Gitarrenschule für Einzel-oder Gruppenunterricht 1 Dieter Kreidler Schott Edition 1977 4 The Complete Guitar Player Russ Shipton Wise Publications 1985 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 160 Classical Book 5 First Book for The Guitar Part 1 Frederick Noad G. Schirmer 1986 6 Berklee Basic Guitar Phase 1 William Leavitt Berklee Press Publications 1986 7 The Art Of Guitar Beginning Class Method Grant Gustafson Teacher’s Edition 1997 8 A New Tune a Day for Classical Guitar Book 1 Michael McCartney Wise Publications 2006 9 Modern Yaklaşımlarla Klasik Gitar Kitap/CD 1 Charles Duncan Porte Müzik Eğitim Yayınları 2010 10 Arenas 1.Bölüm Mario Rodriguez Arenas (Çeviren: Övünç Yaman) Porte Yayınları 2012 11 İlk Adım Klasik Gitar Gerald Goodwin Porte Müzik Eğitim Yayınları 2012 12 Kolay Gitar Minna Lacey Alfa Yayıncılık 2014 13 Classical Guitar Method Volume One Beginner Bradford Werner www.thisisclassicalguitar.com 2015 14 Temel Gitar Metodu John Mills Alkım Yayınevi - ● Tablo 3.1.1.2’de görüldüğü üzere yapılan kaynak taraması sonucunda on dört uluslararası başlangıç metoduna ulaşılmıştır. http://www.thisisclassicalguitar.com/ Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 161 ● Ulaşılan uluslararası başlangıç metotları 1935-2015 yılları aralığını kapsamaktadır. Bir metodun yayım yılı ile ilgili bilgiye ulaşılamamıştır. Ulaşılan bütün metotlar tek yazarlıdır. Bir metoda internet üzerinden erişim sağlanmıştır. Tabloda yayınevleri aynı olan birkaç metot yer almaktadır. Ayrıca tablodaki metotlardan beş tanesinin Türkçe çevirileri yapılarak Türk yayınevlerinde basılmış olduğu görülmektedir. 3.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 3.2.1. Metotlarda klasik gitar ile ilgili hangi konulara yer verilmiştir? Tablo 3.2.1.1. Ziya Aydıntan Gitar Metodu I Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 İlk Dersler 2 İlk Bilgiler 3 En İnce Tel Mi 4 İkinci Tel Si 5 Başparmağın Kullanılması 6 Üç Telin Diyezleri 7 IV. Perde Notaları 8 Mi Telinde Diyezler 9 Si Telinde Diyezler 10 Sol Telinde Diyezler 11 Re Teli 12 Dört Partili (4 telde) Arpej 13 La Teli 14 6 Türlü Arpej 15 Altılı Aralıklar 16 Sekizli Aralıklar Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 162 17 Onlu Aralıklar 18 Kalın Mi Teli 19 Altı Telin Natürel Sesleri 20 Bemol 21 Aynı Sesi Veren Notalar 22 Gitarda En Çok Kullanılan Gamlar 23 Küçük Bare 24 Büyük Bare 25 En Çok Kullanılan Tonlarda Kadanslar 26 On Altılık Değer Tablo 3.2.1.1’de görüldüğü üzere Ziya Aydıntan’ın metodunda bilgi ve içerik olarak İlk Dersler, İlk Bilgiler, En İnce Tel Mi, İkinci Tel Si, Başparmağın Kullanılması, Üç Telin Diyezleri, IV. Perde Notaları, Mi, Si ve Sol Tellerinde Diyezler, Re Teli, Dört Partili (4 telde) Arpej, La Teli, 6 Türlü Arpej, Altılı, Sekizli ve Onlu Aralıklar, Kalın Mi Teli, Altı Telin Natürel Sesleri, Bemol, Aynı Sesi Veren Notalar, Gitarda En Çok Kullanılan Gamlar, Küçük Bare, Büyük Bare, En Çok Kullanılan Tonlarda Kadanslar ve On Altılık Değer konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde konuların genel olarak aşamalı sıralandığı, nota yazımının anlaşılabilir olduğu, başlangıçta temel müzik bilgilerine ve klasik gitarla ilgili bilgilere çok kısa yer verildiği, “ilk dersler” başlığı altında klasik gitarın tutuluşuyla ilgili bilgilerin yer aldığı, klasik gitarda kullanılan temel çalma teknikleri ile ilgili konuların olmadığı, konularla ilgili yeterli açıklamaların olmadığı, sadece birkaç bölümde birer cümlelik açıklamalara yer verildiği, gitarın tutuş pozisyonu haricinde gereken hiçbir konunun fotoğrafla desteklenmediği, yeri geldikçe ilgili kavramların tanımlarının yer aldığı gözlenmiştir. Metot yazarı önsözünde yıllardır başarı ile yetiştirdiği öğrencilerine uyguladığı gitar metodunu ilaveler ve açıklamalar yaparak yeniden bastırıp gitar sevenlerin istifadesine sunduğunu, bu metotla notanın ve Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 163 gitarın kolaylıkla, zevkle öğrenileceğini belirtmiştir. Metot 72 sayfadan oluşmaktadır ve metodun fiziki yapısı açısından kullanışlı olduğu gözlenmiştir. Tablo 3.2.1.2. Bekir Küçükay Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 Müziğin Yazımı 2 Gitarın Önden Görünüşü 3 Gitarın Akordu 4 Tel Değiştirme 5 Tırnaklar 6 Tutuş Pozisyonu 7 Sağ El (Sağ El Parmaklarının İsimlendirilmesi) 8 Sağ El Pozisyonu 9 Sol El (Sol El Parmaklarının İsimlendirilmesi) 10 Sol El Pozisyonu 11 Genel Çalışma İlkeleri 12 No.5 Yedinci Pozisyonda Tizler 13 No.9 Baslarda Üçlüler 14 No.10 Tizlerde Üçlüler 15 No.16 Beşinci Pozisyona Giriş 16 No.18 Beşinci Pozisyonda Tizler 17 No.20 Çıkıcı Bağ Çalışması 18 No.22 İnici Bağlar İçin Çalışma 19 No.24 Bare Çalışması 20 No.30 Birinci Pozisyonda Baslar 21 No.32 Birinci Pozisyonda Tizler 22 No.33 Birinci Pozisyonda Tüm Natürel Notalar Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 164 23 No.34 Üçlü, Altılı ve Oktav Diziler 24 No.40 Tek Tel Üzerinde Natürel Diziler 