Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi http://kutuphane.uludag.edu.tr/Univder/uufader.htm Atatürk’ün Öğrenim Gördüğü Manastır Vilâyeti’nde Eğitim∗ Muammer DEMİREL, Fatma KAYA DOĞANAY U.Ü. Eğitim Fak, Sosyal Bilgiler ABD, A.Ü., K.K. Eğitim Fak., Tarih Eğitimi ABD mudemirel@yahoo.com, fatmaky@atauni.edu.tr ÖZET Bu çalışmanın amacı, Atatürk’ün fikrî gelişiminde büyük etkisi görülen Manastır vilâyetindeki eğitim kurumlarını, bunların gelişimlerini ve bölgeye yaptıkları katkıları ortaya koymaktır. Çalışmada, Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nden alınan belgeler, devlet ve vilâyet salnâmeleri ve telif eserler kaynak olarak kullanılmıştır. Osmanlı Devleti, modernleşme sürecine girdiğinde eğitim kurumları da bu durumdan nasibini almış ve batılı tarzda mektepler açılmıştır. Aynı zamanda devlet, bu eğitim kurumlarına devletin geleceğini kurtarma görevini vermiştir. Amaç gerçekleşmemişse de bu okullarda eğitim gören Atatürk, Türk Milleti’nin büyük kurtarıcısı olmuştur. 1845 yılında ordu merkezlerinde askerî idâdi açılmaya karar verilmiştir. Bu karardan sonra Manastır merkezinde Rumeli Ordu-ı Hümâyûnu’na mensup Mekteb-i İdâdi-i Şâhâne açılmıştır. Taşrada rüşdiye mekteplerinin yayılmasına karar verildiğinde 2 Temmuz 1853 (H. 24 N 1269) tarihinde seçilen 25 yerden biri de Manastır olmuştur. Böylece Manastır vilâyeti genelindeki rüşdiye mektepleri yayılmaya başlamış ve 5 Aralık 1885’te mülki idâdi mektebi açılmıştır. Yine vilâyette medreseler, Gayrimüslim ve yabancı okullar da eğitim-öğretim yapmaktadırlar. ∗ Bu makale, 7. Uluslararası Atatürk Kongresi’nde sunulan bildirinin genişletilmiş halidir. M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Atatürk’ün Askerî İdâdiye girdiği 1895 (R. 1311/1312) yılında Manastır vilâyetinde 2 mülkî idâdi, 1 askerî idâdi, 1 askerî rüşdiye, 15 erkek ve 1 kız rüşdiyesi bulunmaktadır. Daha sonraki yıllarda sayı giderek artmış ve Makedonya’nın merkezi konumunda olan Manastır, Osmanlı yönetiminden çıktığı 1912 yılına kadar eğitim kurumlarıyla ve fikri yapısıyla önemli devlet adamları yetiştirmiştir. Anahtar Kelimeler: Atatürk, Manastır, Eğitim, Mektep. Education in and the Province of Bitola Where Atatürk Were Trained ABSTRACT The aim of this study is to put forward Bitola (Manastır), which had a strong influence on the intellectual development of Ataturk, and the education institutions in the province of Bitola, the development of them and their contributions to the region. In this study, documents obtained from the Ottoman Archives, state and province annuals and copyright works will be used as sources. When the Ottoman Empire began the process of modernization, educational institutions had their share of this case and western-style schools were opened. Also, the state commisioned these education institutions to save the future of the empire. Although the target could not be achieved, Atatürk, who was educated in these schools, became an important liberator of the Turkish Nation. Military High Schools were decided to be opened in the army centers in 1845. After this decision, Mekteb-i İdâdi-i Şahane, which was connected to Rumeli Ordu-ı Hümâyûnu, was opened in the center of Bitola. When ıt was decided to open secondary schools (Rüşdiye) in the provinces, Bitola was between 25 places chosen on the 2nd of July (Hijri calendar- 24 N 1269). Thus, secondary schools spread around the province of Bitola and a civilian secondary school was opened on the 5th of December in 1885. At the same time, madrasas, schools for foreign ersandnon-Muslims in the province continued education. There were 2 civilian high schools, 1 military high school, 1 military secondary school, 15 secondary school for males and 1 secondary school for females in the province of Bitola in 1895 (R. 1311/1312) when Ataturk attended the military secondary school. In the following years, the number of schools were increasingly raising and Bitola, which was a center for Macedonia, with its educational institutions and intellectual life, educated important statesmen until 1912 when ıt separated from the Ottoman Empire. Key Words: Atatürk, Manastır, Education, School. 360 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 GİRİŞ Osmanlı Devleti, modernleşme sürecine girdiğinde eğitim kurumları da bu durumdan nasibini almış ve batılı tarzda mektepler açılmıştır. Bu mektepler ilk olarak askerî alanda görülmüş daha sonra bunları mülkî mektepler olan rüşdiyeler, idâdileri, iptidailer, sultanî ve darülmuallimin takip etmiştir. Aynı zamanda bu eğitim kurumlarına devletin geleceğini kurtarma görevi yüklenmiş, amaç gerçekleşmemişse de bu okullarda eğitim gören Atatürk, Türk Milleti’nin büyük kurtarıcısı olmuş, Ali Fethi Okyar gibi arkadaşları da bu yolda büyük hizmetlerde bulunmuştur. Atatürk, Ali Fethi Okyar, Manastır Askeri İdâdisi’nde eğitim görmüşler ve bu eğitim onların fikir hayatlarının şekillenmesinde büyük bir öneme sahip olmuştur. Manastır, idari sistemde zaman zaman farklı eyalet ve vilâyetler içerisinde gösterilmiştir. 1867’de Selanik Eyaleti’ne bağlanmış, 1873’de tekrar vilâyet haline getirilmiştir. Tarihsel süreç içerisinde Manastır idari sınırlarında çeşitli değişiklikler söz konusu olmuştur.1 Bu çalışmada özelde Manastır livasında genelde ise Manastır vilâyetinde bulunan mektepler ve gelişim durumları ele alınmıştır. A- MANASTIR LİVASI ASKERÎ MEKTEPLERİ 1. Manastır Askerî İdâdisi 1845 yılında İmparatorluk’taki ordu merkezlerinde askerî idâdi açılmasına karar verilmiştir.2 Bu karardan sonra Manastır merkezinde Rumeli Ordu-ı Hümâyûnu’na mensub Mekteb-i İdâdi-i Şahane açılmıştır. Bu mektebin açılış tarihi 1847 (H. 1263)’dir ve 70 öğrencisi bulunmaktadır.3 1862/1863 (H. 1279) yılında 80 öğrencisi olan okulun öğretim kadrosu sınırlıdır.4 1 Mucize Ünlü, Manastır Vilayeti’nin İdari ve Sosyal Yapısı, (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun 1996, s. 6. 2 Osman Ergin, Türkiye Maarif Tarihi, Osmanbey Matbaası, İstanbul 1942, C. 2, s. 356. 3 Cahit Yalçın Bilim, Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi (1734-1876), T.C. Anadolu Üniversitesi Yay., Eskişehir 2002, s. 92. 