Çağdaş Türk operaları içinde farklı bir tat “Alibaba Ve Kırk Haramiler Operası”

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012-07-31

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Opera şaşalı ve gösterişli olmasına karşın genellikle toplumumuzda insanların ön yargı ile baktığı bir sanat dalıdır. Bazı kişiler için opera izlemek dünyanın en sıkıcı işi olabilir. Bu düşünceleri kırmanın en kolay yolu müzik, dans, dekor ve konu olarak kendi geleneksel kültürümüzü içinde barındıran yapıtların artmasından geçmektedir. Bu hem Türk operasının gelişmesine yardımcı olacak hem de insanların önyargısını kırarak opera izleyicisinin artmasını sağlayacaktır. Çağdaş Türk Operaları içinde bu özelikleri barındırdığı görülen Alibaba ve Kırk Haramiler Operası makalenin ana metnini oluşturmaktadır. Makalede Alibaba ve Kırk Haramiler Operası ağırlıklı biçimde müzikal olarak incelenmiş, barındırmış olduğu diğer geleneksel öğelerde araştırılmış, elde edilen bulgular tartışılmış ve sonuçlandırılmıştır.
Although brilliant and flashy, Opera is a branch of art which people approach prejudicially. Some may think that watching an opera play is the most boring thing to do. Easiest way to get rid of these thoughts is through increasing the number of productions which includes our traditional culture in terms of music, dance, scene and theme. Not only this will help to development of Turkish opera but also will increase the number of opera audience eliminating the prejudices. Among the Turkish Operas, having these properties the opera Alibaba ve Kırk Haramiler constitutes the main text of the essay. In this essay, The Opera Alibaba ve Kırkharamiler is analyzed mostly musically. Other traditional items it contains are investigated and findings are discussed and concluded.

Description

Keywords

Çağdaş, Türk, Opera, Alibaba ve Kırk Haramiler, Contemporary, Turkish, Alibaba and The Forty Thieves

Citation

Helvacı, A. (2012). “Çağdaş Türk operaları içinde farklı bir tat “Alibaba Ve Kırk Haramiler Operası”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(23), 243-253.