25 No.41 On İki Perdede Ayrı Tellerde Aynı Sesler 26 No.42 Değişik Pozisyonlarda Natürel Diziler 27 Değiştirme İşaretleri Tablo 3.2.1.2’de görüldüğü üzere Bekir Küçükay’ın metodunda bilgi ve içerik olarak Müziğin Yazımı, Gitarın Önden Görünüşü, Gitarın Akordu, Tel Değiştirme, Tırnaklar, Tutuş Pozisyonu, Sağ El (Sağ El Parmaklarının İsimlendirilmesi), Sağ El Pozisyonu, Sol El (Sol El Parmaklarının İsimlendirilmesi), Sol El Pozisyonu, Genel Çalışma İlkeleri, Yedinci Pozisyonda Tizler, Baslarda ve Tizlerde Üçlüler, Beşinci Pozisyona Giriş, Beşinci Pozisyonda Tizler, Çıkıcı ve İnici Bağlar İçin Çalışmalar, Bare Çalışması, Birinci Pozisyonda Baslar, Tizler ve Tüm Natürel Notalar, Üçlü, Altılı ve Oktav Diziler, Tek Tel Üzerinde ve Değişik Pozisyonlarda Natürel Diziler, On İki Perdede Ayrı Tellerde Aynı Sesler ve Değiştirme İşaretleri konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde konuların basitten zora doğru sıralandığı, her bölümle ilgili kısa açıklamalara yer verildiği, bölüm başlıklarının numaralandırılarak gösterildiği, nota yazımının anlaşılabilir olduğu, gitarın tutuş pozisyonunun fotoğraflarla gösterilerek her fotoğrafın altında tutuş pozisyonunun tam olarak anlaşılabilmesi için maddeler halinde açıklamalara yer verildiği, metot yazarı tarafından maddeler halinde genel çalışma ilkelerinin yer aldığı, bu ilkelerden sonraki ilk iki konuda “dikkat edilmesi gereken noktalar” başlığı altında maddeler halinde sağ ve sol elin konumuyla ilgili bilgi verilerek nasıl çalışma yapılması gerektiğinin anlatıldığı gözlenmiştir. Gerekli olan konularda ilgili kavramların tanımlarına yer verilmiştir. Metot yazarı önsözünde pek çok metotta gitar eğitimine başlangıçta birinci pozisyonun kullanıldığını, bu pozisyonda başlamanın yarattığı problemleri sıralayarak bu problemlere çözüm getirmek ve öğrenmeyi Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 165 çabuklaştırmak amacıyla kendi metodunda alternatif bir yöntem geliştirmeye çalıştığını belirtmiş, diğer metotlardan farklı olarak sol el çalışmaları için yedinci pozisyonu temel almıştır. Metot 127 sayfadan oluşmaktadır ve metodun fiziki yapısı açısından kullanışlı olduğu söylenebilir. Tablo 3.2.1.3. Murat Cemil Klasik Gitar Metodu Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 Gitar 2 Ders 1: Klasik Gitar ve Temel Tutuş Tekniği 3 Ders 2: Sağ Elde Desteksiz Vuruş (Tirando Tekniği) ile Ses Üretimi ve Müzik Yazısı 4 Ders 3: Boş Tellerde Sağ El Çalışmaları 5 Ders 4: Boş Tellerde Çift Ses, Akor ve Arpej Çalışmaları 6 Ders 5: Sol El Tekniği ve İlk Üç Telde Birinci Pozisyon 7 Ders 6: Bas Tellerde Birinci Pozisyon Notaları ve Tüm Tellerde Birinci Pozisyon Çalışmaları 8 Ders 7: Destekli Vuruş (Apoyando Tekniği), Diyez, Bemol ve Natürel İşaretleri ile Birinci Pozisyonda Çalışmalar 9 Ders 8: Çift Ses ve Akor Çalışmaları 10 Ders 9: Hız Terimleri ve İki Partili (Bas-Ezgi Partisi) Gitar Müziği 11 Ders 10: Gürlük (Nüans) Terimleri ve Bağ Tekniği (Legatolar) 12 Ders 11: Üçleme ve On Altılık Notalar 13 Ders 12: İkinci Pozisyon ve 6/8’lik Ölçü Sayısı 14 Ders 13: Noktalı Dörtlük ve Noktalı Sekizlik Notalar 15 Ders 14: Üçüncü Pozisyon ve Yarım Bare 16 Ders 15: Beşinci Pozisyon ve Tam Bare 17 Ders 16: Yedinci Pozisyon ve Diğer Pozisyon Geçişleri 18 Ders 17: Dokuzuncu Pozisyon ve Öğrenilen Tüm Pozisyonlarda Gam Çalışmaları Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 166 19 Ders 18: Majör ve Minör Akorlar Tablo 3.2.1.3’de görüldüğü üzere Murat Cemil’in metodunda bilgi ve içerik olarak gitar başlığı altında gitarın kısa tarihçesi, Klasik Gitar ve Temel Tutuş Tekniği, Sağ Elde Desteksiz Vuruş (Tirando Tekniği) ile Ses Üretimi ve Müzik Yazısı, Boş Tellerde Sağ El, Çift Ses, Akor ve Arpej Çalışmaları, Sol El Tekniği ve İlk Üç Telde Birinci Pozisyon, Bas Tellerde Birinci Pozisyon Notaları ve Tüm Tellerde Birinci Pozisyon Çalışmaları, Destekli Vuruş (Apoyando Tekniği), Diyez, Bemol ve Natürel İşaretleri ile Birinci Pozisyonda Çalışmalar, Çift Ses ve Akor Çalışmaları, Hız Terimleri ve İki Partili (Bas-Ezgi Partisi) Gitar Müziği, Gürlük Terimleri ve Bağ Tekniği, Üçleme ve On Altılık Notalar, İkinci Pozisyon ve 6/8’lik Ölçü Sayısı, Noktalı Dörtlük ve Noktalı Sekizlik Notalar, Üçüncü Pozisyon ve Yarım Bare, Beşinci Pozisyon ve Tam Bare, Yedinci Pozisyon ve Diğer Pozisyon Geçişleri, Dokuzuncu Pozisyon ve Öğrenilen Tüm Pozisyonlarda Gam Çalışmaları, Majör ve Minör Akorlar konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde konuların aşamalı olarak sıralandığı, özellikle başlangıçta klasik gitarla ilgili olmak üzere her konuyla ilgili detaylı açıklamalara, ilgili tanımlara ve mümkün olan her konunun farklı açılardan çekilmiş fotoğraflarının olduğu, her bölümün ders başlığı altında verilerek ilgili amaçlara ve dersin sonunda değerlendirme sorularına yer verildiği ve nota yazımının anlaşılabilir olduğu gözlenmiştir. Metot yazarı önsözünde kendi tecrübelerine dayanarak incelediği metotlardan farklı bir bakış açısıyla bu metodu oluşturarak ülkemizdeki gitar eğitimine katkıda bulunmayı amaçladığını belirtmiştir. Bunun en önemli göstergelerinden birinin sağ el çalışmalarının diğer çalışmalara oranla daha fazla yer alması ve alıştırmalarda sol elde 4.parmağın kullanımına yer verilmesidir. Metot 150 sayfadan oluşmaktadır. Metodun fiziki yapısı açısından kullanışlı olduğu söylenebilir. