Okulöncesi öğretmenlik uygulaması dersi sürecinde uygulama öğretim elemanı yeterliliklerinin belirlenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021-02-19

Authors

Denizhan, Tuğba

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Öğretmen, eğitimin temel yapıtaşlarından biridir. Bu nedenle geçmişten günümüze değin öğretmen yetiştirmenin önemi giderek fark edilmiştir. Öğretmen yetiştirmenin önemi fark edildikçe üniversitedeki öğretmenlik uygulama dersinin de ne kadar önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlik uygulama dersinin verimli geçmesi için birçok faktör vardır, bunlardan biri de uygulama öğretim elemanıdır. Bu nedenle bu araştırmada, eğitim fakültelerindeki okul öncesi öğretmenliği programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersi sürecindeki uygulama öğretim elemanı yeterlilikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Farklı bakış açıları ve deneyimlerle öğretmenlik uygulaması dersinde uygulama öğretim elemanının yeterliliklerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve araştırma deseni olarak da fenomenoloji (olgu bilim) deseni seçilmiştir. Çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi ve Bursa Uludağ Üniversitesi Okul Öncesi Anabilim Dalında görev yapan ve son 4 yılda Okul Öncesi öğretmenlik uygulaması dersi vermiş on kişiden oluşan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında araştırmaya katılan öğretim elemanlarının görüşleri bilgisayar ortamında yazıya dökülmüştür. Ortaya çıkan görüşler ışığında temalara ayrılmış ve kodlar belirlenerek tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda uygulama öğretim elemanının yeterlilikleri; ilgili bölümden mezun, uzmanlığının bu alanda olması gerektiği, alana özgü yöntem teknik bilgisi ve okulöncesi programına hakim olması gerektiği, öğretmen adayları ile iletişim sık ve destekleyici, motivasyon arttırıcı olması gerektiği, uygulama öğretmenleri ile işbirliği içinde olmaları, iletişimin sık ve öğretmen adayını destekleyici nitelikte olması gerektiği, öğretim elemanı başına düşen öğretmen adayı sayısının dört kişi ile sınırlandırılabileceği, öğretmen adaylarını mutlaka gözlemlemeleri gerektiği, uygulama öğretim elemanlarının kendi kişisel gelişimlerine de özen göstermeleri gerektiği, aynı zamanda öğretmenlik uygulaması dersiyle ilgili tartışmalara ve çalıştaylara katılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
A teacher is one of the building blocks of education. For this reason, the importance of training teachers has been increasingly recognized from the past to the present. As the importance of teacher training was recognized, it became clear how important the teaching practice course at the university is. There are many factors for the teaching practice lesson to be efficient; one is the supervisor. Therefore, in this study, it was tried to determine the supervisor's qualifications in the teaching practice course in the pre-school teaching program in education faculties. The qualitative research method was used in this study, which aims to determine the supervisor's competencies in teaching practice course with different perspectives and experiences, and phenomenology design was chosen as the research design. The study group was determined by the criterion sampling method. The study group consists of academic staff who worked in the Preschool Department of Hacettepe University and Bursa Uludağ University and have taught Pre-School teaching practice in the last four years. The interview form developed by the researcher was used as the data acquisition tool. During the data analysis, the opinions of the academic staff participating in the research were put in a written form in a computer environment. In the light of the opinions revealed, it was divided into themes, and the codes were determined and tabulated. As a result of the research, the supervisor's qualifications are revealed as the supervisor should be graduated from the department where he/she will enter the teaching practice course. His / her expertise should be in this field. He/she should know the field-specific method and pre-school program. Communication with prospective teachers should be frequent and supportive, motivation-enhancing, and cooperation with the application teachers. The communication should be frequent and supportive of the teacher candidate, and the number of teacher candidates per teaching staff should be limited to four people. The teacher candidates should definitely be observed. The teaching staff should also pay attention to their personal development, and they could participate in discussions and workshops about the teaching practice course.

Description

Keywords

Öğretmenlik uygulaması, Uygulama öğretim elemanı, Okulöncesi, Teaching practice, Supervisor preschool education

Citation

Denizhan, T. (2021). Okulöncesi öğretmenlik uygulaması dersi sürecinde uygulama öğretim elemanı yeterliliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.