4 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1279, s. 71. 361 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 1: Manastır Askeri Rüşdiyesi 1862-1863 yılı öğretim kadrosu Kaymakam Halil Bey Müdür Yüzbaşı Selami Efendi Ders Nazırı ve Riyaziye ve Coğrafya Hocası5 Kolağası Ali Efendi Resim Hocası Şerif ve Selim Efendiler Arabî Hocaları Osman Efendi Farisî Hocası İsmail Efendi Kâtip ve İnşa ve Rika Hocası 1863/1864 (H. 1280) yılında öğretim kadrosunda değişiklik olmamış yalnız mektep müdürü Kaymakam Ahmed Bey olmuştur.6 1864/1865 (H. 1281)’te ise öğretim kadrosu yine değişmemiştir.7 1865/1866 (H. 1282)’da Mektep müdürü Binbaşı Selami Efendi olmuştur. Riyaziye hocası Kolağası Tahsin Efendi ve Resim hocası Kolağası Ahmed Efendi’dir. Öğrenci sayısı da bu sene 80’den 97’ye yükselmiştir.8 1866/1867 (H. 1283)’de ise ikinci riyaziye hocası karşımıza çıkmıştır. Bu hoca Mülazım-ı evvel Emin Efendi’dir. Yine ilk defa Lisan hocası olarak Mülazım-ı evvel Mustafa Tahir Efendi görülmektedir. Coğrafya ve Tarih-i Osmanî hocası Mülazım-ı evvel Abdullah Efendi’dir. Arabî hocaları da evvel ve sânî olarak ikiye ayrılmıştır. Arabî hoca-i evveli müderrisinden Şerif Efendi, hoca-i sânîsi ise müderrisinden Selim Efendi’dir. Dâhiliye yüzbaşılığı hizmetinde ise Hüseyin Ağa istihdam edilmiştir. Diğer askeri idâdilere bakıldığında ise ilk defa bu sene yabancı lisan hocalarının olduğu görülmüştür. Kâtiplik görevi de yoktur.9 1871/1872 (H. 1287) yılında öğrenci sayısı 100’ü bulmuştur.10 Atatürk, Selanik Askeri Rüşdiyesi’nden mezun olunca eğitimine İstanbul’da devam etmek istemektedir. Fakat sınav mümeyyizlerinden Hasan Bey’in tavsiyesiyle Manastır Askerî İdâdisi’ne gitmeye karar vermiştir.11 Mustafa Kemal, 1895 yılında Manastır Askeri İdâdisi’ne kaydolmuştur.12 5 Kaynaklarda eğitimciler yazılırken bir kısmı hoca bir kısmı muallim olarak yazıldığından yazılan ifade aynen kullanılmıştır. 6 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1280, s. 84-85. 7 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1281, s. 81-82. 8 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1282, s. 63. 9 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1283, s. 67. 10 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1287, s. 109. 11 Abdurrahman Çaycı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk Milli Bağımsızlık ve Çağdaşlaşma Önderi (Hayatı ve Eserleri), AKDTYK Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2002, s. 10 12 Salih Omurtak, Hasan Ali Yücel, İhsan Sungu, Enver Ziya Karal, Faik Reşit Unat, Enver Sökmen, Uluğ İğdemir, “Atatürk”, MEB İslâm Ansiklopedisi, I, 719. 362 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Mustafa Kemal’in kaydolduğu 1895/1896 (H. 1313) eğitim öğretim yılında Manastır Vilâyet Salnamesi’ne göre, Okulun öğretim kadrosu oldukça gelişmiştir.13 Tablo 2: Manastır Askeri İdadisi 1895/1896 yılı öğretim kadrosu Binbaşı Ahmed Efendi Müdür Alay Emini Mehmed Asım Efendi Münşeat Hocası Kolağası Hasan Adli Efendi Lisan Hocası Kolağası Yahya Efendi Riyaziye Hocası Kolağası Mehmed Tevfik Efendi Tarih Hocası Alay Kâtibi Âdem Efendi K â t i p Yüzbaşı Halid Efendi Riyaziye Hocası Yüzbaşı Abdulhalim Efendi Coğrafya Hocası Yüzbaşı Orhan Efendi Lisan Hocası Yüzbaşı Mehmed Ali Efendi Resim Hocası Mülazım-ı Evvel Osman Efendi Jimnastik Hocası Yüzbaşı İsmail Efendi Dâhiliye Zabiti Mülazım-ı Evvel Talat Efendi D âhiliye Zabiti Mülazım-ı Evvel Mahmud Selim Efendi Dâhiliye Zabiti Burada değerli hocalardan eğitim aldıktan sonra 1898 yılında yapılan sınavların sonucunda her dersten tam not alarak 54 mevcutlu üçüncü sınıfı ikinci sırada bitirerek mezun olmuştur. Fakat birinci sıradaki öğrenci ile notları aynıdır.14 Atatürk’ün mezun olduğu yılda Manastır Askeri İdâdisi’nde 245 öğrenci olup öğrencileri yatılıdır. 1895/1896 öğretim yılı programına göre, Manastır Askeri İdâdisi programı ve eğitim kadrosunda kısmî değişmeler olduğu görülmektedir.15 13 Manastır Vilayeti’ne Mahsus Salname, H. 1313/6, s. 88. 14 Ali Güler, Atatürk Soyu Ailesi ve Öğrenim Hayatı, Kara Harp Okulu Basımevi, Ankara 2002, s. 109. 15 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1317, s. 1386-1387. 363 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 3: Manastır Askeri İdadisi’nin 1898/1899 (R. 1314-1315) öğretim yılı kadrosu. Öğretim Kadrosu Verilen Dersler Binbaşı Ali Efendi Müdür Kolağası Tevfik Efendi Tarih Muallimi Alay Kâtibi Âdem Vasfi Umur-ı Hesabiye Memuru Yüzbaşı Abdülhalim Efendi Coğrafya ve Kozmoğrafya Muallimi Yüzbaşı Kemal Efendi Fransızca Öğretmeni Yüzbaşı Faik Efendi Cebir ve Müsellesat (Matematik ve Üçgen) Muallimi Mülazım-ı Evvel Osman Efendi Jimnastik Muallimi Mülazım-ı Evvel Âdem Kemal Efendi Resim Muallimi Mülazım-ı Evvel Mehmed Nuri Efendi Dâhiliye Zabiti Mülazım-ı Sânî Süleyman Efendi Dâhiliye Zabiti Mülazım-i Sânî Ömer Fikri Efendi Dâhiliye Zabiti Münhaldir Dâhiliye Zabiti Münhaldir Hendese ve Makine Muallimi Hacı Zühdü Efendi İmam Atatürk’ü İdâdi öğretim kadrosu içerisinde en fazla Tarih Muallimi Mehmet Tevfik ve Kitabet Muallimi Mehmet Asım Efendi etkilemiştir. Mehmet Tevfik, Atatürk’e hürriyet aşkını, tarih ve kültür bilincini aşılamıştır. Mehmet Asım Efendi, Atatürk’te oluşan şiir merakının önüne geçerek askerlik mesleğini en iyi şekilde öğrenmesini sağlamıştır.16 16 Faik Reşit Unat, “Atatürk’ün Öğrenim Hayatı ve Yetiştiği Devrin Millî Eğitim Sistemi”, Belleten, C. XXVII, Sayı 108, Ekim 1963, s. 614-615. 364 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Resim 1: Atatürk’ün Eğitim Gördüğü Manastır Askeri İdâdisi’nin Cepheden Görünüşü (Ekim 2011). Resim 2: Manastır Askeri İdâdisi’nin İç Avlusu (Ekim 2011) 365 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 2. Manastır Askerî Rüşdiyesi Mülkî rüşdiye öğrencilerinin daha çok kalemlere memur olmak istemeleri ve başka üst mektepleri tercih etmesi üzerine askerî mekteplere öğrenci hazırlamak üzere askerî rüşdiye mektepleri düşünülmüştür. İlk askerî rüşdiye mektebi, Süleyman Paşa’nın Mekâtib-i Askeriye Nazırlığı zamanında 1856’da Paris’e gönderilen öğrenciler için kurulan Mekteb-i Osmanî’nin lağvından sağlanan ödenekle 1875’te açılmıştır.17 Manastır Askeri Rüşdiye Mektebi ilk açıldığı yıl 245 öğrenciye sahiptir.18 Atatürk’ün arkadaşlarından Ali Fethi Okyar, İbtidâî Numûne Mektebi’ni bitirdikten sonra Manastır Askerî Rüşdiye mektebine girmiştir. 