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 167 Tablo 3.2.1.4. Mario Rodriguez Arenas Arenas I. Bölüm Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 Müziğin Temel İlkeleri 2 Değişik Yorumculardan Gitara Uyarlanmış Solfej Alıştırmaları 3 Noktalı Nota Alıştırmaları 4 Nota Değerleri 5 Ölçü Alıştırmaları 6 Gitar Okulu 1.Bölüm Kurs 1 7 El Pozisyonları 8 Gitar 9 Seslerin Sinoptik Tablosu 10 Boş Teller ve Notalar 11 Diatonik ve Kromatik Diziler 12 Akorlar ve Basma Şekilleri 13 Do Majör Dizisi 14 Sol Majör Dizisi 15 Re Majör Dizisi 16 Gitar Okulu 1.Bölüm Kurs 2 17 Armonik Sesler 18 Birleşik Notalar 19 La Majör Dizisi 20 La Minör Dizisi 21 Mi Minör Dizisi 22 Fa Majör Dizisi 23 Re Minör Dizisi Tablo 3.2.1.4’te görüldüğü üzere Mario Rodriguez Arenas’ın metodunda bilgi ve içerik olarak Müziğin Temel İlkeleri, Değişik Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 168 Yorumculardan Gitara Uyarlanmış Solfej Alıştırmaları, Noktalı Nota Alıştırmaları, Nota Değerleri, Ölçü Alıştırmaları, El Pozisyonları, Gitar, Seslerin Sinoptik Tablosu, Boş Teller ve Notalar, Diatonik ve Kromatik Diziler, Akorlar ve Basma Şekilleri, Do Majör, Sol Majör ve Re Majör Dizileri, Armonik Sesler, Birleşik Notalar, La Majör, La Minör, Mi Minör, Fa Majör ve Re Minör Dizileri konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde nota yazımının anlaşılabilir olduğu, ağırlıklı olarak temel müzik bilgilerinin detaylı açıklandığı, klasik gitarla ilgili teknik olarak sadece el pozisyonları, tırnak, akor basma şekilleri, bare ve legato ile ilgili kısa bilgilere yer verildiği, klasik gitarda kullanılan temel çalma teknikleri ile ilgili konuların olmadığı, hiçbir bölümde konuyla ilgili resim kullanılmadığı gözlenmiştir. Metot yazarı önsözünde bu metodu gitarın daha kolay öğrenilebilmesi amacıyla hazırladığını, ulusal bir teori veya ekol oluşturma düşüncesinden bağımsız olarak eseri oluşturduğunu, gitar öğrenimi sırasında öğrencilerin hevesini kırabilecek zorlukların en aza indirilmesi amacıyla derslerin seviyesini başlangıçtan ileriki aşamalara doğru kademeli bir şekilde sıraladığını, sol el çalışmalarını ayrıntılı bir şekilde işlediğini ve sağ elin gelişimine yönelik çalışmalara ağırlık verdiğini belirtmiştir. Metot 96 sayfadan oluşmaktadır ve metodun fiziki yapısı açısından kullanışlı olduğu söylenebilir. Tablo 3.2.1.5. Christopher Parkening Guitar Method Volume I Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 The Guitar 2 Parts Of The Guitar (Gitarın Bölümleri) 3 Holding The Guitar (Gitarın Tutuluşu) 4 Tuning The Guitar (Gitarı Akort Etme) 5 The Right Hand (Sağ El) 6 Two Ways of Striking A String (Bir Telde Çift Taraflı Vuruş) 7 Fundamentals of Music Notation (Temel Müzik Notasyonu) 8 Practicing (Pratik Yapma) Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 169 9 Notes on the Open Bass Strings (Boş Bas Telleri Üzerindeki Notalar) 10 Notes on the Open Treble Strings (Boş Tiz Sesli Teller Üzerindeki Notalar) 11 The Left Hand (Sol El) 12 Positioning Of The Left-Hand Fingers (Sol El Parmaklarının Konumlandırılması) 13 Notes On The 1st or High E String (İnce Mi Teli Üzerindeki Notalar) 14 Notes On The 2nd or B String (Si Teli Üzerindeki Notalar) 15 Notes On The 3rd or G String (Sol Teli Üzerindeki Notalar) 16 Rests and Ties (Kalanlar ve Bağlar) 17 Arpeggio (Arpej) 18 Sharps, Flats and Naturals (Diyezler, Bemoller ve Natüreller) 19 Six-Eight Time Signature (6/8’lik Zaman İşareti) 20 Notes On The 4th or D String (Re Teli Üzerindeki Notalar) 21 Triplets and Sixteenth Notes (Üçleme ve On Altılık Notalar) 22 Pick-up Notes 23 Notes On The 5th or A String (La Teli Üzerindeki Notalar) 24 C Major Scale (with Variations) (Do Majör Gam - Varyasyonları ile) 25 Notes On The 6th or Low E String (Kalın Mi Teli Üzerindeki Notalar) 26 The Natural Scale (Natürel Gam) 27 The Fingernails (Tırnaklar) 28 Tone Production (Ton Üretme) 29 Two Notes Played Together (Birlikte Çalınan İki Ses) 30 Open String Equivalents (Boş Tellerin Karşılıkları) 31 Guide and Pivot Fingers (Rehber ve Eksen Parmaklar) 32 Chromatic Scale (in G) (Kromatik Gam – Solde) 33 Table of Common Tempo Terms (Yaygın Tempo Terimleri) Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 170 34 Dynamic Markings (Devinimsel İşaretler) 35 Repeat Markings (Tekrar İşaretleri) 36 Three Notes Played Together (Birlikte Çalınan Üç Ses) 37 High A On The 1st String (1.Tel Üzerinde Tiz La) 38 Four Notes Played Together (Birlikte Çalınan Dört Ses) 39 Music Theory (Müzik Teorisi) 40 The Bar (Bare) 41 Appendix (Ekler) Tablo 