Kapak replasmanı yapılan hastalara verilen oral antikoagülan tedavi eğitim programının etkinliği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-08-19

Authors

Souleiman, Esma

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Araştırma, kapak replasmanı yapılan hastalara verilen oral antikoagülan tedavi eğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma 01.01.2018-01.10.2018 tarihleri arasında Özel Çekirge Kalp Ve Aritmi Hastanesi'nde kapak replasmanı yapılan 70 oral antikoagülan kullanan hasta ile yapılmış, veriler Duke Antikoagülan Memnuniyet Ölçeği, sosyodemografik ve klinik özellikleri içeren hasta bilgi formu kullanılarak yüz yüze görüşme yolu ile toplanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22 paket programından yararlanılmıştır. Parametrelerin normal dağılıma uygunluğu ShapiroWilks testi ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama değer, yüzdelik, bağımsız gruplarda t testi, ki-kare testi, korelasyon, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U testleri ve Cronbach alfa katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir. Anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda hastaların çoğunluğunun (%90) antikoagülan ilacı tıbbi tanı nedeni ile kullandığı, sürekli ilaç kullananların ise (%31,40) genel olarak; aspirin türevi kan sulandırıcılar kullandığı görülmüştür. OAK ilaç kullanan bireylerin %95,70'ı antikoagülan ilaç kullanımı ile ilgili eğitim alırken, %4,30'unun eğitim almadığı görülmüştür. Eğitim alan hastaların %98,60'ı hemşire tarafından, %1,40'ı hekim tarafından bilgilendirildiği belirlenmiştir. Hastaların %72,50'si aldıkları eğitimi yeterli bulduğu, eğitim almayanlar ise gerekli koşulların olmadığını belirtti. Müdahale ve kontrol grubu hastaların Oral Antikoagülan Tedavi Eğitim Programının Etkinliğini değerlendirmek için yapılan analizde; hastaların "İlacın Kullanım Saati", "İlacı Almak Unutulduğunda" ve "İlacını Etkisi Vücutta İlk Ne Zaman Başlar" konularında anlamlılık olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonuçları hastalara verilen eğitimin etkili olduğunu göstermektedir.
The study was conducted experimentally to evaluate the effectiveness of oral anticoagulant therapy training program given to patients undergoing valve replacement. The study was conducted with 70 oral anticoagulant patients who underwent valve replacement in Private Grasshopper Heart and Arrhythmia Hospital between 01.01.2018-01.10.2018. SPSS 22 package program was used for data analysis. The suitability of the parameters to normal distribution evaluated by ShapiroWilks test. The mean value, percentage, t-test, chi-square test, correlation, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U tests and Cronbach alpha coefficient were analyzed in the evaluation of the data. Significance was evaluated at p<0.05. As a result of the study, majority patients (90%) used anticoagulant medication for medical diagnosis, while the continuous drug users (31.40%) in general; aspirin-derived blood thinners. While 95,70% of the individuals using OAC drugs received training on the use of anticoagulant drugs, 4,30% were not trained. It was determined that 98,60% of the patients receiving training were informed by the nurse and 1,40% by physician. 72,50% of the patients stated the education they received was sufficient, and those who did not receive education stated they did not have the necessary conditions. In the analysis to evaluate the effectiveness of the intervention and control group patients. Oral anticoagulant treatment training program, it was observed that there was significance in the subjects of "time of use of the drug", "when taking the drug is forgotten" and "when the effect of the drug begins in the body". The results of the study show that education given to patients effective.

Description

Keywords

Antikoagülan tedavi, Hasta, Hemşirelik, Kapak replasmanı, Oral antikoagülan, Anticoagulant treatment, Patient, Nursery, Oral anti-coagulator

Citation

Souleiman, E. (2019). Kapak replasmanı yapılan hastalara verilen oral antikoagülan tedavi eğitim programının etkinliği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.