1894 yılında da Manastır Askeri İdâdisi öğrencisi olmuştur.19 Manastır Askerî Rüşdiyesi’nin 1895/1896 (H. 1313) Manastır Vilâyet Salnamesi’ne göre öğretim kadrosu oldukça geniştir.20 Tablo 4: 1895/1896 (H. 1313) Manastır Vilâyet Salnamesi’ne göre öğretim kadrosu Kolağası Tevfik Efendi Müdür Hacı İbrahim Efendi Arabî Hocası Yahya Efendi Arabî Hocası İsmail Rahmi Efendi Farisî Hocası Salih Efendi Kavaid-i Osmanî Hocası Yüzbaşı Tahir Efendi Coğrafya Hocası Yüzbaşı Mehmed Faik Efendi Riyaziye Muallimi Mülazım-ı Evvel Receb Efendi Fransızca Lisan Muallimi Mehmed Malik Efendi Hüsn-i Hat Muallimi İbrahim Efendi İmla Muallimi Yüzbaşı Âdem Kamil Efendi Resim Muallimi Yüzbaşı Emin Efendi Dâhiliye Zabiti Mülazım-ı Evvel Abdi Efendi Dâhiliye Zabiti Mülazım-ı Evvel Hamza Efendi Dâhiliye Zabiti 17 Faik Reşit Unat, Türk Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış, MEB Yay., Ankara 1964, s. 44. 18 Mehmet Z. İbrahimgil, “Manastır’da Osmanlı Dönemi Türk Eğitim Yapıları ve Atatürk’ün Okuduğu Askeri İdadî” Atatürk ve Manastır Sempozyumu Bildiriler 12-13 Ekim 1998, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü 1999, s. 117. 19 İhsan Sabri Balkaya, Ali Fethi Okyar (29 Nisan 1880-7 Mayıs 1943), AKDTYK Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2005, s. 5. 20 Manastır Vilayeti’ne Mahsus Salname, H. 1313/6, s. 89. 366 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında Manastır Askerî Rüşdiyesi’nde 165’i yatılı ve 400’ü gündüzlü olmak üzere toplam 565 öğrenci vardı.21 B- MANASTIR LİVASI MÜLKÎ (SİVİL) MEKTEPLERİ 1839 yılında ilk rüşdiye mektepleri maarif tarihimizde yerini almıştır. Bu ilk rüşdiye mektepleri Mekteb-i Maarif-i Adlî ve Mekteb-i Ulûm-ı Edebiye-i Adlî olmuştur. Bu mektepleri 1847’de Kemal Efendi tarafından açılan Davud Paşa Rüşdiye Mektebi takip etmiştir. Rüşdiye mektepleri İstanbul’da sayıca arttığında ve başarıları görüldüğünde taşrada da yayılmasına karar verilmiştir. Bu arada kızların eğitimi konusu da unutulmamış ve 1859’da Sultanahmed’de Cevri Kalfa İnas Rüşdiyesi açılmıştır.22 1869 tarihli Maarif-i Umûmiye Nizamnâmesi, Osmanlı eğitimini yeni bir sisteme kavuşturmuş ve mektepleri belirli kurallar çerçevesine almıştır. Bu Nizamname’yle birlikte idâdi terimi bir orta öğretim kurumunun ismi olarak ortaya çıkmış ve böylece müstakil olarak bir ortaöğretim kademesini oluşturmuştur.23 Bunun için de 4 yıllık rüşdiyelerin üstünde, öğretim süresi 3 yıl olacak ve sancak merkezlerinde idâdi adı altında bir okul açılması kararlaştırılmış fakat hemen uygulamaya geçilememiştir.24 Maârif Nizamnâmesi’nde hemen açılmaları öngörülen idâdiler, 1874 tarihine kadar açılamamıştır. Bu gecikmeye sebep olarak, maddi imkânsızlıklar ve öğretmen yokluğu gösterilebilir. Fakat idâdilerin biran önce açılması istenmiştir. 7 Ocak 1874 (H. 17 Za 1290)’te irâdenin çıkması üzerine25 Bezmiâlem Valide Sultan tarafından açılan Dârülmaârif, idâdi mektebi olmuştur.26 Taşrada ise Mora Yenişehir’de ilk idâdi açılmıştır. Fakat taşrada maddi yetersizlik yüzünden istenilen idâdilerin açılamaması üzerine 29 Ocak 1890 (R. 17 Kanûn-ı Sânî 1305) tarihinde idâdi mektebi bulunan 21 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1189. 22 Geniş bilgi için bkz. Muammer Demirel, “Türk Eğitim Modernleşmesinde Rüşdiye Mektebleri”, Türkler, XV, ss. 44-60; Fatma Kaya Doğanay, Tanzimât’tan Cumhuriyet’e Rüşdiye Mektepleri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2011. 23 Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, T.T.K Yay., Ankara 1999, s. 115. 24 Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Matbaası, Ankara 2004, s. 153. 25 Fatih Demirel, Mekteb-i İdâdî, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2010, s. 15. 26 H. Ali Yücel, Türkiye’de Orta Öğretim, Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul 1938, s. 4. 367 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 yerlerdeki rüşdiyeler lağvedilerek ödeneklerinin idâdi mektepleri ödeneğine ilave edilmesi kararlaştırılmış ve üç gün sonra irâde çıkartılmıştır. Böylece idâdilerle rüşdiyeler birleştirilmiştir. Liva merkezlerinde bulunan idâdiler beş, vilâyet merkezlerindeki idâdiler ise yedi yıllık olmuştur. Rüşdiyeler ise bu mekteplerin ilk üç sınıfını oluşturmuştur.27 1. Sivil Rüşdiye Mektepleri a) Manastır Rüşdiyesi Rüşdiyelerin ülkeye yayılması için çalışmalara devam edilmiş ve 2 Temmuz 1853 (H. 24 N 1269) tarihinde ülke genelinde 25 yeni rüşdiye açılması kararı çıkmıştır. Rumeli tarafında Manastır, seçilen 25 yerden biridir. Rüşdiye mekteplerinin karşılıkları ise hazine-i celile mevkufâtından ve (öncelikle) memur maaşlarından kesilen yüzde iki tenzilâtla sağlanacaktır.28 Bu yerlere yazılar gönderilerek oralarda rüşdiye mekteplerine uygun mahaller olup olmadığı soruşturulmuştur.29 8 Haziran 1855 (H. 22 N 1271) tarihine kadar planlanan 25 mektepten sadece bir tanesi Tekfurdağı’nda açılmıştır. Geri kalan 24 mektepten önemlerine binaen Tırhala, İşkodra, Yanya, Delvine ve Manastır taraflarında birer rüşdiye mektebi açılması ve buralara bir muallim ve muînin merkezden gönderilmesi kararı alınmıştır. Buralara gidecek hocalara gerekli kitaplar ve talîmâtlar detaylarıyla verilmesi kararlaştırılmıştır. Fakat hocaları tayin olundukları mekteplere ulaştıracak ve mekâtib-i umûmiyeyi teftiş edecek, tahsil usûllerini İstanbul mektepleri usûlüne koyacak ve mekteplere rağbeti artırmak üzere Mekâtib-i Umûmiye Nezâreti memurlarından bir kişi seçilecektir. Bir önceki sene Selanik eyaletiyle Manastır ve Ohri sancaklarında bulunmuş olan Mekâtib-i Umûmiye Nâzır Muavini Vehbi Efendi, 10.000 nüsha elifbâ cüzüyle çeşitli risâleyi halka dağıtmış ve halkın memnuniyetini kazanmıştır. Yapılan yazışmalar sonucunda Manastır’da mektep olarak seçilen binanın tamir edilerek masrafı vakıflarına havale edilmesi kararlaştırılmıştır.30 Manastır ve diğer yerlerde açılan rüşdiyeler için masarif- 27 F. Demirel, Age., s. 50, 54. 28 Mahmud Cevad, Maârif-i Umûmiye Nezâreti Tarihçe-i Teşkîlât ve İcraatı, (Haz. Mustafa Ergün ve diğerleri), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 2002, s. 59. 