3.2.1.5’te görüldüğü üzere Christopher Parkening’in metodunda bilgi ve içerik olarak Gitar, Gitarın Bölümleri, Gitarın Tutuluşu, Gitarı Akort Etme, Sağ El, Bir Telde Çift Taraflı Vuruş, Kalan Vuruş, Serbest Vuruş, Temel Müzik Notasyonu, Pratik Yapma, Boş Bas Telleri ve Boş Tiz Sesli Teller Üzerindeki Notalar, Sol El, Sol El Parmaklarının Konumlandırılması, İnce Mi, Si ve Sol Telleri Üzerindeki Notalar, Arpej, Değiştirici İşaretler, 6/8’lik Zaman İşareti, Re, La ve Kalın Mi Telleri Üzerindeki Notalar, Üçleme ve On Altılık Notalar, Pick-up Notes, Varyasyonları ile Do Majör Gam, Natürel Gam, Tırnaklar, Ton Üretme, Birlikte Çalınan İki Ses, Üç Ses ve Dört Ses, Boş Tellerin Karşılıkları, Rehber ve Eksen Parmaklar, Solde Kromatik Gam, Yaygın Tempo Terimleri, Devinimsel İşaretler, Tekrar İşaretleri, 1.Tel Üzerinde Tiz La, Müzik Teorisi, Bare ve Ekler konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde her konunun ayrıntılı olarak açıklandığı, özellikle gitarın tutuş pozisyonu, sağ ve sol elin yapısı ve konumu, tırnak bakımı ile ilgili bilgilerin farklı açılardan çekilmiş fotoğraflarla ayrıntılı olarak verildiği, konuların basitten zora doğru sıralandığı gözlenmiştir. Ayrıca müzik teorisi hakkında verilen ve ekler bölümünde klasik gitarla ilgili verilen diğer bilgilerle de öğrencinin temel müzik bilgilerini kazanması ve klasik gitarı her yönüyle tanıması sağlanmıştır. Ayrıca öğrenciye nasıl pratik yapacağı ile ilgili maddeler halinde bilgi Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 171 verilmiştir. Metotta anlaşılabilir bir nota yazısı kullanılmıştır. Metot 113 sayfadan oluşmaktadır. Tablo 3.2.1.6. Bradford Werner Classical Guitar Method Volume One Beginner Kitabındaki Klasik Gitar İle İlgili Verilen Konular 1 Posture & Finger Names (Parmak İsimleri ve Duruş) 2 Notes, Beat & Tempo (Notalar, Vuruş ve Tempo) 3 Basic Musical Symbols (Temel Müzikal Semboller) 4 Note Names & Rhythms (Nota Adları ve Ritimler) 5 New Notes & C Major Scale (Yeni Notalar & Do Majör Gam) 6 Eighth notes (Sekizinci Notalar) 7 New notes (Yeni Notalar) 8 Accidentals & Chromatic Scale (Değiştirme İşaretleri & Kromatik Gam) 9 New Notes 10 Theory: Major Scales (Teori: Majör Gamlar) 11 First Chords (İlk Akorlar) 12 Expanding Chords (Genişleyen Akorlar) 13 Full Chords (Tam Akorlar) 14 Chord construction and chord progressions (Akor Yapısı ve Akor İlerleyişleri) 15 I, IV, V, vi chord progression in C major (Do Majörde I, IV, V, VI Akor Geçişleri) 16 I, IV, V, vi chord progression in various keys (Çeşitli Tonlarda I, IV, V, VI Akor Geçişleri) 17 Reference Chords (İlişkili Akorlar) 18 Scales for Blues and Popular Music (Popüler Müzik ve Blues İçin Gamlar) 19 Harmonic & Ascending Melodic Intervals in C major (Do Majörde Armonik ve Çıkıcı Melodik Aralıklar) 20 Introduction to 3rd and 5th position (Üçüncü ve Beşinci Pozisyona Giriş) 21 Ascending slurs (Çıkıcı Notaları Birleştirme) Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 172 22 Descending slurs (İnici Notaları Birleştirme) 23 Chromatic Scales on Single Strings (Tek Teller Üzerinde Kromatik Gamlar) 24 Chromatic Scales on E (Mi Üzerinde Kromatik Gamlar) 25 Major Scales (Majör Gamlar) 26 Natural Minor Scales (Natürel Minör Gamlar) Tablo 3.2.1.6’da görüldüğü üzere Bradford Werner’in metodunda bilgi ve içerik olarak Parmak İsimleri ve Duruş, Notalar, Vuruş ve Tempo, Temel Müzikal Semboller, Nota Adları ve Ritimler, Yeni Notalar & Do Majör Gam, Sekizinci Notalar, Değiştirme İşaretleri & Kromatik Gam, Teori: Majör Gamlar, İlk Akorlar, Genişleyen Akorlar, Tam Akorlar, Akor Yapısı ve Akor İlerleyişleri, Do Majörde I, IV, V, VI Akor Geçişleri, Çeşitli Tonlarda I, IV, V, VI Akor Geçişleri, İlişkili Akorlar, Popüler Müzik ve Blues İçin Gamlar, Do Majörde Armonik ve Çıkıcı Melodik Aralıklar, Üçüncü ve Beşinci Pozisyona Giriş, Çıkıcı ve İnici Notaları Birleştirme, Tek Teller Üzerinde ve Mi Üzerinde Kromatik Gamlar, Majör ve Natürel Minör Gamlar konularına yer verilmiştir. Metot incelendiğinde başlangıçta “Bu Kitap Hakkında” başlığı altında video dersleri, iyi bir öğretmen bulma, bu kitabın nasıl kullanılacağı ile ilgili bilgiler ile öğrenciler ve aileler için kısa notların yer aldığı, bu metot tamamlandıktan sonra çalışılabilecek metotların listesine yer verildiği, bölümlerin aşamalı olarak sıralandığı, temel müzik bilgilerine ve klasik gitarla ilgili teorik bilgilere yer verildiği, konularla ilgili kısa açıklamaların olduğu, etüt ve eserlerin ağırlıklı olduğu, metotta anlaşılabilir bir nota yazımının kullanıldığı, gitarın tutuş pozisyonu haricinde gereken diğer konuların fotoğrafla desteklenmediği, gitarın tutuş pozisyonunun gösterildiği fotoğrafların yeterli olmadığı ve tutuluşla ilgili açıklamaların yer almadığı, klasik gitarda kullanılan temel çalma teknikleri ile ilgili konuların olmadığı gözlenmiştir. Metot 81 sayfadan oluşmaktadır. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 173 3.