T.C. ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İLÂHİYAT FAKÜLTESİ Cilt: 13, Sayı: 2, 2004 s. 183-196 Türkiye’de Cerh ve Ta‘dîl ile Alakalı Yapılmış Çalışmalar Abdullah KARAHAN Dr.; U.Ü. İlâhiyat Fakültesi Özet Bu makale geride bıraktığımız asırda Türkiye’de ricâl ilmiyle ala- kalı yapılan çalışmaları değerlendirmeyi amaçlar. Bunun için ön- celikle ricâl çalışmalarının mâhiyeti ve çeşitliliği ele alınarak on- ların genel hadis çalışmaları içindeki yeri ortaya koyulmaya gay- ret edilmiştir. Çalışmada ayrıca cerh ve ta‘dîl ile alakalı Türki- ye’de yapılmış bilimsel araştırmaların bir listesi sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Cerh ve ta‘dîl, Hadis, Hadis tenkidi, Ricâl Tenkidi, Türkiye’de hadis. Abstract Studies on al-Jarh wa al-Ta‘dil in Turkey This paper aims to examine the studies about rijal criticism which is prepared in Turkey in former century. For this purpose we firstly deal with character and variety of these studies and then establish their place in general hadith studies. In addition we present a list of studies on al-jarh wa al-ta‘dil prepared in Turkey. Key Words: al-Jarh wa al-ta‘dil, Hadith, Hadith criticism, Rijal criticism, Hadith in Turkey. Müslümanlar tarafından geliştirilen orijinal bir metot olması ve diğer medeniyetlerde bulunmaması hasebiyle İslâm kültür ve mede- niyetinde özel bir yere sahip olan ricâl ilmi ile alakalı çalışmalar ha- dis ilminin doğuşuyla birlikte başlamış ve her asırda dönemin ihtiyaç ve şartlarına göre muhtelif çalışmalara zemin teşkil etmiştir. Hadis tarihi ve edebiyatı incelendiğinde ricâl ilmine gösterilen alakanın her dönemde yüksek seviyede olduğu, bu konu ile ilgili yapılan çalışma- ların hadis eserleri içinde büyük bir yekun oluşturduğu ve ilim erbâ- bının gerek eser hazırlamak gerekse başkaları tarafından hazırlanmış eserlere başvurmak suretiyle bu konuya alakalarını yönelttikleri gö- rülmektedir. Bu alaka asrımızda da devam etmiş ve genelde ilâhiyat ilimleriyle uğraşanlar, özelde ise hadis ilmine ilgi duyanlar ricâl ilmi üzerinde araştırma yapmaktan geri durmamışlardır. Biz bu çalış- mamızda geride bıraktığımız asırda ülkemizde ricâl ilmiyle alakalı yapılan çalışmaları değerlendirmeye çalışacağız. Bunun için öncelikle ricâl çalışmalarının mâhiyeti ve çeşitliliğini ele alarak onların genel hadis çalışmaları içindeki yerini ortaya koymaya gayret edeceğiz. Daha sonra ise cerh ve ta‘dîl ile alakalı ülkemizde yapılmış araştır- maların bir listesini sunup bunların genel anlamda bir değerlendir- mesini yapacağız. A. Çalışmaların Mahiyeti ve Çeşitliliği Cumhuriyet Türkiye’sindeki ricâl ilmi ile alâkalı çalışmaları de- ğerlendirirken söylenebilecek ilk şey, onun genel hususiyetlerinin, hadis ilimlerinden herhangi birisini konu alan araştırmalar incelen- diğinde ortaya konan tespitlerle benzerlik taşıyacağıdır. Çünkü ricâl ilmi, hadis edebiyatının diğer çeşitleriyle, yani genel anlamda hadis edebiyatının bütünüyle seviye, üslûp, duyarlık noktaları vb. açılar- dan paralellikler arz etmektedir. Zira söz konusu eserleri hazırlayan ilim adamları aynı kültürden beslenmekte, aynı kaynakları kullan- makta ve hatta çoğunlukla aynı müellif hadis edebiyatının değişik şubelerinde eser hazırlayabilmektedir. Bu dönemin hadis araştırmalarını iki bölümde inceleyecek o- lursak ilk 40 yılın ikinci 40 yıla göre daha az eserin verildiği bir za- man dilimi olduğu söylenebilir. Bunun nedeni Türkiye’nin sosyal, ekonomik ve siyasal şartlarıdır.596 İkinci yarı, hadis ilminin incelikle- rini konu alan bilimsel muhtevalı araştırmaların görüldüğü ve gün- 596 Ahmed Naîm merhûmun Tecrîd-i Sarîh Mukaddimesi’nde cerh ve ta‘dîle ayırdığı bölüm- ler hariç, mezkûr dönemde yapılmış bu konu ile alâkalı herhangi bir çalışma bulun- mamaktadır. Haddizatında cerh ve ta‘dîl, hadis ilminin teknik konularından biri olduğu için, ülkenin şartları gereği böyle bir yönelim beklemek gerçekçi gözükmemektedir. 