29 BOA, A. MKT. MHM, 756/6, 7 L 1269. 30 BOA, İ. MVL, 333/14308, 22 N 1271. 368 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 i müteferrikalarına yıllık 2.000 kuruş tahsisat verilmiş ve bunun mahalli mal sandıklarından karşılanmasına irâde çıkarılmıştır.31 Manastır Rüşdiyesi’nin varlığına 1857/1858 (H. 1274) yılında tesadüf edilmiştir.32 1858/1859 (H. 1275)’da bu rüşdiyenin muallimi Müderrisinden Ahmed Şükrü Efendi’dir.33 Fakat 1863 (H. 1280)’te rüşdiyenin riyaziye ve rika hocaları bulunmamaktadır. Bu sorunu çözmek için İdâdi Mektebi riyaziye ve rika muallimlerinin haftada bir gün rüşdiyede ders vermeleri kararlaştırılmıştır.34 1871/1872 (H. 1288) yılında Manastır Rüşdiyesi’nin öğrenci sayısı 112’dir.35 Açıldığından itibaren ilk olarak 1874/1875 (H. 1291)’te muallim-i evvel değişmiş ve Hüseyin Sarim Efendi olmuştur. Bu sene de öğrenci sayısı 110’dur.36 1875/1876 (H. 1292)-1887/1888 (H. 1305) yılları arasında en yüksek öğrenci sayısı 1885/1886 (H. 1303)’da 138 olarak görülmüştür.37 Bu mektebe yeni bir Fransızca muallimi atanmak istenmiş ve seçilen kişinin hangi okullardan mezun olduğu sorulmuştur. Tayin edilmek istenen Receb Efendi, Manastır Mekteb-i İdâdi-i Askerisi’nde tahsil etmiş ve oradan Mekteb-i Harbiye-i Şahane’ye nakil edilerek R. 15 Haziran 1302 tarihinde bu mektepten mezun olduğu anlaşılmıştır.38 1890/1891 (H. 1308) tarihli Manastır Vilâyeti Salnamesi’ne göre bu mektep mülkî idâdiye katılmıştır.39 b) Pirlepe Rüşdiyesi 1870/1871 (H. 1287) tarihinde açılmış olan Pirlepe Rüşdiyesi Muallim-i evveli Cafer Efendi’dir.40 1871/1872 (H. 1288) yılında öğrenci sayısı 55 olarak tespit edilmiştir.41 1872/1873 (H. 1289)- 1887/1888 (H. 1305) yılları arasında en yüksek öğrenci sayısı 1885/1886 (H. 1303)’da 124 olarak görülmüştür.42 Bu rüşdiyede uzun yıllar Cafer Efendi görev yapmıştır. 31 BOA, İ. MVL, 355/15495, 21 N 1272. 32 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1274, s. 131. 33 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1275, s. 93. 34 BOA, A. MKT. MHM, 270/96, 7 S 1280. 35 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1288, s. 140-143 36 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1291, s. 210-211. 37 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1303, s. 332. 38 BOA, MF.MKT, 116/56, 23 B 1307. 39 Manastır Vilayetine Mahsus Salname, H. 1308/2, s. 246. 40 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1287, s. 123-125. 41 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1288, s. 140-143 42 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1303, s. 332. 369 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 1892 (H. 1310)’de bu rüşdiyenin eğitimi konusunda şikâyetler mevcuttur. Buna göre bu rüşdiye mektebinin muallimleri ve hademesinin 25 senedir burada görev yaptığını fakat talebeye bir yarar sağlamadığı ifade edilmiştir. Pirlepe Gayrimüslim mektepleri ilerleme gösterirken İslam çocukları ibtidâî mektebi talebelerinin seviyesindeki sorulara cevap verememektedir.43 Bu şikâyetler ve eğitime yakışmayacak hallerinden dolayı 1895 (H. 1313) yılında Cafer Efendi azledilmiş ve yerine Darülmuallimin-i Rüşdiye mezunlarından Silistreli Hilmi Efendi tayin edilmiştir.44 Pirlepe Rüşdiyesi Cafer Efendi muallim-i evvellikten azledildikten sonra yerine tayin edilen Hilmi Efendi göreve gelmemiş ve uzun yıllar bu görev boş kalmıştır. 1898/1899 (R. 1315-1316) öğretim yılında okulun 91 öğrencisi vardır.45 c) Ohri Rüşdiyesi 1864/1865 (H. 1281) tarihinde açılmış olan Ohri Rüşdiyesi’nin Muallim-i evveli Zünnun Efendi’dir.46 1871/1872 (H. 1288) yılında öğrenci sayısı 72’dir.47 1872/1873 (H. 1289)- 1887/1888 (H. 1305) yılları arasında en fazla öğrenci sayısı 1872/1873 (H. 1289)’te 79 olarak görülmüştür.48 Manastır Mekteb-i Rüşdiyesi, ilga edildiğinden muallim-i sanisi Salih Efendi açıkta kalmıştır. Bunun üzerine Ohri Rüşdiyesi’ne muallim-i evvel olarak seçilmiştir. Fakat muallim-i evvellik imtihanına girmek için Dersaadet’e gitmesi gerekmektedir. Kış şiddetli olduğundan ve Manastır İdâdi komisyonu tarafından sınav yapıldığından Dersaadet’e gidinceye kadar görevi vekâleten yürütmesi kararlaştırılmıştır.49 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılı kayıtlarına göre Ohri Rüşdi- yesi’nin 81 öğrencisi vardır. Dört öğretmen kadrosu olan okulda üç öğretmenle eğitime devam edilmektedir.50 d) Filorina Rüşdiyesi 1872/1873 (H. 1289) tarihinde açılmış olan 35 öğrencili Filorina Rüşdiyesi, muallim-i sani (ikinci öğretmen) tarafından idare edilmektedir.51 43 BOA, MF.MKT, 150/167, 12 Ra 1310. 44 BOA, MF.MKT, 273/58, 23 M 1313. 45 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1318, s. 1559. 46 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1281, s. 127-128. 47 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1288, s. 140-143 48 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1289, s. 234 49 BOA, MF.MKT, 126/104, 21 B 1308. 50 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1185. 51 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1289, s. 234 370 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 1881/1882 (H. 1299)’de muallim-i saninin ismi tespit edilmiş ve Muhsin Efendi’dir.52 1887/1888 (H. 1305) yılında 45 öğrenciyle en yüksek öğrenci sayısına sahiptir.53 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında iki öğretmeni olan Filorina Rüşdiyesi’nin 43 öğrencisi vardır.54 e) Kırçova Rüşdiyesi 1880/1881 (H. 1298) tarihinde açılmıştır. Muallim-i evveli Mehmed Şevki Efendi ve öğrenci sayısı 54’tür.55 1311-1312 istatistiğinde de açılış tarihi R. 1295 olarak verilmiştir.56 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında iki öğretmeni olan Kırçova Rüşdiyesi’nin 63 öğrencisi vardır.57 f) Bihlişte Rüşdiyesi 1887/1888 (H. 1305) yılında 45 öğrencili Bihlişte Rüşdiyesi mevcuttur.58 1311-1312 istatistiğinde bu rüşdiyenin açılış tarihi R. 312 olarak verilmiştir.59 Daha sonra edinilen bilgilere göre ilga edilen Bihlişte Rüşdiyesi, tensikat icrası gereğince yeniden açılmasına karar verilmiştir. Muallimliğine de Pirlepe Rüşdiyesi sabık muallimi Cafer Efendi 400 kuruş maaşla tayin edilmiştir.60 g) Manastır İnas Rüşdiyesi Manastır’da bir inas rüşdiye mektebi tesis edilmiştir. Mektep muallimleri maaşlarından tasarruf edilen akçeden 800 kuruş verilmek üzere Dersaadet’ten bir muallime istenmiştir. Bu istek uygun görülerek 15 Mayıs 52 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1299, s. 269 53 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1305, s. 244. 