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 3.3.1. Metotlarda konularla ilgili egzersiz ve etütler nasıl düzenlenmiştir? 3.3.1.1. Ziya Aydıntan Gitar Metodu I Metotta her konuyla ilgili alıştırmalara yer verilmiş, ancak alıştırmalar numaralandırılmamış, ağırlıklı olarak konuyla ilgili bütün alıştırmaları kapsayacak genel başlıklar kullanılmıştır. Gereken yerlerde ilgili açıklama ve tanımlara yer verilmiştir. Metottaki ilk konularda seviyeye uygun türküler ve etütler yer almış, alıştırmaların tamamı metot yazarı tarafından oluşturulmuştur. Metotta ağırlıklı olarak metot yazarına ait etüt ve eserler ile yine metot yazarı tarafından kendi müziğimizden ve genel müzik literatüründen seçilerek düzenlenmiş eserlere yer verildiği, bunun dışında klasik gitar literatüründen seçilmiş birkaç etüt ile eserin olduğu gözlenmiştir. 3.3.1.2. Bekir Küçükay Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu Metottaki bütün etüt ve eserlerin başlıkları numaralandırılarak gösterilmiş, her konudan sonra birer tane olmak üzere ilgili alıştırmalara yer verilmiş ve “Melodik Çalışma” başlığı altında eser niteliğinde parçalar yer almıştır. Bütün bölümlerde yönerge verilerek çalışmaların nasıl yapılacağı anlatılmıştır. Klasik gitar literatüründen başlangıç seviyesinde çalınabilecek hiçbir etüt ve eser metoda alınmamış, teknik ve melodik çalışmaların tamamı metot yazarı tarafından bestelenerek özgün bir kitap oluşturulmuştur. 3.3.1.3. Murat Cemil Klasik Gitar Metodu Metotta ilk iki ders dışındaki her derste konuyla ilgili alıştırmalara yer verilmiş, özellikle sağ el ile ilgili konularda diğer konulara oranla daha fazla alıştırmanın olduğu gözlenmiştir. Alıştırmalarda gerekli olan yerlerde açıklamalar ve ilgili tanımlar yer almaktadır. Metottaki bütün alıştırmalar metot yazarı tarafından oluşturulmuş, etüt ve eserlerin tamamı klasik gitar literatüründen Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 174 seçilmiştir. Ayrıca seçilen etüt ile eserlerin bestecilerinin resimlerine ve kısa biyografilerine yer verilmiştir. 3.3.1.4. Mario Rodriguez Arenas Arenas I. Bölüm Metotta başlangıçta “değişik yorumculardan gitara uyarlanmış solfej alıştırmaları” başlığı altında sadece notaları öğretme amaçlı alıştırmalar yer almış, bu alıştırmaları gitara uyarlayan kişilerin isimlerine yer verilmemiştir. Alıştırmaların başlıkları içerdikleri nota değerlerine göre isimlendirilmiştir. Başlıkların altında nota değerlerini tanımlamak için birer cümlelik açıklamalar yer almaktadır. Metodun “Gitar Okulu 1” ve “Gitar Okulu 2” başlıklı bölümlerinde metot yazarı tarafından oluşturulan birkaç alıştırmaya ve ağırlıklı olarak klasik gitar literatüründen seçilmiş bestecilerin etüt ve eserlerine yer verilmiştir. Seçilen etüt ile eserler ders başlığı altında numaralandırılmış, bestecilerin isimleri bu başlıkların altına yazılmıştır. Etüt ve eserler genel olarak metot yazarı tarafından verilen ses dizilerine göre gruplandırılmıştır. 3.3.1.5. Christopher Parkening Guitar Method Volume I Metotta genel olarak her konu anlatımından sonra metot yazarı tarafından oluşturulan etütler ile öğretmen ve öğrencinin beraber çalması için yine metot yazarı tarafından oluşturulmuş düetlere ve ayrıca bazı konularda klasik gitar literatüründen seçilmiş etüt ve eserlere yer verilmiştir. Gerekli olan alıştırmalarda ve eserlerde birkaç cümleden oluşan açıklamaların olduğu gözlenmiştir. Konular ve ilgili etüt ile eserlerden sonra “Tamamlayıcı Parçalar” başlığı altında başlangıç seviyesinde çalınabilecek klasik gitar literatüründen seçilmiş eserler yer almış ve bu eserler tonlarına göre gruplandırılmıştır. 3.3.1.6. Bradford Werner Classical Guitar Method Volume One Beginner Metotta her konudan sonra kısa alıştırmalara yer verildiği, alıştırmaların başlangıcında ve diğer gereken yerlerde ilgili açıklamaların yer aldığı gözlenmiştir. Notaların öğretildiği ilk Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 175 konularda ilgili birkaç eserin notalarını kavratmak için kısa alıştırmalara yer verilmiş, ayrıca Blues ile Popüler Müzikte kullanılan birkaç dizi verilerek ilgili alıştırmalar yer almıştır. Genel olarak metottaki alıştırma, gam ve etütlerin tamamı metot yazarı tarafından oluşturulmuş, ağırlıklı olarak yine metot yazarı tarafından bestelenen solo ve düo eserlere yer verildiği, bunun haricinde klasik gitar literatüründen seçilmiş birkaç eserin yer aldığı gözlenmiştir. 3.