184 den güne artan bir ivme kazandığı dönem mahiyeti taşır. Özellikle ikinci yarının son 20 yılında kaydedilen gelişme hadis araştırmaları- nın seviyesini Cumhuriyet öncesi dönemle eşdeğer hale getirmiştir. Ülkemizde mevcut cerh ve ta‘dîl ile alâkalı araştırmalar daha ziyade bu yirmi yılın ürünüdür. Cerh ve ta‘dîl konuları, hadise dair genel nitelikli eserler içeri- sinde bir bölümde ele alınabildiği gibi, müstakil çalışmalara da konu edilmiştir. Bölüm olarak bulunduğu eserlerde cerh ve ta‘dîlin doğu- şu, geçirdiği safhalar ve kaideleri hakkında kısa/genel bilgiler veril- mektedir. Müstakil çalışmalar genellikle yüksek lisans, doktora ve do- çentlik tezi olarak hazırlanmış ve bunların bir kısmı yayımlanarak okuyucuların istifadesine sunulmuştur. Ayrıca çeşitli dergilerde ya- yımlanan makalelerin de tezler kadar hacimli olmasalar da cerh ve ta‘dîl kaidelerinin ve meselelerinin ele alınmasında önemli katkıları olmuştur. Bunun yanı sıra az olmakla birlikte diğer dillerden yapılan tercümeler de başka ülkelerde konuyla alâkalı çalışmaların ülkemiz ilim camiasının dikkatine sunulmasında rol oynamıştır. Cerh ve ta‘dîl ile alâkalı yapılan çalışmalar ihtiyaca, araştırma- cının ilgisine yahut tartışılan konulara göre değişik mahiyet arz eder. Araştırmacılar kimi zaman konuyu tüm yönleriyle işlemeyi hedef alan genel bir çalışmaya yönelirken, bazen de, buna çoğunlukla da diyebiliriz, cerh ve ta‘dîlin kuralları, tarihi, lâfızları, herhangi bir şah- sın cerh ve ta‘dîl metodu, cerh ve ta‘dîlin problemleri, literatürü gibi konunun sadece bir yönünü açıklığa kavuşturmayı gaye edinmişler- dir. Ricâl ilmini tüm yönleriyle işlemeyi hedef alan genel bir çalış- maya örnek olarak Emin Aşıkkutlu’nun hazırlamış olduğu doktora tezi gösterilebilir.597 Ahmet Demirci’nin Cerh ve Ta‘dîl Kuralları598 ve Mehmet Şimşek’in Bid‘at Ehlinin Hadis Rivâyeti599 adlı tetkikleri cerh ve ta‘dîlin bazı kurallarına dikkat çekmeyi ve tartışmayı amaçlayan eserlerdendir. Cerh ve ta‘dîlin doğuşu ve gelişimini ele alan, bir yö- nüyle hadis tarihi de denebilecek inceleme olarak da Mehmet Sait Hatipoğlu’nun İslâmî Tenkîd Zihniyeti ve Hadis Tenkîdinin Doğuşu600 597 Emin Aşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkîdi Cerh ve Ta‘dîl İlmi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 1992. Bu çalışma yayımlanmıştır. M. Emin Aşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkîdi-Cerh ve Ta‘dîl İlmi, İstanbul 1997. 598 Ahmet Demirci, Cerh ve Ta‘dîl Kuralları, Kayseri 1994. 599 Mehmet Şimşek, Bid‘at Ehlinin Hadis Rivâyeti, Doçentlik Tezi, Ankara Ün. İlâhiyat Fak., Ankara 1982. 600 Mehmet S. Hatipoğlu, İslâmî Tenkîd Zihniyeti ve Hadis Tenkîdinin Doğuşu, Doktora Tezi, Ankara Ün. İlahiyat Fak., Ankara 1962. 185 isimli doktora tezi zikredilebilir. İçinde birçok cerh ve ta‘dîl lafzının açıklandığı ıstılah sözlükleri601 ve Ahmet Yücel’in Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi602 ile Hadis İlminde Tenkit Terimleri ve İlgili Çalış- malar603 isimli araştırmaları ise cerh ve ta‘dîl lâfızlarını konu alan ve onlardaki inceliklere dikkat çeken çalışmalardır. Tenkitçi âlimlerin tenkit kabiliyetlerini ve metotlarını inceleyen araştırmalar da çalışma çeşitlerinden bir diğeridir. Bu tür çalışmalar cerh ve ta‘dîl kurallarının uygulayıcıları olan münekkitlerin uygula- malarını tanıma ve test etme imkânı kazandırabileceği için kayda değerdir. Bu alandaki ilk araştırma Mehmet Ali Sönmez tarafından yapılmıştır. Çalışmada, tenkitleri asırlardır tartışma konusu olan ve çeşitli açılardan eleştirilen meşhur münekkit İbn Hibbân’ın (ö. 354/965) cerh ve ta‘dîl metodu konu edilmiş, söz konusu tartışma ve eleştiriler değerlendirilmiştir.604 Yahya b. Ma‘în (ö. 233/847),605 İbn Ebî Hâtim (ö. 327/939),606 Fesevî(ö. 277/890),607 ve Ukaylî (ö. 323/935)608 üzerinde araştırma yapılan diğer münekkitlerdir. Cerh ve ta‘dîlin problemleri hadis ile alâkalı birçok çalışmada yeri geldikçe tartışılmakla birlikte sadece bir problemi yahut çeşitli problemleri ele alan müstakil çalışmalar da mevcuttur. Mesela Sabri Kızılkaya cerh ve ta‘dîlde mezhep taassubunun rolünü tartıştığı bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır.609 Güvenilirliğin tespitinin imkânı ve bu konuda karşılaşılan problemlerin ele alındığı bir araştırma da Abdullah Karahan tarafından doktora tezi olarak kaleme alınmış- tır.610 Hayri Kırbaşoğlu’nun İslâm Düşüncesinde Hadis Metodolojisi611 601 Bu sözlükler şunlardır: Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul 1987; Talat Koçyiğit, Hadis Terimleri Sözlüğü, Ankara 1992; Müctebâ Uğur, Ansiklopedik Hadis Te- rimleri Sözlüğü, Ankara 1992. 