İlköğretim altıncı yedinci sekizinci sınıflarında Türkçe ders kitaplarındaki Atatürk metinlerinin incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2004

Authors

Eren, Çiğdem

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

İnsanoğlu davranış kazanımını doğuştan değil, yaşadığı çevreyle ilintili olarak, sürekli ve sonradan gerçekleştirmektedir.Davranışlan kişiliğinin yansıması olarak ortaya çıkmaktadır. Kişilik oluşumu kalıtsal olmadığından onu geliştirmek oldukça güçtür.Aile ile başlayan gelişim süreci, kişinin çevresi ve okul yaşamı ile perçinlenmektedir.Bilindiği gibi çocuğun okul çağı 7 yaşından itibaren başlamaktadır.Zorunlu eğitimin 8 yıla çıkarıldığı göze alınırsa; okulun kişilik gelişiminin temellerinin atıldığı önemli bir dönem olduğunu fark etmek zor olmayacaktır. Eğitim sorununun giderilmesinin ve bu davranışların kazandırılmasının en belirgin dönemi olan ilköğretim döneminde çocuk kendini bulma, ifade etme ve bazı davranışları edinme dönemindedir. Öğretmenlere düşen görev ve sorumlulukların beraberinde dersler için hazırlanan kitaplarında aynı itina ve sorumlulukla hazırlanması gerekmektedir. Türkçe Dersi diğer derslerin temelidir. Okuma, okuduğunu anlama ve anlatma becerilerinin yanı sıra iyi bir vatandaş olma misyonunu da üzerinde taşıyan Türkçe Dersi çocuğun kişilik gelişimini etkileyecek niteliğe sahip olma özelliğini de taşır. Gelişim psikolojisinin çocukta kimlik edinme çağı olarak belirlediği 7-12 yaş bir takım ahlaki değerleri taşıma yaşma da tekabül eder. Özellikle bu yaş çocuğu "örnek model" ile öğrenme dönemindedir.Çocuk anne ve babasını, öğretmenini hatta çevresinde gördüğü,okuduğu her kişiyi modelize edebilecek yapıdadır.Bir başka deyişle; çocuklar toplumda kişiliği ve yaptıkları ile bilinen bir kişiyi örnek alma çağmdadırlar. Toplumda çocuk gelişiminin doğru yönde olması o toplumun geleceğini doğrudan etkileyecektir. Türk Milleti'nin devamı kendini gerçekleştirebilen, ahlaki değerlere göre yaşayan, ülkesini seven, milli değerlerine bağlı gençlerin yetişmesi ile mümkündür.Bu görev Türk Eğitim sisteminin baş görevidir. Bilindiği gibi Kurtuluş Savaşı zaferinden sonra Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin oluşumu ve köklü değişiklikler ve eğitim alanındaki yenilikler bugün hala aynı özellikler ile kendini sürdürmektedir.Bir devletin yapı taşlan arasında yer alan eğitimsisteminin eksikliklerinin giderilmesi hususunda çalışmalar yapmak, devletin yapısında olması gereken diğer unsurları da olumlu yönde geliştirecektir. O halde Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin devamlılığı Türk Milli Eğitim sisteminin kendi içindeki sorunları çözümlemesi ile gerçekleşecektir. Türkçe Dersi ahlaki, milli ve insani değerleri öğretmeyi, bu değerlere uygun yaşamayı ve Türk Milleti'ni sevmeyi içinde barındınr.Bu önemli kişilik değerlerini aktarmak için Türkçe Ders kitaplarındaki metinleri araç olarak kullanan bu dersin diğer derslerden daha önemli olan niteliği de dil gelişimini destekleyici, Türk Dilini öğretici bir misyonu taşıyor olmasıdır. Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin Türk Dilini en sade biçimde gösteren bir yapıda ve Türk Dilini sevme amacı taşıyan örnek metinleri içinde bulunduran bir durumda olması çocukları okumaya yönlendirmeyi sağlayacaktır.Türk edebiyatını ve dünya edebiyatını tanımaya, okumaya başlayan çocuk araştırıcı, yaratıcı bir yapıda olacaktır. Diğer derslerde ve özellikle Türkçe Dersinde kazandırılması istenen tüm davranışlar, kişilik özellikleri ve yüce vatan sevgisi aslında Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin kurucusu büyük lider Atatürk'ün özellikleri ile aynı olma özelliğini taşımaktadır. Dikkati çeken bir diğer hususta bu davranışları ve moral değerlerin Atatürk'ün altı ilkesini temel almasıdır. Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, Laiklik, İnkılapçılık ilkeleri Türkiye Cumhuriyeti 'nin de temelidir.Bu açıklamalardan sonra ortaya yadsınamaz bir gerçek çıkar; Türkçe Dersinin hedeflediği tüm davranışları içinde barındıran örnek kişi, model olan insan Atatürk'tür. Çocukları birey olarak topluma hazırlamak, Türk Milletini seven kişilikler olarak ahlaki yaşam kurallarını bilen ve bunları yaşamının her alanına yayabilen Türk Gençlerini yetiştirmek için örnek model olabilecek Atatürk'ü Türkçe Ders kitaplarında yer alan metinlerde işlemek gerekmektedir. O 'nun yaşadığı olayları aktarmak,kişilik özelliklerini yansıtmak ve dünya görüşünü ortaya koymak oldukça önemlidir.Atatürk'te bulunan vatan sevgisini çocukta yaşatmak hissettirmek yine Türkçe Dersi'nin ödevlerindendir.O halde Türkçe Ders kitaplarındaki Atatürk metinlerinin Türkçe Programına ve Atatürkçülük Programına ters düşmeyecek şekilde itina ile seçilmesi gerekmektedir. Tartışılan problemlerden birisi Türkçe ders kitaplarında yer alan araç-metinlerdir.Toplumun temeli olan çocuklara, onların seviyelerinin üzerinde metinler hazırlamak doğru olmayacaktır.Bu yargı bizi çocuklar için ayrı bir edebiyatın olması gerekliliğine yönlendirmektedir.Atatürk metinlerinin de bu doğrultuda hazırlanması, masal dünyasında olan çocuğa göre düşünülerek seçilmesi gerekmektedir. İncelenen kitaplarda tüm Atatürk metinleri kişilik özellikleri, milli ve ahlaki, evrensel değerleri çocuğun kişilik gelişimi için önemli faktörlerdir.