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 3.4.1. Gitar eğitimcilerinin kullandıkları ve bu araştırmada incelenen başlangıç metotlarına ilişkin görüş ve önerileri nelerdir? ● Bekir Küçükay, bu araştırmada incelenen klasik gitar başlangıç metotlarına ilişkin öğretmenin tercihine göre hepsinin kullanılabileceğini ve önemli olan eksikliklerin giderilmesi için gerekirse her birinden ayrı ayrı yararlanılabileceğini belirtmiştir. ● Tuba Yokuş, Parkening’in kitabının klasik gitarda başlangıç için görsel olarak da desteklediği gitarda tutuş, akort, sağ ve sol el teknikleri, notasyon çalışmaları ve başlangıç için ritim çalışmaları, gam çalışmaları vb. başlangıç için sistematik olarak yazılmış egzersiz, etüt, düo, çeşitli dönem eserlerini içeren seçilmiş repertuvarı ve müzik teorisi ile ilgili bilgileri ile başlangıç gitar eğitimi için yararlı olduğunu, Küçükay’ın kitabının diğer başlangıç metotlarından farklı olarak gitar eğitiminde birinci pozisyondan farklı bir konumda yedinci pozisyonu temel alarak başlangıç yapmayı öneren bir metot olduğunu, metodun gitar ile ilgili konuları ile gitar eğitiminde başlangıç olarak kullanılabilecek metotlar arasında olduğunu, metodun kullandığı farklı yöntem ile aynı zamanda öğrencinin beşinci ve yedinci pozisyondaki notaları, akor yapılarını başlangıçta daha iyi tanıması için de bir fırsat sunduğunu, metotla paralel olarak başlangıç seviyesinde beşinci ve yedinci pozisyona yönelik eser ve etüt yazılmasının bu yöntemin uygulamada daha fazla yaygınlaşmasına katkıda bulunacağını, Cemil’in kitabında başlangıç gitar eğitimine yönelik sistematik olarak konuların düzenlendiğini, teknik ve müzikal olarak gitar çalmaya yönelik pek çok Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 176 bilgi ve çalışmaların yer aldığı özgün bir metot olduğunu, metotta sol el tekniğinde klavye ile parmakların paralelliğini korumak amacı ile yazılmış alıştırmaların yararlı olduğunu, bununla birlikte başlangıç metotlarında yer alması gereken klasik gitar ve temel tutuş tekniği, sağ ve sol el tekniği ile ilgili çalışmalara görsellerle desteklenerek metotta yer verildiğini, metodun yazılmış çeşitli çalışmaları ile başlangıç gitar eğitimine yönelik yararlanılabilecek nitelikli bir kaynak olduğunu, Arenas’ın kitabından diatonik ve kromatik dizi, majör-minör gam ve egzersiz çalışmaları, arpej, bağ çalışmaları, pozisyon çalışmaları, süslemeler, nüanslar, sağ ve sol ele yönelik teknik olarak geliştirici daha çok etüt çalışmaları ile yararlandığını, metotta başlangıç için oturuş ve tutuş pozisyonları, sağ ve sol el tekniklerinin tanıtılması, akort, tel değişimi, aralık, akor çalışmaları, bare gibi konulara yer verilebileceğini, Aydıntan’ın kitabında teknik ve müzikal gelişime yönelik çalışmaların mevcut olduğunu, metotta yer alan çalışmaların büyük çoğunluğunun Aydıntan’a ait olduğunu, diğer taraftan metotta başlangıç için gitar eğitimine yönelik bazı temel bilgilere yer verilmediğini, bu bağlamda gitarla ilgili ön bilgilerin sınırlı tutulduğunun söylenebileceğini, metotta ayrıca Tirando ve Apoyando vuruş ile ilgili açıklamalara yer verilmediğini, metodun görsel materyallerle yeterince desteklenmediğini, Werner’in kitabının başlangıçta gitar öğrenmeye yönelik temel bilgiler/tavsiyeler verdiğini, içerik olarak metotta sistematize edilmiş konulara yer verildiğini, metotta ayrıca Blues ve popüler müzikte kullanılan dizilerin yer aldığını ve bu metotta eser ve etüt repertuvarının sınırlı sayıda tutulduğunun söylenebileceğini belirtmiştir. ● Göksenin Çelikkanat, Parkening’in kitabında sağ ve sol el tekniklerinin görsellerle örneklenmesi ve teknik çalışmaların ayrıntılı bir biçimde verilmesinin oldukça yararlı olduğunu, Küçükay’ın kitabına ilişkin başlangıç olarak VII. pozisyonun kullanıldığı bu metotta yer alan etütlerin azlığı, literatürde de başlangıç seviyesinde bu pozisyonda yazılmış etüt ve eserlerin yeterince bulunmayışı sebebiyle öğrencilerin ilgili pozisyonu yeterince pekiştiremediğini, Cemil’in kitabında sağ el Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 177 çalışmalarına başlangıçta geniş bir yer verildiğini, sağ ve sol el koordinasyon çalışmalarının oldukça faydalı olduğunu, Arenas’ın kitabının birinci serisindeki melodik etütlerin hem birinci pozisyonu pekiştirdiğini hem de deşifre becerisini geliştirdiğini, Aydıntan’ın kitabının Türkiye’de gitar eğitimi adına bir başlangıç çalışması sayılabileceğini, metotta yer alan eserlerin de oldukça melodik fakat günümüz gitar eğitimi için yeterli denilemeyeceğini, Werner’in kitabında bestecinin kendi eserlerinin bulunmasına rağmen yer alan diğer eserlerin aşağı yukarı her metotta kullanıldığını, bu yüzden tercih etmediğini belirtmiştir. ● Murat Cemil, bu araştırmada incelenen metotlar hakkında her birinin birbirinden farklı zayıf ve güçlü yanlarının olduğunu, bu metotların yazım yılları ve içeriği göz önüne alındığında döneminin iyi ve yenilikçi çalışmaları olduklarının söylenebileceğini, Parkening’in çalışmasının son derece ciddi yazılmış zengin örnekleri ve ayrıntılı anlatımı, görsel materyalleri ve öğretmen öğrenci duo çalışmaları ile öne çıkan çalışmasıyla keyifli bir metot olduğunu, Küçükay’ın metodundaki VII. pozisyon başlangıcının çok yenilikçi ve pozisyonların detaylı çalışıldığı özgün, farklı ve değerli olduğunu; ancak sağ el çalışmalarının ve gitar repertuarının yetersiz olduğunun söylenebileceğini, kendi metodunun özgün, detaylı anlatımı ve her davranışın konu ve amaçlar kapsamında