Böbrek hastalarının klinikte yattığı sürede öğrenim gereksinimlerinin tespiti

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-07-19

Authors

Ünal, Eda

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu çalışma, böbrek hastalarının klinikte yattığı süre içerisinde öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlandı. Araştırma çalışmaya katılmayı kabul eden 134 hasta ile yapıldı. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ile toplandı. İstatistiksel analiz için Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve Spearman korelasyon analizi yapıldı. Hastaların yaş ortalaması 54,52±16,33 yıl, aktif hastalık süresi 5,5±6,4 yıl ve hastanede kalış süresi 6,64±6,52 gündür. Hastaların %53’ü kadın %77,6’sı evli, çoğunluğu (%47,8) ilkokul mezunu ve ekonomik durumları (%91,0) orta düzeydedir. Yaş, cinsiyet, eğitim, meslek, ekonomik durum öğrenme ihtiyaçları ile korelasyon gösterdi (p>0.05). Çalışmaya katılan nefroloji hastalarının Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği puan ortalaması 83,12±19,30’dur. HÖGÖ alt boyut puanlarının dağılımı incelendiğinde yaşam aktiviteleri (17,94±5,72) ile tedavi ve komplikasyonlar (17,04±5,50) bölümlerinden en yüksek, duruma ilişkin duygulardan (6,58±1,67) en az puan alındı. Hastaların çoğu (%79,1) eğitim istemekte ve eğitim konusunu %41,5’i hastalık hakkında olarak ifade etti. Hastaların öğrenme ihtiyaçları puanları ile eğitim isteme durumu arasında anlamlı ilişki saptandı (p>0.05). Nefroloji hastalarının çoğu eğitim istemektedir. Hastaların öğrenim gereksinimleri ölçeğine göre özellikle yaşam aktiviteleri ile tedavi ve komplikasyonlara ilişkin bilgi almak istedikleri sonucuna varıldı. Eğitimlerin bu öncelik sırası doğrultusunda bireysel farklılıklar göz önünde bulundurularak planlanması önerilmektedir.
This study was planned descriptive and cross-sectional conducted to determine the learning needs of kidney patients during stay in clinic. The study was conducted with 134 patients who accepted the study. Data were collected with prepared by the researches personal information form and “Patient Learning Needs Scale (PLNS)”. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Spearman correlation analysis were performed for statistical analysis. Average age of the patients was 54.52±16.33 years, duration of active disease was 5.5±6.4 years and duration of hospital stay was 6.64±6.52 days. 53% of the patients were female, 77.6% were married, the majority (47.8%) were in primary school, and their economic status (91.0%) was moderate. Age, gender, education, job, economic status were correlated with learning needs (p> 0.05). Average score of the Patient Learning Needs Scale of nephrology patients in the study was 83,12±19,30. When the PLNS subscale scores were examined, life activities (17,94±5,72) and treatment and complications (17,04 ± 5,50) were the highest and situation related emotions (6.58±1.67) were minimum score. Most of the patients (79.1%) demanded education and 41.5% of the subjects stated that they are about the disease. A significant relationship was found between the learning needs scores of the patients and the demand for education (p> 0.05). Most nephrology patients require education. According to Learning Needs Scale of patients, they wanted to get information especially about their life activities, treatment and complications. It is recommended the trainings should be planned in with this priority order taking to individual differences.

Description

Keywords

Nefroloji, Öğrenme İhtiyaçları, Hasta eğitimi, Hemşirelik, Nephrology, Learning needs, Patient education, Nursing

Citation

Eskicioğlu, M. vd. (2019). "Böbrek hastalarının klinikte yattığı sürede öğrenim gereksinimlerinin tespiti". Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(2), 205-210.