54 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1186. 55 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1298, s. 291. 56 1311-1312 İstatistiği, s. 42. (Maârif-i Umûmiye Nezâret-i Celilesi İdaresinde Bulunan Mekâtib-i İbtidâiye, Rüşdiye, İdâdiye, Âliye ile Mekâtib-i Husûsiye ve Ecnebiyenin ve Dersaâdet’te Tahrîri İcra Kılınan ve Taşrada Mevcut Bulunan Kütüphanelerin İstatistiği, 1311-1312 Sene-i Dersiye-i Mâliyesine Mahsûstur, Matbaa-i Âmire 1318.) 57 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1186. 58 Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1305, s. 244. 59 1311-1312 İstatistiği, s. 42 60 BOA, MF.MKT, 273/58, 23 M 1313. 371 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 1888 (R. 3 Mayıs 1304)’de irade çıkarılmıştır.61 Muallimeliğine de Fatma Hanım tayin edilmiştir.62 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında 4 öğretmeni ve bir kapıcısı olan Manastır İnas Rüşdiyesi’nin 46 öğrencisi vardır. Okulda Muallime-i Evveli Emine Huriye Hanım, Muallime-i Sâniye Afet Hanım, Muallime-i Sâlise Fatma Hanım, Nakış Muallimesi Madam Aspasya’dır.63 h) Diğer Rüşdiyeler Yukarıda bahsi geçen Manastır livası rüşdiyelerine ilaveten vilâyet genelinde de rüşdiye mektepleri açılmış ve devrin standartlarına göre yeterli öğretmen tayin edilmiştir. 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında Manastır sancağı rüşdiyeleri dışında Kesriye, Horpişte, Kolonya, İstarova, Serfiçe, Nasliç, Kayalar, Topcular, Debre-i Bâlâ ve İlbasan’da birer rüşdiye mektebi mevcuttur.64 1900/1901 (R. 1316/1317) öğretim yılında ise Alasonya Rüşdiyesi açılmıştır.65 1902/1903 (R. 1318/1319)’e gelindiğinde Gramiş erkek, Serfiçe İnas ve Alasonya İnas Rüşdiyeleri görülmüştür.66 Tablo 5: 1316 Maarif Salnamesinde yer alan rüşdiye mektepleri Mektebin Öğretmen Öğrenci Mektebin Öğretmen Öğrenci Yeri Sayısı Sayısı Yeri Sayısı Sayısı Kesriye 3 52 Nasliç 2 24 Horpişte 2 20 Kayalar 2 36 Kolonya 2 19 Topcular 2 18 İstarova 2 22 Debre-i Bâlâ 4 73 Serfiçe 3 64 İlbasan 4 60 Eğitim öğretim süreleri dört yıl olan rüşdiye mekteplerinde görülmekte olan dersler ve içerikleri, vilâyetlere tebliğ edilerek ortak program sağlanmıştır. 1889/1890 (R. 1305) Manastır Vilâyeti Salnâmesi’ne göre rüşdiye mektepleri ders programı aşağıda yer almaktadır:67 61 BOA, İ.DH, 1084/85067, 04 N 1305. 62 BOA, MF.MKT, 101/109, 24 M 1306. 63 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1188. 64 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1186-1188. 65 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 891. 66 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321, s. 666-667. 67 Manastır Vilayeti’ne Mahsus Salname, 1305, s. 154. 372 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 6: 1889/1890 (R. 1305) Manastır Vilâyeti Salnâmesine Göre Rüşdiye Mektebinin Ders Programı 1.Sene 2. Sene Dersler Açıklamalar Dersler Açıklamalar Vazaif-i Diniye Küçük ilm-i hal ile Arabî Maksud ve Avamil Kavâid-i Türkiye Medhal Kavâid Farisî Kavâid-i Farisî ve Nasihat’ül-hükema Muhazârat-ı Türkiye Vazaif-i Etfal İmlâ-i Türki Medhal Kavâid tatbikatı icra edilir Lisan-ı Arabî Emsile ve Bina Hesab Tadad ve terkim ile amal-i Erbaa Farisî Talim-i Farisî Coğrafya Tarifat-ı coğrafya ile küre-i musattaha (düzlemküre) ve Avrupa kıtası Hatt Yalnız sülüs Hatt Rik’a 3. Sene 4. Sene Dersler Açıklamalar Dersler Açıklamalar Arabî İzhar Arabî İsaguci ve Hakayık’ül-beyan Farisî Gülistan Farisî Gülistan Lisan-ı Osmanî Kavâid-i Lisan-ı Osmanîye Osmanî Kavâid-i Osmaniye Hesab Kesr-i adi ve aşari ve mikyaslar Hesab İlm-i Hesab Coğrafya Asya ve Afrika Amerika ve Avustralya kıtalarıyla kıtaları Coğrafya küre-i müsenna İmlâ-i Türki Gazete vs. Tarih-i münasip Risâleler Osmanî Fezleke-i Tarih-i Osmanî Hatt Rik’a Hendese Talim’ül-hendese Fransızca Tarifler, Erbaa ile tatbikat ve yazı Hatt Rik’a ve Dîvânî Fransızca Muhtasar Gramer 2. Mülkî (Sivil) İdâdiler a) Manastır Mülkî İdâdisi 5 Aralık 1885 (R. 23 Teşrinisani 1301) tarihinde açılmıştır.68 1311- 1312 istatistiğinde de açılış tarihi 1301 olarak verilmiştir. 15 Şubat 1889 (R. 3 Şubat 1304)’da mektep yatılıya tahvil edilmiştir. 25 yatılı öğrencinin 20’si İslam, 4’ü Hıristiyan, 1’i Ermeni’dir. Yine 13 gündüzlü öğrencinin 11’i İslam, 1’i Hıristiyan, 1’i Yahudi’dir.69 30 öğrenciye kadar yatılı talebe 68 Mahmud Cevad, a.g.e, s. 221. 69 Manastır Vilayeti’ne Mahsus Salname, 1305, s. 154. 373 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 alınmasına izin verilmiş olduğundan bir sene sonra Manastır’a bağlı livalardaki rüşdiye mezunlarının idâdiye fazla talepte bulunduğu ifade edilerek bu sayının 50’ye çıkarılması istenmiştir. Fakat ileride halkın rağbetine göre gelir artması durumunda öğrenci sayısnın 50’ye çıkarılması uygun bulunmuş, ancak şimdilik talebe sayısının 30 olarak kalması kararlaştırılmıştır.70 Fakat bir süre sonra mektebin yatılı öğrenci sayısının 50’ye çıkarıldığı anlaşılmaktadır.71 1894 (H. 1311) yılında mektebin 7. sınıfı açılmıştır. Fakat öğrencilere mevcut sıralar yetmemiştir. Gerekli miktar sıra, 500 kuruşa imal ettirilecektir.72 Bu mektebin ve ülkenin diğer yerlerindeki bazı mektepler için büyüklüklerinden ve önemli mevkilerinden dolayı 1.500 kuruş ecza-i tıbbiye tahsisi uygun görülmüştür.73 1895 (H. 1312)’te idâdi öğrencilerinin yarısı yatılı yarısı gündüzlü 120’yi bulduğundan binası yetersiz gelmiştir. Bunun üzerine bitişiğinde bulunan İnas Rüşdiyesi binasının İdâdiye dâhil edilerek bu sorunun çözülmesi istenmiş ve İnas Rüşdiyesi’ne yeni bir bina bulunması önerilmiştir.74 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında 56 gündüzlü, 50 yatılı olmak üzere 106 öğrencisi olup bu öğrencilerden 96’sı Müslüman ve 13’ü Gayrimüslim idi. Okulun bir müdürü, 3 müdür yardımcısı, kâtibi, doktoru, ambar memuru, imamı ve 15 öğretmeni ile 6 hademesi vardı. İdâdi mekteplerinin öğrencileri Müslim ve Gayrimüslim olarak karma olduğu gibi öğretmenleri de karma idi.75 70 BOA, MF.MKT, 113/22, 15 S 1307. 