602 Ahmet Yücel, Hadis Istılahlarının Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul 1996 603 Ahmet Yücel, Hadis İlminde Tenkit Terimleri ve İlgili Çalışmalar, İstanbul 1998. 604 Mehmet Ali Sönmez, İbnu Hibbân ve Cerh-Ta‘dîl Metodu, İstanbul ts. 605 Erdinç Ahatlı, Yahyâ b. Ma‘în ve Cerh-Ta‘dîldeki Metodu, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Ün. Sosyal Bilimler Ens., Bursa 1992 606 Halit Boz, İbn Ebî Hâtim ve ‘İlelu’l-hadîs Adlı Eseri, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Ün. Sosyal Bilimler Ens., Erzurum 1998. 607 Emin Aşıkkutlu, Fesevî ve Ricâl İlmindeki Yeri, İstanbul 2001. 608 Şule Ersöz, ‘Ukaylî ve Cerh-Ta‘dîl Metodu, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Ün. Sosyal Bi- limler Ens., Bursa 2001. 609 Sabri Kızılkaya, Cerh ve Tadil’de Mezhep Taassubu, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Ün. Sosyal Bilimler Ens., Ankara 1998. 610 Abdullah Karahan, Hadis İlminde Râvilerin Güvenilirliği Meselesi-Tespiti, İmkânı, Hadi- sin Sıhhatine Etkisi, Doktora Tezi, Marmara Ün.Sosyal Bilimler Ens., İstanbul 2002. 186 adlı eserinin içindeki cerh ve ta‘dîle ayırdığı bölüm612 de konunun problemlerinden bahseden bir diğer çalışmadır. Cerh ve ta‘dîl literatürünü tanıtmayı hedef alan incelemelere gelince bu konuda ilk denebilecek çalışmayı Ali Özek yapmıştır. Bir ders kitabı olarak hazırlanan ve Hadis Ricâli adıyla yayımlanan e- ser613 bir nevi hadis tarihi özelliği taşısa da döneminde önemli bir boşluğu doldurmuştur. Bu konudaki en geniş araştırma ise Mehmet Eren tarafından yapılmıştır. Eren, doktora tezi olarak hazırladığı, Hadis İlminde Ricâl Kitapları ve İlmi Değerleri başlığını taşıyan bu eserinde ricâl kitaplarını tanıtmayı amaçlamıştır.614 B. Cerh ve Ta’dil Hakkında Türkiye’de Yapılmış Çalışmalar 1. Doktora Tezleri Mehmet Said Hatiboğlu, İslâmî Tenkîd Zihniyeti ve Hadis Ten- kîdinin Doğuşu, A.Ü.S.B.E., Ankara 1962. Emin Aşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkidi (Cerh ve Ta‘dîl İlmi), M.Ü.S.B.E., İstanbul 1992. Tevhit Bakan, Ashâbın Adâleti, A.Ü.S.B.E., Erzurum 1993. Ahmet Yücel, Hadis Istılâhlarının Doğuşu ve Gelişimi (Hicrî İlk Üç Asır), M.Ü.S.B.E., İstanbul 1994. Mehmet Eren, Hadis İlminde Ricâl Kitapları ve İlmî Değerleri (H.VI-X / M. XII-XVI. Asırlar), S.Ü.S.B.E., Konya 1997. Erdoğan Köycü, el-Mizzî'nin Hadis İlmindeki Yeri, A.Ü.S.B.E., Ankara 1999. Abdullah Karahan, Hadis İlminde Râvilerin Güvenilirliği Mesele- si (Tespiti, İmkânı, Hadisin Sıhhatine Etkisi), M.Ü.S.B.E., İstanbul 2002. Mustafa Öztürk, Mevâlînin Hadis Rivâyetindeki Yeri (Hicrî I-II. Asır), M.Ü.S.B.E., İstanbul 2002. Çalışma neşredilmiştir. Abdullah Karahan, Hadis Râvilerinin Güvenilirliği, Sır Yay., İs- tanbul 2005. 611 Mehmet Hayri Kırbaşoğlu, İslâm Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ankara 1999. 612 s. 147-261 613 Ali Özek, Hadis Ricâli-Hadis İlimleri ve Kaynakları, İstanbul 1967. 614 Mehmet Eren, Hadis İlminde Ricâl Kitapları ve İlmî Değerleri, Doktora Tezi, Selçuk Ün. Sosyal Bilimler Ens., Konya 1997. Çalışma neşredilmiştir. Mehmet Eren, Hadis İlminde Ricâl Bilgisi ve Kaynakları, Konya 2001. 187 2. Yüksek Lisans Tezleri Ali Toksarı, Ebû Hureyre ve Hadis İlmindeki Yeri, E.Ü.S.B.E., Kayseri 1982. Mehmet Şimsek, Bid‘at Ehlinin Hadis Rivâyeti, A.Ü.S.B.E., An- kara 1982. Abdurrahman Memiş, Cerh ve Ta‘dîl İlminin Hadis İlimleri Ara- sındaki Yeri ve Önemi, S.Ü.S.B.E., Konya 1991. Erdinç Ahatlı, Yahya b. Ma‘in ve Cerh-Ta‘dîl’deki Metodu, U.Ü.S.B.E., Bursa 1992. Selahattin Dereli, Rivâyet Asrında Râvilerin Sosyal Hayatları, A.Ü.S.B.E., Erzurum 1994. Kadir Gürler, Hadisler Açısından Bid‘at, O.M.Ü.S.B.E., Samsun 1996. Hüseyin Çakır, Hadisçilere ve Fıkıhçılara Göre Sahih Hadisin Tanımı ve Şartları, A.Ü.S.B.E., Ankara 1997. Azime Topçu, İmâm Zehebî ve Mîzânu'l-i‘tidâl’indeki Cerh ve Ta‘dil Metodu, S.D.