Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumları ile çoklu zekâ kuramı uygulamalarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020-07-10

Authors

Gündüz, Ezgi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumları ile çoklu zekâ kuramı uygulamalarına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırma grubunu Artvin Çoruh Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi'nde 3. sınıfta öğrenim gören Hayat Bilgisi Öğretimi dersini almış 294 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, Sarikaya, Özgöl ve Yılar (2017) tarafından geliştirilen "Hayat Bilgisi Öğretimi Tutum Ölçeği" ve Kılıç (2008) tarafından geliştirilen "Çoklu Zekâ Kuramı Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin toplanması ve çözümlenmesi sürecinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin incelenmesinde iki grubun karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal Wallis H testi, Kruskal Wallis H testinin anlamlı çıkması durumunda, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını anlamak için post-hoc test olarak Mann Whitney U testi kullanılmış, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimi tutum düzeyleri ve alt boyutları ile çoklu zekâ kuramı tutum düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimi tutum düzeyleri ve çoklu zekâ kuramı tutum düzeyleri arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Buna göre öğrencilerin hayat bilgisi öğretimi tutum düzeyleri arttıkça çoklu zekâ kuramı tutum düzeylerinin de arttığı söylenebilir. Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimi tutumları, öğretmen adaylarının çoklu zekâ kuramına yönelik tutumlarının pozitif bir yordayıcısı olarak belirlenmiştir (p<0.05). Buna göre sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimini etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirmek için çoklu zekâ alanlarından hangilerine daha çok ağırlık vereceklerini belirlemek amacıyla hazırlanan bu çalışmada elde edilen veriler öğretmen adaylarının gelecekte mesleklerindeki yaklaşımları hakkında fikir sahibi olmayı ve öğretimin niteliğini iyileştirmelerini sağlayacaktır.
This study aims to determine the relations between attitudes of social studies and multiple intelligence theory for primary school teacher candidates. The research implemented relational scanning model as a quantitative research model. The research group consists of 294 3rd grade University students that already passed social studies lecture from Artvin Coruh, Bursa Uludag, Ege and Eskisehir Anadolu Universities. In this research, the personnel information sheet created by the researcher, "Social studies teaching attitude scale" developed by Sarıkaya, Özgöl, Yılar (2017) and "Multiple intelligence theory attitude scale" by Kılıc (2008) were used. In the progress of data collection and data analysis descriptive statistics were used. Collected data were analyzed with the usage of SPSS 20.0 software. During the data analysis, Mann Whitney U test used for comparison of two groups, for groups more than two Kruskal Wallis H used for the comparison, in case Kruskal Wallis H test results showed meaningful results, Mann Whitney U test used as post-hoc test, correlation and regression analysis used in order to understand from which group the difference comes from. As a conclusion of the study, a meaningful relation is determined for primary school teacher candidates between attitude levels of teaching social studies and sub dimensions and attitude levels of multiple intelligence theory (p<0.05) There is a highly positive correlation between attitudes of teaching social studies and attitudes of multiple intelligence theory for Primary school teacher candidates. Accordingly, as the attitudes of teaching social studies increase, attitudes of multiple intelligence theory also increases. The teaching attitude of social studies of primary school teacher candidates are determined as a positive indicator of attitude of multiple intelligence theory. (p<0.05) Accordingly, the data obtained in this study, which was prepared in order to determine which of the multiple intelligence areas to give preference to the elementary teacher candidates in order to carry out Life studies teaching effectively and efficiently, will enable the teacher candidates to have an idea about their profession in the future and improve the quality of education.

Description

Keywords

Çoklu zekâ kuramı uygulamaları, Hayat bilgisi öğretimi, Sınıf öğretmeni adayı, Tutum, Applications of multiple intelligence theory, Teaching of social studies, Primary school teacher candidate, Attitude

Citation

Gündüz, E. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumları ile çoklu zekâ kuramı uygulamalarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.