71 BOA, MF.MKT, 127/17, 06 Ş 1308. 72 BOA, MF.MKT, 196/16, 11 Ş 1311. 73 BOA, İ.ŞD, 104/6211, 17 Ca 1308. 74 BOA, MF.MKT, 249/28, 17 Ş 1312. 75 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1182-1183. 374 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 7: 1897-1898 (R. 1313-1314) Yılı Manastır İdâdisi Kadrosu Görevi İsmi Müdür Ahmed Fevzi Efendi Muavin-i Evvel (Baş Muavin) Mehmed Hayreddin Efendi Muavin-i Sânî (İkinci Muavin) Mehmed Fahri Efendi Muavin-i Sâlis (Üçüncü Muavin) Artin Efendi Kâtip ve Mubâyaa (Satın alma) Memuru Mahmed Faik Efendi Tabib İbrahim Beğ Ambar Emini Yahya Efendi İmam Hayreddin Efendi Rumca ve Fransızca Muallimi Ahmed Fevzi Efendi Edebiyat ve Ahlak Muallimi Vasaf Efendi Ma’lûmât-ı Fenniye ve Fransızca ve Kitabet-i Resmiye-i Servet Muallimi Mehmed Hayreddin Efendi Kimya ve Usul-ı Defteri ve Müsellesât, Kozmografya Muallimi Mehmed Fahri Efendi Coğrafya Muallimi Artin Efendi Tarih Muallimi Tevfik Efendi Cebir Muallimi Halid Efendi Ulum-ı Diniye ve Arabî Muallimi Hasan Efendi Türkçe ve Farsça ve Arabî Muallimi Hayreddin Efendi Türkçe ve Makine Muallimi Receb Vehbi Efendi Türkçe ve Hikmet Muallimi Mehdi Efendi Hesab ve Hendese ve Kavânin Muallimi Leon Fekri Efendi Hüsn-i Hat Muallimi Mâlik Efendi Resim Muallimi Kostaki Efendi Bulgar Lisanı Dimitraki Efendi Manastır İdâdisi öğrenci sayısı giderek artmıştır. Örneğin 1902 (H. 1319) yılında İdâdi birinci senesi öğrenci sayısı 90’ı bulmuştur. Bunun üzerine bir sınıf öğrencilere yeterli gelmeyeceğinden birinci sınıfın iki şubeye bölünmesi için izin istenmiştir. Fakat bütçede yeterli tahsisat olmadığından yeni bir şube açılmadan eğitime devam edilmesi belirtilmiştir.76 Bir süre sonra taşra idâdilerinin ziraat, ticaret gibi yeni şubeleri açılmıştır. Bu uygulamaya Manastır İdâdisi de dâhil olmuş ve 10 Ocak 1903 (R. 28 Kanun-ı evvel 1318)’te ziraat şubesinin resmi açılışı yapılmıştır.77 76 BOA, MF. MKT, 596/35, 21 N 1319. 77 BOA, MF.MKT, 684/25, 14 Za 1320. 375 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 8: Manastır Vilâyeti Salnâmesine Göre 1889/1890 (R. 1305) Öğretim Yılında Mekteb-i İdâdi-i Mülkiyenin Programı Cumartesi Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe 1. Sene Fransızca Hüsn-i Hatt-ı Hendese-i Türki Hattiye Farisi Resim Hendese-i Hattiye Hesab Coğrafya-i Hüsn-i Hatt-ı Osmani Sarf-ı Arabi Sarf-ı Arabi Fransevi İmla-i Türki İmla-i Türki Hesab Tarih-i Tarih-i Osmani Osmani Fransızca Farisi 2. Sene Hendese-i Kavaid ve Hendese-i Kavaid ve Coğrafya-i Musattaha Tarih-i Tabii İmla Musattaha İmla Umumi Fransızca Nahv-ı Arabi Coğrafya-i Umumi Farisi Fransızca Resim Hesab Tarih-i Umumi Nahv-ı Arabi Tarih-i Tabii Hesab Tarih-i Umumi 3. Sene Belagat-ı Hendese-i Osmaniye Mücesseme Tabakat-ül-arz Tarih-i Tabii Tarih-i Tabii Resim Maani Fransızca Usul-i Defteri Hendese-i Hikmet-i Mücesseme Maani Tabiiye Coğrafyanın Coğrafyanın Tarih-i ziraat, sanat, Nahv-ı Arabi Belagat-ı ziraat, sanat, Umumi ticaret Osmaniye ticaret Fransızca kısımları kısımları 4.Sene Cebr-i Adi Kavanin-i Mülkiye Cebr-i Adi Müsellesat Fransızca Müsellesat Tarih-i Lisan-ı Hikmet-i Umumi Osmani Tabiiyye Kimya Kimya Tarih-i Osmanî Mantık Fransızca Resim Mantık Kavanin-i Hikmet-i Mülkiye Tabiiyye b) Görice İdâdisi 10 Temmuz 1896 tarihinde Manastır Vilâyetine bağlı Görice kazasında idâdi mektebi açılmıştır. Müdürle birlikte 5 öğretmeni vardı. 1897-1898 (R. 1313-1314) öğretim yılında 57 öğrencisi bulunmaktadır.78 Okul açıldıktan sonra gelişmesini sürdürerek 1900/1901 (R. 1316-1317) 78 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1183-1184. 376 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 öğretim yılında öğretmen kadrosu 8’e çıktığı gibi öğrenci sayısı da artış göstermiştir. 71 Müslüman ve 2 Gayrimüslim olmak üzere 73 öğrencisi olmuştur.79 c) Serfiçe İdâdisi Serfiçe’de 1900 tarihinde Serfiçe İdâdi Mektebi açılmıştır. Okulda 5 öğretmen görev yapmakta olup 86 Müslüman öğrencisi vardır.80 3. Öğretmen Okulları a) Manastır Öğretmen Okulu 1311-1312 istatistiğine göre Manastır’da bir Darülmuallimin mevcuttur. 18 talebeye sahip olan bu mektep, açıldığından beri 14 şehadetnameli, 119 ehliyatnameli öğrenci mezun etmiştir.81 1900/1901 (R. 1316/1317) öğretim yılında Darülmuallimin’in öğrenci sayısı artarak 14 olmuştur.82 1902/1903 (R. 1318/1319) öğretim yılında da Muallimi Mustafa Efendi ve öğrenci sayısı 19’dur.83 b) Debre Öğretmen Okulu 1321 Maarif Salnamesi’nde Debre Darülmuallimini’ne rastlanmıştır. Açılış tarihi ve yeri olarak 1317 ve Debre-i Bala olarak verilmiştir. Muallimi Ali Rıza Efendi’dir. Öğrenci sayısı da 4’tür.84 C- İLKÖĞRETİM: SIBYAN MEKTEPLERİNDEN İPTİDAİLERE Osmanlı Devleti’nde geleneksel olarak ilk eğitim mahalle ve köylerde dini nitelikli olarak verilmiştir. Eğitimde modernleşmeye geçildikten sonra ilköğretimde de modern mektepler olan iptidai mektepleri açılmaya başlanmıştır. Daha doğrusu sıbyan mektepleri belirli program ve öğretim niteliğine sahip iptidai mekteplerine dönüştürülme yoluna gidilmiştir. Manastır vilâyetinde Tanzimat devrinde başlayan bu dönüşüm, II. Abdülhamid devrinde hızlı bir şekilde sürdürülmüştür. 1900 yılına gelindiğinde Manastır vilâyetinde 182 iptidai mektebi açılmıştır. Manastır 79 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 887-888. 80 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 888. 81 1311-1312 İstatistiği, s. 46. 82 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 888. 83 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321, s. 664. 84 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321, s. 664, 675. 