Ü.S.B.E., Isparta 1997. Halit Boz, İbn Ebî Hâtim ve ‘İlelu’l-hadîs Adlı Eseri, A.Ü.S.B.E., Erzurum 1998. Mehmet Fatih Kaya, Hadis Usûlünde İhtilât, M.Ü.S.B.E., İstan- bul 1998. Mustafa Dönmez, İmâm Nesâî ve Cerh Ta‘dîl Metodu, U.Ü.S.B.E., Bursa 1998. Sabri Kızılkaya, Cerh ve Ta‘dîlde Mezhep Taassubu, A.Ü.S.B.E., Ankara 1998. Abdülvehap Kerim, Cemâleddin el-Kâsımî`nin el-Cerh ve`t-ta`dil Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme ve Kaynak Tetkiki, A.Ü.S.B.E., Ankara 2001. Şule Ersöz, ‘Ukaylî ve Cerh-Ta‘dil Metodu, U.Ü.S.B.E., Bursa 2002. 3. Kitaplar a. Telif Kitaplar Ali Özek, Hadis Ricâli, Fetih Yay., İstanbul 1967. Nevzat Aşık, Sahâbe ve Hadis Rivâyeti, Akyol Neş., İzmir 1981. Mehmet Şimşek, Bid‘at Ehlinin Hadis Rivâyeti, Ankara Ün. İlâ- hiyat Fak., (Doçentlik Tezi), Ankara 1982. Talât Koçyiğit, Hadis Istılâhları, A.Ü.İ.F.Yay., Ankara 1985. 188 Abdullah Aydınlı, Hadis Istılâhları Sözlüğü, Timaş Yay., İstan- bul 1987. Nevzat Aşık, Hz. Âişe'nin Hadisçiliği, İzmir 1987. Mücteba Uğur, Ansiklopedik Hadis Terimleri Sözlüğü, T.D.V. Yay., Ankara 1992. Ahmet Demirci, Cerh ve Ta‘dîl Kuralları (Hadis Usûlü), Kayseri 1994. İsmail Hakkı Ünal, İmâm Ebû Hanîfe'nin Hadis Anlayışı ve Ha- nefî Mezhebinin Hadis Metodu, D.İ.B.Yay., Ankara 1994. Ahmet Yücel, Hadis Istılahlarının Doğuş ve Gelişimi, Marmara Ün. İlahiyat Fak. Vakfı Yay., İstanbul 1996. Ahmet Yücel, Hadis İlminde Tenkit Terimleri ve İlgili Çalışmalar, Marmara Ün. İlahiyat Fak. Vakfı Yay., İstanbul 1998. M. Emin Özafşar, İdeolojik Hadisçiliğin Tarihi Arka Planı-Mihne Olayı ve Haşeviye Olgusu, Ankara Okulu Yay., Ankara 1999. M. Hayri Kırbaşoğlu, İslâm Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ankara Okulu Yay., Ankara1999. Emin Aşıkkutlu, Kitâbu’l-ma‘rife ve’t-târîh Adlı Eseri Çerçeve- sinde Fesevî ve Ricâl İlmindeki Yeri, İstanbul 2001. Mehmet Eren, Hadis İlminde Ricâl Bilgisi ve Kaynakları, Konya 2001. Salih Karacabey, Hadis Tenkidi (Hadislerin Hz. Peygamber'e Ai- diyetini Belirleme Yolları), Sır Yay., İstanbul 2001. Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Etüt Yay., Samsun 2001. M. Ali Sönmez, İbnu Hibbân ve Cerh-Ta‘dîl Metodu, Umran Yay. İstanbul ts. Abdullah Karahan, Hadis Râvilerinin Güvenilirliği, Sır Yay., İs- tanbul 2005. b. Tercüme Kitaplar İbn Hacer el-‘Askalânî, Hadis Istılahları Hakkında Nuhbetü'l- fiker Şerhi, Talât Koçyiğit, A.Ü.İ.F.Yay., Ankara 1971. Zafer Ahmed et-Tehânevî, Yeni Usûl-i Hadis, trc. İbrahim Ca- nan, İzmir 1982. 4. Makaleler a. Telif Makaleler Talât Koçyiğit, İslâm Tarihinde İsnâd ve Hadis Râvilerinin Cerhi, A.Ü.İ.F.D., sayı: 9, Ankara 1961. 189 Talât Koçyiğit, Ignaz Goldziher'in Hadisle İlgili Bazı Görüşlerinin Tahlil ve Tenkidi, A.Ü.İ.F.D., sayı: 25, Ankara 1967. M. Said Hatiboğlu, Hz. Aişe'nin Hadis Tenkitçiliği, A.Ü.İ.F.D., sayı: 19, Ankara 1973. Ali Toksarı, Nisâb Açısından Rivâyet- Şehâdet Farkı, E.Ü.İ.F.D., sayı: 1, Kayseri 1983. Selahattin Polat, Cerh ve Ta‘dîlin Tenkidi, E.Ü.İ F.D., sayı: 2, Kayseri 1985. Ahmet Demirci, Hadis Usûlünde Mantikî Unsurlar, E.Ü.İ F.D., sayı: 2, Kayseri 1985. Ahmet Demirci, Rivâyet Formülleri, E.Ü.İ.F.D., sayı: 3, Kayseri 1986. Sadık Cihan, Şu‘ûbiyye Hareketi ve Uydurma Hadislerle Olan Münasebeti, A.Ü.İ.F.D., sayı: 6, Erzurum 1986. Ahmet Demirci, İslâm'da Tenkitçilik, E.Ü.S.B.E.D., sayı 4, Kay- seri, 1987. Selman Başaran, İbn Hazm'a Göre Hadis Rivâyetinde Meçhûl, U.Ü.İ.F.D., sayı: 2, Bursa 1987. Nevzat Aşık, Ebû Hureyre'nin Hadisçiliği, D.E.Ü.İ.F.D., sayı: 4, İzmir 1987. Selman Başaran, Tirmizî ve İbn Mâce'yi Ibn Hazm'ın Meçhûl O- larak Nitelendirmesi, U.Ü.İ.F.D., sayı: 2, Bursa 1987. Ahmet Demirci, Bid'atçilik, E.Ü.İ.F.D., sayı: 5, Kayseri 1988. Selman Başaran, İbn Hazm'ın Kütübü'-Sitte'ye Bakışı, İslâmî Araştırmalar Dergisi, sayı: 6, Ankara 1988. Ali Toksarı, Müdelles Hadis ve Sahâbeye Tedlîs İsnadı, E.Ü.İ.F.D., sayı: 5, Kayseri 1988. Ali Yardım, Buhârî ve et-Târîhu'l-kebîr'i, D.E.Ü.İ.F.D., sayı: 5, Izmir 1989. Talât Sakallı, Halife Me'mûn ve Hadisçilerle Olan Münasebeti I, E.Ü.