Rem uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanlarda üridin tedavisinin inflamatuar mediatörler üzerine etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-12-28

Authors

Esmerce, Büşra

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Uyku yoksunluğu öğrenme-belleği bozmakta; strese, inflamasyona ve davranış değişikliklerine neden olmaktadır. Bu çalışmada, üridinin REM uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanlarda öğrenme-bellek, sitokinler ve anksiyete üzerindeki etkileri incelenmiştir. Yetişkin erkek Wistar albino sıçanlar (n=150) A, B ve C gruplarına ayrılmıştır. REM uyku yoksunluğu oluşturmak için modifiye edilmiş çoklu platform yönteminden yararlanılmıştır. Tüm sıçanlar takip edildikleri kafeslere ve üridin (1mmol/kg, i.p.)- salin (1ml/kg, i.p.) enjeksiyonuna göre 6 alt gruba ayrılmıştır. A ve B grubundaki sıçanlar 96 saat, C grubundaki sıçanlar 24 saat boyunca uygun kafeslerde takip edilmiştir. A ve B gruplarına 4 gün günde iki, 5. gün bir defa; C grubuna birinci gün günde 2, 2. gün bir defa enjeksiyon yapılmıştır. A grubunda öğrenme-bellek performansı Morris su tankı testi ile, B ve C gruplarında anksiyete durumu ve lokomotor aktivite açık alan ve yükseltilmiş artı labirent testleri ile analiz edilmiştir. Testlerin ardından A grubundaki sıçanlardan elde edilen serum örneklerinde kortikosteron; hipokampus homojenatlarında sitokin seviyeleri ELISA ve RT-PCR yöntemleri ile ölçülmüştür. Çalışmamızda REM uyku yoksunluğunun öğrenmeyi bozduğu ve üridin uygulamasının bozulan öğrenme parametreleri üzerine olumlu etki ettiği gösterilmiştir. REM uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanlarda kortikosteron seviyelerinin arttığı ancak üridinin bu artış üzerine etkisi olmadığı gözlenmiştir. REM uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanların hipokampus homojenatlarında IL-1β, IL-4 ve IL-6 sitokinlerinin mRNA ekspresyonları ile birlikte IL-1β, IL-4, IL-6, IL-10 ve TNF-α sitokin seviyelerinin arttığı saptanmıştır. Üridinin REM uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanlarda IL-1β mRNA ekspresyonlarını azalttığı gözlenmiştir. Yirmi dört ve 96 saatlik REM uyku yoksunluğu sonucunda lokomotor ve keşfetme davranışlarının arttığı tespit edilmiştir. Üridinin bu davranışlar üzerine olumlu etki ettiği gözlenmiştir.
Sleep deprivation impairs learning-memory and causes stress, inflammation and behavioral changes. In this study, effects of uridine on learning-memory, cytokines and anxiety in REM sleep deprived (REMSD) rats were investigated. Adult male Wistar albino rats (n=150) were randomized to A, B and C groups. REMSD was induced by modified multiple platform method. Rats were divided into 6 subgroups according to cages they were placed and uridine (1 mmol/kg, i.p.)-saline (1ml/kg, i.p.) injections. Groups A and B were tracked for 96h and treated with uridine or saline twice for 4 days and once on the 5thday whereas C was tracked for 24h and treated twice on 1st and once on next day. Group A was tested on Morris water maze for learning-memory whereas B and C were tested on open field and elevated-plus maze for anxiety. Afterwards, corticosterone levels from serum and cytokine levels from hippocampi of group A were analyzed by ELISA and RT-PCR. We conclude that REMSD in impairs learning and uridine treatment ameliorates this impairment. It has been observed that corticosterone levels increased in REMSD rats, whereas uridine had no effect. REMSD increased IL-1β, IL-4, IL-6, IL-10 and TNF-α cytokine levels as well as mRNA expressions of IL-1β, IL-4 and IL-6. mRNA expressions of IL-1β were decreased in REMSD rats by uridine treatment. It has been determined that locomotor and exploratory behaviors increase as a result of 24 and 96 hours of REMSD. It has been observed that uridine has a positive effect on these behaviors.

Description

Keywords

REM uyku yoksunluğu, Üridin, Öğrenme-bellek, Sitokin, Anksiyete, REM sleep deprivation, Uridine, Learning-memory, Cytokine, Anxiety

Citation

Esmerce, B. (2022). Rem uyku yoksunluğu oluşturulan sıçanlarda üridin tedavisinin inflamatuar mediatörler üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.