377 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 vilâyetinde açılan iptidai mekteplerin dağılımı 1319 tarihli Maarif Salnamesi’nde verilmiştir:85 Tablo 9: Manastır Vilâyetinde 1900 yılına kadar açılan İptidai Mektepleri İptidainin Yeri Sayısı İptidainin Yeri Sayısı Manastır 34 Alasonya 7 Görice 15 Nasliç 3 Kırçova 5 Cuma’ 2 Pirlepe 26 İlbasan 13 Filorina 5 Peklin 5 Ohri 11 Garamiş 4 Kesriye 12 Debre-i Bâlâ 18 Kolonya 14 Debre-i Zîr 2 İstarova/İstova 2 Mat 2 Serfiçe 2 TOPLAM: 182 D- MEDRESELER Medreseler, geleneksel ilköğretimden sonra okunan daha çok dinî eğitim veren kurumlar olup İmparatorluğun sonuna kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. Tanzimat’tan sonra pozitif bilimlerin ağırlıklı olarak yer aldığı modern eğitim kurumları mektepler açılmaya başladıktan sonra medreseler, eski önemlerini kaybetmiş olsalar da varlıklarını sürdürerek öğrencilere eğitim vermeye devam etmişlerdir. Manastır vilâyetinde 1900/1901 tarihinde 30 medresede 1.080 öğrenci öğrenim görmekteydi:86 85 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 899-905. 86 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 892-893. 378 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 10: Manastır vilâyetinde bulunan medreseler Liva Kaza Medresenin İsmi Öğrenci Sayısı Serfiçe Cuma’ Yeni Cami Medresesi 110 Serfiçe Nasliç İshakiye Medresesi 54 Serfiçe Gerebine Mehmed Paşa Medresesi 33 Serfiçe Serfiçe Hacı Çelebi Ağa Medresesi 101 Serfiçe Cuma’ Hacı Atik Medresesi 60 Manastır Kırcova Hacı Ali Ağa Medresesi 71 Manastır Ohri Şerif Beğ Medresesi 76 Manastır Ohri Ali Paşa Medresesi 28 Manastır Pirlepe Yusuf Ağa Medresesi 39 Manastır Pirlepe Mehmed Beğ Medresesi 51 Manastır Pirlepe Osman Beğ Medresesi 52 Manastır Pirlepe Hacı Bekir Ağa Medresesi 33 Manastır Filorine Yahya Paşa Medresesi 50 Manastır Filorine İbrahim Ağa Medresesi 25 Manastır Manastır Haydar Kadı Medresesi 6 Manastır Manastır Atik Cami-i Şerif Medresesi 13 Manastır Manastır Şerif Beğ Medresesi 33 Manastır Manastır Kadı Mahmud Efendi Medresesi 14 Manastır Manastır İshakiye Medresesi 20 Manastır Manastır Hacı Mahmud Beğ Medresesi 18 Manastır Manastır Tevfikiye Medresesi 22 Manastır Manastır Feyziye Medresesi 15 Manastır Manastır Yeni Cami Medresesi 8 İlbasan İlbasan Göşe Medresesi 32 İlbasan Peklin Nuri Beğ Medresesi 37 Görice Görice Görice Medresesi 24 Debre-i Bâlâ Debre-i Bâlâ Hangâr Medresesi 21 Debre-i Bâlâ Debre-i Bâlâ Yeni Cami’ Medresesi 8 Debre-i Bâlâ Debre-i Bâlâ Tekye Medresesi 9 Debre-i Bâlâ Debre-i Bâlâ Hasos Medresesi 17 Medrese Toplamı: 30 Öğrenci Toplamı: 1080 E- GAYRİMÜSLİM OKULLARI Manastır vilâyetinde Gayrimüslimlere ait okullar Müslüman okullarından açık ara daha fazla idi. Gündüzlü ve yatılı idâdi mektepleri olduğu gibi yarım idâdi (nim idâdi) mektepleri de vardı. Gayrimüslimlerden Rum, Rumen (Ulah), Musevi, Bulgar ve Sırpların okulları ayrı ayrı olarak faaliyet göstermekteydi. Gayrimüslim okulları topluca tablo ile gösterilmiştir:87 87 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1190-1195. 379 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Tablo 11: Manastır Vilâyetindeki Gayrimüslim Okulları Okulun Yeri Okulun Ait Olduğu Cemaat Okulun Derecesi Öğrenci Sayısı Erkek Kız Açıldıkları Tarih Manastır Musevi Rüşdi 222 22 1293 Manastır Ulah (Rumen) İdâdi 99 1296 Manastır Ulah (Rumen) Rüşdi 430 1296 Manastır Rum Rüşdi 186 103 Kadim (Eski) Manastır Rum İdâdi 99 Kadim (Eski) Manastır Rum Rüşdi 450 Kadim (Eski) Manastır Rum İdâdi 248 Kadim (Eski) Manastır Rum Yarım İdâdi 15 Kadim (Eski) Manastır Rum Rüşdi 99 Kadim (Eski) Manastır Rum Rüşdi 76 Kadim (Eski) Manastır Rum Rüşdi 130 Kadim (Eski) Manastır Rum Rüşdi 65 Kadim (Eski) Manastır Bulgar Rüşdi 188 1296 Manastır Bulgar Rüşdi 87 1295 Manastır Sırp Rüşdi (Yatılı) 60 1313 Manastır Sırp Rüşdi 40 1313 Manastır/Ohri Bulgar Rüşdi 77 32 Kadim (Eski) Manastır/Pirlepe Bulgar Rüşdi 160 1280 Manastır/Pirlepe Bulgar Rüşdi 60 1311 Manastır/Filorine Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Rum İdâdi Kadim (Eski) Görice Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Rum Rüşdi Kadim (Eski) Görice Ulah (Rumen) Rüşdi 1306 Görice/Kesriye Rum Rüşdi 270 Görice/Kesriye Rum Rüşdi 60 Kadim (Eski) Görice/Kesriye Rum Rüşdi 30 Kadim (Eski) Görice/Kesriye Rum Rüşdi 35 Kadim (Eski) Görice/Kesriye Rum İdâdi 20 Görice/Kesriye Bulgar Rüşdi 47 Görice/Serfiçe Rum Rüşdi 135 Kadim (Eski) Serfiçe Rum Rüşdi 160 Kadim (Eski) Serfiçe Rum Rüşdi 160 Kadim (Eski) Serfiçe/Nasliç Rum Rüşdi (Yatılı) Serfiçe/Alasonya Rum Rüşdi 50 Kadim (Eski) Serfiçe/Alasonya Rum Rüşdi 60 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 30 10 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 160 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 120 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 70 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 50 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 40 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 75 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 45 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 42 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 4 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 65 Kadim (Eski) Serfiçe/Gerebine Rum Rüşdi 70 Kadim (Eski) Serfiçe/Kozana Rum Rüşdi 60 Kadim (Eski) Serfiçe/Kozana Rum Rüşdi 220 Kadim (Eski) İlbasan Ulah (Rumen) Rüşdi 12 Kadim (Eski) İlbasan Ulah (Rumen) Rüşdi 15 Kadim (Eski) Debre Bulgar Yarım Rüşdi 8 Kadim (Eski) 380 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 1902/1903 (R. 1318/1319) öğretim yılında ise okul sayısı 62’ye çıkmıştır.88 F- MANASTIR VİLAYETİNDE YABANCI OKULLAR Başlangıçta Manastır’da vilâyet merkezinde bir yabancı okul vardır. Bu okul, Amerikan Protestan Misyonerlerine ait rüşdiye seviyesinde Amerikan Mektebi isimli bir okul olup 1878 tarihinde açılmıştır. 1897 tarihinde okulda 6 kız ve 24 erkek öğrenci vardır.89 1900/1901 tarihinde okulun 36 öğrencisi bulunmaktadır.90 1902/1903 (R. 1318/1319) öğretim yılında ise iki yeni yabancı mektep daha görülmüştür. Bu mektepler Lazarist Fransız ve Fransız Kız Mektebi’dir. Mekteplerin ruhsatname tarihi 18.06.1902 (R. 05.06.1318)’dir. Her iki mektep de Rüşdi İbtidai derecesinde olup Lazarist Fransız Mektebi’nin 60 erkek, Fransız Kız Mektebi’nin 38 kız öğrencisi mevcuttur.91 SONUÇ Atatürk’ün Askerî İdâdiye girdiği 1895 (R. 1311/1312) yılında Manastır vilâyetinde 2 mülkî idâdi, 1 askerî idâdi, 1 askerî rüşdiye, 15 erkek ve 1 kız rüşdiyesi toplamda 20 mektep bulunmaktadır. 