İ.F.D., sayı: 6, Kayseri 1989. Talât Sakallı, Halife Me'mûn ve Hadisçilerle Olan Münasebeti II, E.Ü.İ.F.D., sayı: 7, Kayseri 1990. Hayri Kırbaşoğlu, Klasik Sünnet Tanımlarının Eleştirisi ve Yeni Bir Sünnet Tanımı Denemesi, İslâmî Araştırmalar Dergisi, sayı: 5, Ankara 1991. Mücteba Uğur, Cerh ve Ta‘dîl İlmi Yönünden Sahîhu’l-Buhârî Râvileri, A.Ü.İ.F.D., sayı: 32, Ankara 1992. Osman Güner, Hadiste İsnâd Faktörü, Hadisin Dünü-Bugünü ve Geleceği Sempozyumu, Samsun 1993. 190 İsmail Hakkı Ünal, Cerh ve Ta‘dilde Mezhep Taassubunun Rolü ve İmâm Ebû Hanîfe Örneği, Bizim Dergâh, sayı: 60, Ankara 1993. Ayhan Tekineş, Hadis Tenkidinin Anlam ve Kapsamı, SA.Ü.İ.F.D., sayı: 1, Sakarya 1996. Erdinç Ahatlı, Yahya b. Ma‘in'in Eserleri ve Kullandığı İhtilâflı ve Garîb Lâfızlar, SA.Ü.İ.F.D., sayı: 1, Sakarya 1996. Hayri Kırbaşoğlu, Hadis İlminde Metodoloji Sorunu, Sünnetin Dindeki Yeri Sempozyumu- Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. M. Said Hatipoglu, Müslüman Âlimlerin Buhârî ve Müslim’e Yö- nelttikleri Eleştiriler, İslâmî Araştırmalar Dergisi, sayı: 10, Ankara 1997. Yaşar Kandemir, Sahîhayn’a Yöneltilen Tenkitlerin Değeri, Sün- netin Dindeki Yeri-Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. Ahmet Yücel, Cerh Lafızlarından Münkeru’l-hadîs ve Farklı Kul- lanımları, M.Ü.İ.F.D., sayı: 13-15, İstanbul 1995-1997. Ahmet Yücel, Cehâletü'r-râvi ve İlgili Terimler, İslâmî Araştırma- lar Dergisi, sayı: 10, İstanbul 1997. Abdulhakim Yüce, Bid'at Kavramının Doğduğu Ortam, Y.Y.Ü.İ.F.D., sayı: 2, Van 1998. Emin Aşıkkutlu, Bir İsnâd Tenkid Yöntemi Olarak Şartlı Cerh- Ta‘dîller ve Uygulamadaki Sonuçları, M.Ü.İ.F.D. sayı: 20, İstanbul 2001. Adem Dölek, el-Velîd b. ‘Ukbe'nin Hayatı ve Sahâbe Adâleti Açı- sından Değerlendirilmesi, C.Ü.I. F.D., sayı: 1, Sivas 2002. Abdullah Aydınlı, es-Seyyid Hâmid el-Bandırmâvî ve ‘Ukûdü’d- dürer fî ‘ilmi’l-eser Adlı Eseri, Hadis Tetkikleri Dergisi, c: 1, sayı: 2, İstanbul 2003. Ali Çelik, Tarih Yazıcılığında İsnâdın Kullanılışı Ya da Rivâyetçi Metod, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c: 3, sayı: 2, 2003 (dinbilimleri.com). Yusuf Ziya Keskin: Buhârî'nin et-Târîhu'l-kebîr'ine Yönelik Ten- kitler, Marife, yıl: 3, sayı: 2, Konya 2003. Mehmet Eren, Ricâl Kitaplarında Mükerrer ve Uydurma Biyogra- fi Problemi, S.Ü.İ.F.D., sayı: 16, Konya 2003. Abdulkadir Evgin, Cerhin Gıybet Olup Olmadığı Yönündeki Tar- tışmalara Eleştirel Bir Katkı, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergi- si, c: 4, sayı: 3, 2004 (dinbilimleri.com). Osman Güner, Ricâl Tenkidi Sisteminin Temel Karakteristiği ve Aktüel Değeri, Hadis Tetkikleri Dergisi, c: 2, sayı: 1, İstanbul 2004. 191 b. Tercüme Makaleler James Robson, İbn İshâk'ın İsnâd Kullanışı, trc. Talât Koçyiğit, A.Ü.İ.F.D., sayı: 10, Ankara 1962. Muhammed Talbî, Bid'atler, trc. Mehmet Şimşek, A.Ü.İ.F.D., sayı: 23, Ankara 1978. Abdulfettâh Ebû Gudde, Halk-ı Kur'an Meselesi; Râviler, Mu- haddisler, Cerh ve Ta‘dil Kitaplarına Tesiri, trc. Mücteba Uğur, A.Ü.İ.F.D., sayı: 20, Ankara 1975. Abdussettâr el-Kutsî, Bid'atçinin Rivâyeti, trc. Selahattin Polat, E.Ü.İ.F.D., sayı: 3, Kayseri 1986. M. Reşîd Rıza, Bir Misyonerin Ebû Hureyre Hakkındaki Bazı İd- diaları, trc. Mücteba Uğur, Diyanet İlmî Dergi, c: 28, sayı: 2, Ankara 1992. Fuad Sezgin, İsnâdın Arap Dili ve İslâmî İlimlerdeki Önemi, trc. Hüseyin Kahraman, U.Ü.İ.F.D., sayı: 5, Bursa 1993. Fuad Sezgin, Arap-İslâm İlimlerinde İsnâd'ın Ehemmiyeti, trc. Habil Nazlıgül, E.Ü.İ.F.D., sayı: 10, Kayseri 1998. Imtiyaz Ahmed, Bir Muhaddis Olarak Vâkidî, Ramazan Özmen, Y.Y.Ü.