hazırlandığı örnekleriyle öne çıkan bir çalışma olduğunu, sağ elin çalış tekniğine yönelik tüm çalışmaların yapıldıktan sonra sol ile koordinasyonun sağlandığını ve 4.parmak kullanımının gelişimine yönelik yaklaşımıyla yenilikçi olduğunun söylenebileceğini, Arenas’ın metodunun sağ el çalışmalarına neredeyse hiç yer vermeden direk sol el ile birlikte başlamasının teknik gelişim ve genel anlayış açısından kabul edilebilir olmadığının söylenebileceğini, Aydıntan’ın metodunun ülkemizin en eski gitar metodu olup halen kullanılabilecek bilgi birikimine sahip, eğitsel ve Türk müziği örnekleriyle de zenginleştirilmiş değerli bir çalışma olduğunu, Werner’in metodunun daha çok tek ses üzerine popüler ve basit melodilerle solo çalışmaları, daha sonra iki partili çalım becerisi Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 178 üzerine durulmuş konuların kademeli ilerlediği ve başlangıç metotlarında neredeyse hiç görülmemiş ritim çalma becerisi ve armoni bilgilerinin de çalışıldığı farklı özellikleri olan en yeni metotlardan biri olduğunun söylenebileceğini belirtmiştir. ● Veysel Özgür Sağlam, Küçükay’ın metodunda metot yazarının gitara ileriki pozisyonlardan başlatması ve bunun ileride öğrenci için çok daha kolay olduğunu düşünmekte olduğunu, çoğunlukla alışılmış bir başlangıç yöntemi olmadığını fakat metot yazarının bu yöntem ile gitara uyum ve teknik beceriyi yükseltmek amaçlı hızlı net çözüm yolları bulduğunu, Cemil’in metodunda bazı yönleri ile eksiklikler olduğunu, fakat incelediği pek çok metot arasında daha akademik bir tutum gözlemlediğini, Arenas’ın metodunun çok uzun sürelerce ülkemizde kullanılmakta olup birçok kişinin başlangıcında yer ettiğini, buna ayrıca bir sebep olarak ilk dönemlerde fazla bir yardımcı kitabın bulunmamasından kaynaklandığını belirtmekte, bu metodun daha çok konservatuvar öğrencilerinin çalışmaları için oluşturulduğunu düşünmekte, Aydıntan’ın metodunun belki de ülkemiz için ilk metot olduğunu, halen geçerliliğinin olduğunu düşünmekte, içinde oldukça güzel etütlerin olduğunu, kendi kültürümüzden yapılmış birçok düzenleme ile birçok etüdü zevkle çalışmaya sevk etmekte başarılı bir metot olduğunu belirtmiştir. 4. SONUÇ ve ÖNERİLER 4.1. Sonuç ● Bu araştırmada klasik gitar edebiyatından seçilmiş metotların karşılaştırmalı incelenmesi amaçlanmış, alt problemler oluşturularak yöntem bölümünde verilen değerlendirme ölçütlerine göre, belirlenen metotların analizi yapılmıştır. İncelenen başlangıç metotlarına yönelik olarak; ● Parkening, Küçükay ve Cemil’in metotlarında konuların detaylı olarak açıklandığı, özellikle klasik gitarın tutuluşu gibi mümkün olan her bölümün ayrıntılı fotoğraflarla desteklendiği; Arenas, Aydıntan Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 179 ile Werner’in metotlarında özellikle klasik gitarla ilgili temel konuların detaylı açıklanmadığı, klasik gitarda kullanılan temel çalma teknikleri ile ilgili konuların olmadığı; Parkening, Küçükay, Cemil ve Aydıntan’ın metotlarında gereken yerlerde ilgili açıklamalara ve kavramların tanımlarına yer verildiği, Aydıntan ile Werner’in metotlarında temel müzik bilgilerine kısaca yer verilirken, Arenas’ın metodunda diğer metotlara da kıyasla daha fazla yer aldığı görülmektedir. ● Aydıntan ile Werner’in metotlarında gitarın tutuş pozisyonu haricinde gereken konuların fotoğraflarla desteklenmediği, gitarın tutuş pozisyonuyla ilgili fotoğrafların yeterli olmadığı, tutuş pozisyonuyla ilgili Aydıntan’ın metodunda maddeler halinde genel açıklamalar yer alırken, Werner’in metodunda açıklamaların olmadığı, Arenas’ın metodunda gitarın tutuluşu konusuna yer verilmediği ve diğer konularla ilgili fotoğrafların olmadığı görülmektedir. ● Parkening, Cemil ve Arenas’ın metotlarındaki etüt ve eserlerin tamamının klasik gitar literatüründen seçildiği, Parkening ile Werner’in metotlarında kendileri tarafından bestelenen öğretmen ve öğrencinin beraber çalabileceği düo eserlere yer verildiği, Aydıntan ile Werner’in metotlarında birkaçı haricindeki etüt ve eserlerin tamamının metot yazarlarına ait olduğu, ayrıca Werner’in metodunda Blues ile Popüler Müzikte kullanılan birkaç diziye yer verildiği, Aydıntan’ın metodunda yine metot yazarına ait gitar düzenlenmelerinin yer aldığı, Küçükay’ın metodunda ise etütlerin ve eser niteliğindeki çalışmaların tamamının metot yazarı tarafından oluşturularak diğer metotların arasında tamamen özgün bir metot olarak yer aldığı belirlenmiştir. ● Diğer kitaplardan farklı olarak Küçükay’ın metodunda sol el çalışmaları için başlangıç olarak yedinci pozisyonun temel alınması, Cemil’in metodunda her bölümde ilgili amaçlar ile değerlendirme sorularına yer verilmesi ve sağ el çalışmalarına daha fazla ağırlık verilmesi ile alıştırmalarda sol elde 4.parmağın kullanımına yer verilmesi, Aydıntan’ın metodunda metot yazarı tarafından yapılmış Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 180 gitar düzenlemelerinin olması açılarından