İkinci kademe çocukları için Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin bilişsel alanda ifade bulduğu, yalnızca "bilme" basamağında kaldığı ortaya çıkmıştır. Sosyal ve moral değerlerin çocuğun kişiliğinin gelişmesindeki önemi, çocuklara verilen Atatürk metinlerinin etkisinden ayrı düşünülmemeli ve kişilik modelini kazanmadaki yeri yadsınmamalıdır. Atatürk'ün milli ve ahlaki değerler üzerindeki hassasiyeti sayesinde Türkiye Cumhuriyeti Devleti 'nin kurulduğu ve bu devletin devamlılığının da çocuklara verilecek eğitimine "model olan Atatürk" metinlerinin etkisi unutulmamalıdır.Çünkü ikinci kademede olan bir çocuk model alarak öğrenmektedir.
Human beings gain their behaviours by the environment they live in continuously.Their behaviours appear according to their characteristics.Since it is not hereditary, the formation of a personality is quite difficult. As it is known, the school age of a child begins after 7.Since the 8 year-education is obligatory, we can easily say that schools have an importance for personality progress.Primary education that is the best period for removing the education problems and gaining those behaviours is the period that a child finds his personality and characteristic, expressing himself and getting some behaviours.Besides the responsibilities and duties of teachers, course books must be prepared with care and attention. Turkish course is the basic one of the others.In addition to reading, understanding and explaining skills, Turkish which includes the mission of being a good citizen has an effect on a child's personality progress. 7-12 ages that development psychology says they are the ages for a child to have an identity and the ethical values.Especially, at these years children learns by "immitating'They immitate their parents, teachers and the people around them.In another words, this is a time for a child to take someone as a model. Having the right direction about the child development affects the futere of a society. The continuity of Turkish Nation is possible to have young people who love their country, live according to ethical values and are faitful to his national values.This is the main duty of Turkish Education. As it is known, after the victory of the Independence War, the construction of the Turkish Republic and basic modificaitons and education reforms are still stands.Working on removing the deficiency of the education system develops the other parts of the government in a good way.So, the continuity of Turkish Republic becomes with solutions of Turkish Education problems. Turkish course contains teaching ethical,national and humane values, living according to these and loving the country.It also helps to improve the language development by using the text in the coursebooks. If the text in those coursebooks shows Turkish Language in the most simple and enjoyable way, children will read more.If a child who begins to read and know Turkish Litarature and Word Literature becomes creative and researcher. The behaviours and characteristics that are wanted to teach in another lessons and espesially in Turkish are the same with Atatürk's characteristics.another thing is that these behaviours contains Atatürk's six principlesRepublicanism, nationalism, populism, statism, laicism, revolution are foundation of Turkish Republic. After these explanations the truth comes out that Atatürk is the model person that Turkish course aims.Atatürk who is the model for Turkish Youth should be in text of Turkish course books.Narrating the events that he lived, his characteristics, and his philosophy is quit e im portant.Keeping t he 1 ove of your c ountry alive is t he dut y o f Turkish. So, the text about Atatürk should be chosen with care and attention in a way that will not be wrong to Turkish Program and Kemalism.One of the problems is the tool- text in the Turkish course books.it will be not right to prepare text above their level.this shows us t hat t here s hould b e a s pecial 1 iteature for children.the t ext a bout At atürk should be chosen and prepared considering the childeren' tale world.characteristics,and ethical,national and universal values are important for the child's personality progress.the text in Turkish course books in the secondary school is only on the "cognition" step and in the cognitive area.The impotance of moal and social values in a child's development and the text about Atatürk given to children should be thought same. We should not forget that the continuity of turkish Republic will be with the text about "Model Atatürk" Because, a secondory school chil learn by taking someone as a model.

Description

Keywords

Atatürk, Ders kitapları, Kitaplar, Metin, Metin inceleme, Türkçe, Türkçe dersi, Türkçe kitaplar, Textbooks, Books, Text, Text examination, Turkish, Turkish lesson, Turkish books

Citation

Eren, Ç. (2004). İlköğretim altıncı yedinci sekizinci sınıflarında Türkçe ders kitaplarındaki Atatürk metinlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.