İ.F.D., sayı: 3, Van 2000. Emîn Kudât, Rivâyetin Senedi ve Aklın Yargısı Bağlamında Ha- dis Tenkidi, trc. Yavuz Ünal, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergi- si, c: 1, sayı: 2, 2001, (dinbilimleri.com). Iftikhar Zaman, Hadis Çalışmalarında Uygulanan Bir Yöntem Olarak Ricâl İlmi, trc. İbrahim Hatiboğlu, Hadis Tetkikleri Dergisi, c: 1, sayı: 1, İstanbul 2003. C. Çalışmalar Hakkında Genel Değerlendirme Bütün bu çalışmalarda dikkat çeken en önemli husus, bunla- rın bir kısmının cerh ve ta‘dîlin kaide ve özelliklerini, başta hadisle ilgilenenler olmak üzere tüm ilim muhitlerine tanıtmayı amaçlamış olmalarıdır. Yani söz konusu çalışmaların büyük bir bölümü tasvirî mahiyet taşır. İlk bakışta bilimsel anlamda klasik çerçeveden çıka- mama, geçmişi tekrar etme, yeni teknikler geliştirememe diye tenkit edilebilecek bu yaklaşım, ülkemizdeki hadis, daha doğrusu ilâhiyat ilimlerinin geçirdiği gelişim süreci dikkate alındığında tabiî karşılan- malıdır. Ayrıca hadisle alâkalı temel bilgileri doyurucu bir şekilde ve kısa zamanda elde etme ihtiyacının, araştırmacıları bu yöne sevk ettiği söylenebilir. Buna ilaveten çok özel ve teknik konuların ilim çevrelerinin henüz gündemine girmemiş olmasının, aynı zamanda araştırmacıların seviyesinin konuyu her yönüyle ele alıp araştırabile- cek düzeyde bulunmamasının, ilk etapta tasvirî çalışmaların yapıl- masına neden olduğunu düşünmek de mümkündür. 192 Ricâl tenkidi alanındaki çalışmalar içinde az sayıda olmakla birlikte tahlilî ve tenkîdî nitelikte araştırmalar da bulunmaktadır. Bunların muhtevalarını genellikle cerh ve ta‘dîlle alâkalı tartışma konusu olan meseleler oluşturmaktadır. Dolayısıyla yapılan çalışma- ların muhtevalarını ricâl tenkidine yöneltilen eleştiriler belirlemekte- dir. Söz konusu eleştirilerden bazıları şunlardır: İsnâd sisteminin çok geç dönemde ortaya çıktığı, isnâdların hadislerin başına sonradan ilave edildiği, sahâbenin adâleti, kriterle- rin ve tenkitlerin izâfîliği, tutarsız ve haksız tenkitlerin varlığı, hadis- lerin sıhhatinin belirlenmesinde sadece isnâd tenkidiyle yetinildiği ve metin tenkidinin göz ardı edildiği iddiaları vb. Bu yönelim tabii ol- makla birlikte bir takım sakıncaları/handikapları beraberinde getir- mektedir. Mesela araştırmacı konuyu değerlendirirken zaman zaman hislerine yenilip, ya eleştiride ölçüyü kaçırarak cerh ve ta‘dîlin bir tenkit metodu olamayacağı kanaatine varmakta615 yahut bunun tam tersi olarak savunmacı bir tavra yönelerek eleştirileri gerektiği ölçüde değerlendirememektedir.616 Bu tutumlar kimi zaman çalışmaların planını etkileyebildiği gibi üslubunu da bozmak suretiyle bilimsel niteliklerini zedelemektedir. Ayrıca araştırmacı hadisle ilgili herhangi bir konudan bahsederken, konunun ricâl tenkidine yapılan eleştiri- lerle çok az bir alâkası olsa bile, kendini bu eleştirilere cevap vermek zorunda hissetmekte, böylece asıl konuya olan ilgi dağıldığı gibi araş- tırmalarda bu meseleler yerli yersiz tekrar edildiği için vakit ve emek israfı ortaya çıkmaktadır.617 Eleştirilerin etkili olduğu konuların sık gündeme gelmesi sebebiyle insanların ricâl tenkidine şüpheyle bak- 615 Mehmet Hayri Kırbaşoğlu’nun, eserlerinde ricâl tenkidini konu edinirken sergilediği tavır buna örnek olarak gösterilebilir. M. Hayri Kırbaşoğlu, “Hadis İlminde Metodoloji Sorunu”, Sünnetin Dindeki Yeri, İslâmî Araştırmalar Vakfı (İSAV) Tartışmalı Toplantılar Dizisi, s. 395-461, Ensar Neşriyat, İstanbul 1997, s. 395 vd.; a. mlf., İslâm Düşünce- sinde Hadis Metodolojisi, Ankara Okulu Yay. Ankara 1999, s. 147 vd. 616 Mesela Abdurrahman Memiş tarafından hazırlanmış olan “Cerh ve Ta‘dîl İlminin Hadis İlimleri Arasındaki Yeri ve Önemi” adlı yüksek lisans tezinde (Konya 1991), araştırmacı sahâbenin âdil kabul edileceğine, onların adâlet açısından tenkide tabi tutulmayacağı- na delâlet edebilecek birçok âyet ve hadis zikretmiş (s. 16-25) ancak sahâbenin de adâ- let açısından tenkide tabi tutulması gerektiğini iddia edenlerin delillerine hiç değinme- miştir. Lehte ve aleyhte deliller tüm yönleriyle ele alınıp konuların soğuk kanlı bir şe- kilde tartışılamadığı buna benzer başka örneklere rastlamak mümkündür. 617 Mesela Abdurrahman Memiş yukarıda bahis mevzûu ettiğimiz cerh ve ta‘dîlin hadis ilimleri arasındaki yeri ve önemini ortaya koymayı amaçlayan çalışmasında, giriş bö- lümünde cerh vet a‘dîl kelimelerinin lugat ve ıstılâh anlamları üzerinde durmuş ve ko- nu ile hiç alakası yokken üçüncü madde olarak sahâbenin adâletine yer vermiş ve 83 sayfalık çalışmasının 10 sayfasını (yani eserinin % 12’sini) tahsis ettiği bu bölümde sa- hâbenin âdil olduğunu isbât etmek amacıyla âyet ve hadisler zikretmiştir. 