1321 Maarif Nezareti Salnamesi’ne göre de okullar Manastır Askeri İdadisi, Manastır Askerî Rüşdiyesi, Manastır İdadisi, Görice İdadisi, Serfiçe İdadisi, Manastır Darülmuallimini, Debre Darülmuallimini, Debre, Ohri, Pirlepe, Filorine, Kırçova, Kesriye, Nasliç, Alasonya, Kayalar, Topçular, İlbasan, Gramiş, Kolonya, İstarova, Bihlişte, Horpişte, Manastır İnas, Serfiçe İnas ve Alasonya İnas rüşdiyeleri vardır. Toplamda sayı 26 olmuştur. Buna ilaveten vilâyet genelinde 30 medrese, 3 yabancı mektep, 62 Gayrimüslim rüşdi ve idadisi vardır. Osmanlı Devleti’nin diğer bölgelerinde olduğu gibi burada da askerî idâdî ve rüşdiye mekteplerinin eğitim kalitesi mülkî mekteplerden daha üstün durumdadır. Bunda da önemli unsurlar askerî okulların disiplini, muallim durumları ve mali işlerinin devlet tarafından karşılanması olmuştur. Mülkî mekteplerde özellikle rüşdiyelerde eğitim bir ya da en fazla üç-dört 88 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321, s. 670-671. 89 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316, s. 1194-1195. 90 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319, s. 898-899. 91 Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321, s. 672. 381 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 öğretmenle sürdürülürken askeri rüşdiyede öğretim kadrosu tam ve devamlıdır. Mülkî rüşdiye mekteplerinin eğitim kalitesinin azlığı halk tarafından da şikâyetlere sebep olmuştur. Özellikle halk, eğitimin Gayrimüslim mekteplerinden daha geride bulunmasından yakınmakta ve bunun önüne geçilmesi için denetleme mekanizmasının arttırılmasını istemektedir. Manastır yapı itibariyle kozmopolit bir şehir olması, farklı milletlerin eğitim kurumlarını beraberinde getirmiştir. Makedonya’nın merkezi konumunda olan Manastır, Fransız İhtilali’nin yaydığı fikirlerin en çok tartışıldığı yerlerden biri olmuştur. Yine Osmanlı Devleti’nin dağılma sürecinin en sıcak bölgesi olması, pek çok yabancı konsoloslukların olması burada eğitim gören öğrencileri her türlü fikirlerle karşı karşıya getirmiş ve onlarda güçlü bir vatan ve hürriyet sevgisi oluşturmuştur. Manastır, Osmanlı yönetiminden çıktığı 1912 yılına kadar eğitim kurumlarıyla ve fikri yapısıyla Atatürk ve Ali Fethi Okyar örneğinde olduğu gibi önemli devlet adamları yetiştirmiştir. KAYNAKÇA 1- Arşiv Kaynakları BOA, A. MKT. MHM, 756/6, 7 L 1269. BOA, A. MKT.MHM, 270/96, 7 S 1280. BOA, İ.DH, 1084/85067, 04 N 1305. BOA, İ. MVL, 333/14308, 22 N 1271. BOA, İ. MVL, 355/15495, 21 N 1272. BOA, İ.ŞD, 104/6211, 17 Ca 1308. BOA, MF.MKT, 101/109, 24 M 1306. BOA, MF.MKT, 113/22, 15 S 1307. BOA, MF.MKT, 116/56, 23 B 1307. BOA, MF.MKT, 127/17, 06 Ş 1308. BOA, MF.MKT, 126/104, 21 B 1308. BOA, MF.MKT, 150/167, 12 Ra 1310. BOA, MF.MKT, 196/16, 11 Ş 1311. BOA, MF.MKT, 249/28, 17 Ş 1312. 382 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 BOA, MF.MKT, 273/58, 23 M 1313. BOA, MF. MKT, 596/35, 21 N 1319. BOA, MF.MKT, 684/25, 14 Za 1320. 2- Mecmualar ve Salnameler 1311-1312 İstatistiği, (Maârif-i Umûmiye Nezâret-i Celilesi İdaresinde Bulunan Mekâtib-i İbtidâiye, Rüşdiye, İ’dâdiye, Âliye ile Mekâtib-i Husûsiye ve Ecnebiyenin ve Dersaâdet’te Tahrîri İcra Kılınan ve Taşrada Mevcut Bulunan Kütüphanelerin İstatistiği, 1311-1312 Sene-i Dersiye-i Mâliyesine Mahsûstur, Matbaa-i Âmire 1318.) Manastır Vilâyeti’ne Mahsus Salname, R. 1305. Manastır Vilâyeti’ne Mahsus Salname, H. 1308/2. Manastır Vilâyeti’ne Mahsus Salname, H. 1313/6. Salname-i Devlet-i Osmaniye, 1274, 1275, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1287, 1288, 1289, 1291, 1298, 1299, 1303, 1305. Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1316. Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1317. Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1318. Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1319. Salname-i Nezaret-i Maarif-i Umumiye, 1321. 3- Telif Eserler Akyüz,Yahya, Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Matbaası, Ankara 2004. Balkaya, İhsan Sabri, Ali Fethi Okyar (29 Nisan 1880-7 Mayıs 1943), AKDTYK Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2005. Bilim, Cahit Yalçın, Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi (1734-1876), Anadolu Üniversitesi Yay., Eskişehir 2002. Çaycı, Abdurrahman, Gazi Mustafa Kemal Atatürk Milli Bağımsızlık ve Çağdaşlaşma Önderi (Hayatı ve Eserleri), AKDTYK Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2002. Demirel, Fatih, Mekteb-i İdâdî, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2010. 383 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Demirel, Muammer, “Türk Eğitim Modernleşmesinde Rüşdiye Mektebleri”, Türkler, XV, ss. 44-60. Doğanay, Fatma Kaya, Tanzimât’tan Cumhuriyet’e Rüşdiye Mektepleri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2011. Ergin, Osman, Türkiye Maarif Tarihi, Osmanbey Matbaası, İstanbul 1942, C. 2. Güler, Ali, Atatürk Soyu Ailesi ve Öğrenim Hayatı, Kara Harp Okulu Basımevi, Ankara 2002. İbrahimgil, Mehmet Z., “Manastır’da Osmanlı Dönemi Türk Eğitim Yapıları ve Atatürk’ün Okuduğu Askeri İdadî” Atatürk ve Manastır Sempozyumu Bildiriler, 12-13 Ekim 1998, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü 1999, s. 109-123. Kodaman, Bayram, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, T.T.K Yay., Ankara 1999. Mahmud Cevad, Maârif-i Umûmiye Nezâreti Tarihçe-i Teşkîlât ve İcraatı, (Haz. Mustafa Ergün ve diğerleri), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 2002. Omurtak, Salih, Yücel, Hasan Ali, ve diğerleri “Atatürk”, MEB İslâm Ansiklopedisi Unat, Faik Reşit, “Atatürk’ün Öğrenim Hayatı ve Yetiştiği Devrin Millî Eğitim Sistemi”, Belleten, Ekim 1963, C. XXVII, Sayı 108, ss. 601- 624. __________, Türk Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış, MEB Yay., Ankara 1964. Ünlü, Mucize, Manastır Vilâyeti’nin İdari ve Sosyal Yapısı, (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun 1996. Yücel, H. Ali, Türkiye’de Orta Öğretim, Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul 1938. Başvuru: 24.04.2013 Yayına Kabul: 25.12.2013 384 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 Resim 3: Manastır Sivil İptidai (İlkokul) ve Rüşdiye Mektepleri 385 M. Demirel ve F.K. Doğanay / Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), 2013, 359-385 386