Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020-12-22

Authors

Yılmaz, Arif
Akbaba, Fikrinaz Damla
Halıpınar, Fatma Merve
Oral, Selin
Ünlü, Ayşenur Ulusoy

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Eğitim-öğretim dönemi boyunca sınıf içinde uygulanabilecek etkinlikler okul öncesi eğitim programının temelini oluşturmaktadır. İyi ve etkili bir şekilde planlanmış etkinlikler hem çocukların gelişimine hem de öğretmenlerin mesleki deneyimlerine katkı sağlaması açısından çok önemlidir. Bu doğrultuda, Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından öğretmenlere rehber olması için “Okul Öncesi Eğitim Etkinlik Kitabı” hazırlanmıştır. Bu araştırmada, etkinlik kitabında yer alan etkinliklerin kazanım ve göstergelerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre hangi basamakta yer aldığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması olarak gerçekleştirilmiş ve doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Çalışma çerçevesinde kitapta yer alan 341 etkinliğin 27’si basım hataları sebebiyle değerlendirmeye alınmamış, geriye kalan 314 etkinliğin içerdiği 1234 kazanım Yenilenmiş Bloom Taksonomi’sine göre bilişsel süreçler bakımından sınıflandırılmıştır. Kazanımların sınıflandırılmasında “Kazanım Değerlendirme Formu” ve “Etkinlik Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Sonuçlara göre, kazanımların büyük çoğunluğunun bilişsel gelişim alanına yönelik olduğu, kazanımların birçoğunun 3. basamak olan uygulama basamağında yer aldığı ve analiz, değerlendirme, yaratıcılık gibi üst basamaklarda yer alan kazanım sayısının daha az olduğu, kazanımların yoğunluğun ilk üç basamakta yer aldığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, kitaptaki kazanım ve göstergelerin üst düzey becerileri destekleyecek şekilde kullanılması ve gelişim alanlarının etkinlik türlerinde dengeli dağılması gerektiği ortaya çıkmıştır.
Activities implemented in the classes throughout the semester underline the basis of the curriculum. Well and effectively planned activities are important in contributing to both children's development and teachers' professional experiences. Accordingly, to guide pre-school teachers, a "pre-school education activity book" was published by the Ministry of Education. This study aimsto determine the levels of the learning outcomes of the activities in this activity book according to Bloom's revised taxonomy. A qualitative case studydesign was adopted, and document analysis wasused to analyze the data.Of the 341 activities in the book, 27 were elimnated because of printing errors.The remaining 314 activities included 1234 learning outcomes, whichwere classified according to the cognitive processes in Bloom's revised taxonomy. "The Outcome Evaluation Form" and "Activity Evaluation Form" were used in the classification of the learning outcomes. Findings revealed that most learning outcomes were in the cognitive development domain. Moreover, the majority of learning outcomes were atthe application level, whereasthe number of learning outcomes in higher levels such as analysis, evaluation and creativity were low.That is,the majorityof learning outcomes were concentrated inthe first three levels. As a result of the current findings, it was concluded that learning outcomes and indicatorsin the book should be carried to higher levels and that development areas should have a more equal distribution in types of activities.

Description

Bu araştırma, 9-12 Ekim 2019 tarihleri arasında düzenlenen 7. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Keywords

Okul öncesi etkinlik kitabı, Kazanımlar, Okul öncesi eğitim, Okul öncesi etkinlikler, Yenilenmiş bloom taksonomisi, Preschool activity book, Learning outcomes, Preschool education, Preschool activities, Bloom's revised taxonomy

Citation

Yılmaz, A. vd. (2021). "Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385.