193 maları, kafa karışıklığı yaşamaları ve hadis tekniği açısından yanlış eğilimlere yönelmeleri de sakınca olarak zikredilebilir. Bu eleştiriler sadece ricâl tenkîdine dair bağımsız eserlerde be- lirleyici olmayıp aynı zamanda hadis usûlü, hadis tarihi yahut hadi- sin diğer konularıyla alâkalı çalışmalarda da etkisini hissettirmekte ve müsbet veya menfi anlamda mutlaka bir şekilde konu edilerek etkisini gösterdiğine rastlanmaktadır. Bahsedilen sakıncalara rağ- men, eleştirilerin yapılan araştırmalarda etkili olmasının, onlara di- namizm kattığı gözden uzak tutulmamalıdır. Yapılan çalışmalara bir bütün olarak bakıldığında onların ricâl tenkidi metodunu genel hatlarıyla tanıtmayı sağladıkları söylenebilir. Ancak hadislerin sıhhatini belirlemede ricâl tenkidi metodunu kulla- nırken karşılaşılan zorlukları aşma ve problemlerine çözüm suna- bilme açısından yeterince başarıdan söz etmek mümkün değildir. Zira bunun için alt yapıyı oluşturacak ve yeni tetkiklere zemin teşkil eden verileri sağlayacak daha birçok araştırmaya ihtiyaç vardır. Mev- cut çalışmalar henüz bu ihtiyacı karşılamaktan uzaktır. Bunun için gerek duyulan çalışmalardan bazıları şunlardır: 1) Münekkid âlimlerinin her birinin tenkitçilik özellikleri tüm yönleriyle ortaya konulmalıdır. Bunun için onların hayat hikâyeleri- ni, yaşadıkları devrin ve ülkenin şartlarını, kişisel özelliklerini ve ilişkilerini, siyasi kimliklerini, dini ve dünyevi görüşlerini, tenkit an- layış ve alışkanlıklarını ve yaptıkları tenkitlerin isabet oranını incele- yen, ulaşılabilecek tüm kaynaklardan yararlanmak ve bir takım ista- tistik tekniklerden de istifade edilmek suretiyle ortaya konulmasını amaçlayan çok yönlü araştırmalar yapılmalıdır. Böylece herhangi bir râvi hakkında yapılmış olan bir tenkit değerlendirilirken tenkitçinin genel özelliklerinin bilinmiş olması karar vermede yardımcı bir unsur olacaktır. Tenkitçi âlimleri tanıtmayı amaçlayan yukarıda zikredilen çalışmalar doğal olarak bu özelliklerden mahrumdur. Mevcut durum dikkate alındığında henüz onlardan böyle bir başarı beklemek zaten haksızlık olacaktır. 2) Münekkitler için yapılan tetkiklerle aynı özellikleri taşıyan araştırmalar râviler için de yapılmalıdır ki, bu yönde ülkemizde he- nüz hiçbir çalışma mevcut değildir. Bu tür çalışmalar yapılırsa râviler hakkında geçmişte ortaya konulmuş değerlendirmeler günü- müz imkânları ve bakış açısıyla yeniden ele alınacak ve çok yeni bazı bulgular elde edilebilecektir. 3) Cerh ve ta‘dîlin problemlerine günümüz bakış açısıyla yeni yaklaşımlar getirecek ve bir nevi cerh ve ta‘dîl felsefesi mahiyetini taşıyacak çalışmalara da ihtiyaç vardır. 4) Cerh ve ta‘dîl ilminin tarihini inceleyen çok yönlü araştırma- lar da gerekli tetkikler arasında sayılmalıdır. Ülkemizde hadis tarihi 194 ile alâkalı yapılan çalışmalarda yer yer ricâl tenkidinin tarihinden de bahsedilmesine rağmen bu yeterli değildir. Zira bu çalışmalar çok sınırlı bilgiler ihtiva etmektedir. Üstelik yapılmasını önerdiğimiz ça- lışma, klasik anlamda bir cerh ve ta‘dîl tarihi olmayıp; ricâl tenkidi- nin, doğuşundan itibaren hangi aşamalardan geçtiği, nelerden etki- lendiği, geçirdiği değişimler, asırlara, bölgelere ve şehirlere göre uy- gulama farklılıkları, halkul-Kur’ân gibi ricâl tenkidini derinden etki- leyen olayların cerh ve ta‘dîl ilmi açısından tahlili gibi daha bir çok önemli noktanın ele alınarak değerlendirildiği, olay, şehir, yıl yahut şahıs sınırlaması yapılarak çok dar çerçeveli, ancak derinlemesine yapılması gereken incelemelerdir. 5) İhtiyaç duyulan bir başka çalışma çeşidi ricâl tenkidine te- mel teşkil eden kavramların ve cerh ve ta‘dîl lâfızlarının çerçevesini belirlemeyi hedef alan araştırmalardır. Bilindiği gibi ülkemizde ricâl tenkidiyle alâkalı yapılan tartışmalarda kimi zaman kavram kargaşa- sı yaşanmaktadır. Adâlet, zabt, ihtilât, gaflet gibi kavramlar ricâl tenkidi metodu içindeki anlamları ve görevleri dikkate alınmaksızın rast gele kullanılarak hatalı yargılara varılmaktadır. Yine bunun gibi bir râvi hakkında kullanılan cerh ve ta‘dîl lâfızları da münekkitlerle, kullanıldığı zamanla ve diğer hususî şartlarla paralellikler