özgün oldukları görülmektedir. ● Aydıntan ile Arenas’ın metotlarının önsözünde gitarın kolaylıkla öğretilmesinin, Küçükay ile Cemil’in ise inceledikleri metotlardaki eksikliklerin giderilmesi için farklı bir bakış açısıyla metotlarını oluşturmayı amaçladıkları belirtilmiştir. ● Bütün metotlarda konuların aşamalı olarak sıralandığı, nota yazımının anlaşılabilir olduğu, metotlarda başlangıçtaki konular haricinde her konudan sonra ilgili alıştırmaların yer aldığı, metotlarda yer alan alıştırmaların tamamının metot yazarları tarafından oluşturulduğu ve metotların fiziki yapı açısından genel olarak kullanışlı olduğu görülmektedir. Bu araştırmada incelenen başlangıç metotlarına yönelik olarak; ● Parkening’in metoduyla ilgili olarak; Yokuş, Çelikkanat ve Cemil konuların detaylı anlatımı, temel tutuşun görsellerle desteklenmesi, içerdiği çalışmalar ve repertuvarı ile yararlı bir metot olduğunu, ● Küçükay’ın metoduyla ilgili olarak; Yokuş ve Cemil metotta başlangıç olarak VII. Pozisyonun temel alınmasıyla diğer metotlardan farklı ve özgün olduğunu, diğer pozisyonların da detaylı çalışılmasını sağladığını, Çelikkanat ve Cemil metottaki çalışmaların ve repertuvarın genel olarak yeterli olmadığını, ● Aydıntan’ın metoduyla ilgili olarak; Çelikkanat, Cemil ve Sağlam ülkemizdeki ilk metot olduğunu, Cemil ve Sağlam metodun halen kullanılabilecek bilgi birikimine sahip olup geçerliliğini koruduğu görüşlerini belirtmişlerdir. 4.2. Öneriler Bu araştırmanın sonunda lisansüstü çalışmalar kapsamında; ● Gitar eğitiminde kullanılan yerli ve yabancı tüm başlangıç metotlarının karşılaştırmalı analizlerinin yapılması, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 181 ● Gitar eğitiminde kullanılan yerli ve yabancı tüm başlangıç metotlarına ilişkin ülkemizdeki seçkin gitar eğitimcilerinin görüşlerinin alınması, ● Gitar öğretim yöntemlerinin kapsamlı olarak incelenmesi, ● Gitar eğitimi konusunda araştırma ve yayın yapılmasına daha çok dikkat çekilmesi, ● Gitar eğitimi ve öğretim yöntemlerine ilişkin bilgi paylaşımı ve alışverişinin sağlanması amacıyla daha nitelikli internet sitelerinin kurulması ve geliştirilmesi, ● Gitar eğitimine yönelik seminer, çalıştay, sempozyum ve benzeri etkinliklerin daha çok düzenlenmesi önerilmektedir. KAYNAKLAR Arenas, Mario Rodriguez (2012). Arenas 1.Bölüm. Çev: Övünç Yaman, İstanbul: Porte Yayınları. Arslanoğlu, Zülüf (2010). Klasik Gitar Öğretim Literatürünün Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. Aydıntan, Ziya (1995). Gitar Metodu I. Ankara: Evrensel Müzikevi. Cemil, Murat (2005). Klasik Gitar Metodu. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları. Elmas, Yıldız (2003). Sorularla Gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık. Erim, Ali (2005). Türkiye’de Klasik Gitar Eğitiminde Kullanılan Başlangıç Metotlarından Bazılarının Öğretme-Öğrenme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Kanneci, Ahmet (1988). Klasik Gitar Metodu. Ankara: Evrensel Müzikevi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 182 _____________ (2001). Gitar İçin Beste Yapmış Türk Bestecilerinin Eğitimi ve Yapıtlarının Uluslararası Gitar Repertuarındaki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. _____________ (2005). Türk Bestecilerinin Solo Gitar Sonatlarının Gitar Eğitimine Katkıları Yönünden İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. Karasar, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Küçükay, Bekir (1992). Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu. Ankara: Evrensel Müzikevi. Küçükosmanoğlu, Hayrettin Onur (2006). Eğitim Fakültelerinde Başlangıç Gitar Eğitiminde Kullanılan Metotların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi. Önder, Cansel (2009). Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalı Klasik Gitar Öğrencilerinin Çalışma Alışkanlıkları. Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi. Parkening, Christopher (1972). Guitar Method Volume 1. Milwaukee: Hal Leonard Corporation. Say, Ahmet (2009). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Şaklar, Ceyhun (2001). Klasik Gitarda Sağ El Tekniği Üzerine Yeni Bir Yaklaşım. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Şenoğlu Önder, Cansel ve Gökay Yıldız (2008). “Klasik Gitar Eğitiminin Boyutları”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 8, s. 115-133. Uluocak, Soner (2003). Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dallarında Bireysel Çalgı-Gitar Öğretim Elemanları ve Öğrencilerinin Gitar Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 183 _____________ (2015). “Türkiye’de Cumhuriyetin İlk Elli Yılında Klasik Gitar Eğitimi: Paleologos ve Öğrencileri”. Sahne ve Müzik Eğitim - Araştırma Dergisi, S: 1, s. 62. Werner, Bradford. “Classical Guitar Method Volume One Beginner”. www.thisisclassicalguitar.com (Erişim Tarihi: 22.11.2016). Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences Cilt: 19 Sayı: 34 / Volume: 19 Issue: 34 184