kurulma- dan; râvinin davranışları ve diğer münekkitlerin kararları dikkate alınmadan değerlendirildiği için hadislerin sıhhatinin belirlenmesin- de yanlış neticelere varılmakta, hatta kimi zaman lâfızlar istismar edilerek onlardan istenen sonuçlar çıkarılabilmektedir. Bu durumun ricâl tenkidine duyulan güveni sarstığı açıktır. Bu sakıncaları gider- mek ve kullanılan bir lafzın muhtelif şahıslarca ve muhtelif zaman- larda hangi anlamlarda kullanıldığını, varsa özel durumlarını ortaya koyacak kavram yahut lâfız çalışmaları yapılmalıdır. Üstelik bu ça- lışmalar bütün lâfızları ele almayı hedeflememeli, belli bir lâfız gru- bunu, hatta gerektiğinde sadece bir lafzı inceleyecek derecede dar çerçeveli olmalıdır. 6) Tüm bunların ötesinde yapılan çalışma ne olursa olsun bil- gisayar ve diğer teknolojik imkânlardan istifade etmek elzemdir. Özellikle tenkitçi, râvi ve lâfızlar hakkındaki bilgileri toplayan ve de- ğerlendiren programlar yapmanın ve bunlardaki verileri istatistik tekniklerinden de istifade etmek suretiyle değerlendirmeye sunmanın yapılacak araştırmaları kolaylaştıracağı ve doğru neticelere ulaşılma- sında yardımcı olacağı muhakkaktır. Ayrıca tenkitçilerin diğer ten- kitçi ve râvilerle, râvilerin de diğer râvi ve tenkitçilerle olan ilişkilerini takip etmek ve bir takım varsayımlara ulaşmak bilgisayar imkânıyla çok kolay hale gelebilecektir. Buna, kullanılan lafızlarla tenkitçiler arasındaki ilişki de ilave edilebilir ve böylece elde edilecek bilgiler kolay ve sağlıklı bir şekilde değerlendirilebilir. 195 Şüphesiz bunlara başka çalışma örnekleri de ilave etmek mümkündür. Ancak yapılacak çalışma ne olursa olsun temel hareket noktası, onların sonraki çalışmalara zemin teşkil edecek ve veri sağ- layacak nitelik taşımasına özen gösterilmesi olmalıdır. Bunun için yapılması gereken ise öncelikle ihtiyaç duyulan bilgi ve verileri belir- lemek ve bunları sağlayacak çalışmaları planlamaktır. Plansız yapı- lan çalışmalar faydadan hâli olmamakla birlikte azamî istifadeyi sağ- lamak açısından kâfi gelmeyecektir. D. Sonuç 1) Cumhuriyet Türkiye’sinde Ricâl ilmi ile alâkalı çalışmalar genel anlamda hadis ilmi alanında yapılan çalışmaların genel özellik- lerini taşır. 2) Ülkemizde mevcut cerh ve ta‘dîl ile alâkalı araştırmalar daha ziyade son yirmi yılın ürünüdür. Bu anlamda ilâhiyat fakültelerinin kuruluşu ve gelişimi büyük etkiye sahiptir. Yapılan çalışmalar ilâhi- yat fakültelerinin ve akademik çalışma yapanların artmasına paralel olarak her geçen gün daha fazla artmakta, nitelik olarak da gitgide gelişim göstermektedir. Araştırmaların tamamına yakınının yüksek lisans, doktora ve doçentlik tezi yahut makale niteliğinde olması a- kademik yapının faydasını göstermektedir. 3) Cerh ve ta‘dîl tetkiklerinin ana konuları olarak cerh ve ta‘dîlin kuralları, tarihi, lâfızları, problemleri literatürü ve herhangi bir şahsın ricâl tenkidi metodu gibi ana başlıklar zikredilebilir. 4) Çalışmaların çoğunluğu, cerh ve ta‘dîlin kaide ve özellikleri- ni, başta hadisle ilgilenenler olmak üzere tüm ilim muhitlerine ta- nıtmayı amaçlayan tasvirî mahiyet taşır. Ülkemizde yapılanmaya başlayan ilâhiyat camiasının ihtiyaçları, imkânları ve gelişim süreci dikkate alındığında bu tabiîdir. 5) Ricâl tenkidi alanındaki çalışmaların az bir kısmı ise tahlilî ve tenkîdî niteliktedir. Bunların konularını genellikle cerh ve ta‘dîlle alâkalı tartışma konusu olan meseleler oluşturmaktadır. 6) Yapılan çalışmalar bir bütün olarak tetkik edildiğinde onla- rın ricâl tenkidi metodunu genel hatlarıyla tanıtmayı başardıkları söylenebilir. Fakat hadislerin sıhhatini belirlemede bu metodu kulla- nırken karşılaşılan zorlukları aşma ve problemlerine çözüm suna- bilme açısından pek bir başarıdan söz etmek mümkün değildir. Zira bunun için alt yapıyı oluşturacak ve yeni tetkiklere veri sağlayacak daha birçok çalışmaya gerek vardır. Mevcut çalışmalar henüz bu ihtiyacı karşılamaktan uzaktır. 7) Yeni çalışma türleri sonraki çalışmalara zemin teşkil edecek ve veri sağlayacak şekilde planlanmalıdır. 8) Bilgisayar ve teknolojik imkânlardan azami derecede istifade edilmelidir. 196