Kadın icracılar bağlamında Balıkesir düğün törenlerinde mani icrası

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012-01-06

Authors

Yolcu, Mehmet Ali

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Mani, Türkçenin kullanıldığı hemen her coğrafyada var olan en yaygın halk şiiridir. Çeşitli Türk şivelerinde ve ağızlarında farklı adlarla varlığını sürdürmektedir. Bu yaygınlığından dolayı maniler, kendine özgü icra geleneği oluşturmuş ender türlerden biridir. Balıkesir’de mani söyleme geleneği, halkın deneyimlerinden etkilenerek biçimlenmiş, belirli kurallarıyla kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaşmıştır. Bu gelenek içinde düğün törenleri önemli bir yer tutmaktadır. Bu yazı, halkbilimi alan araştırması yöntemlerine bağlı olarak derlenmiş malzeme üzerinde yapılan incelemeye dayanmaktadır. Ayrıca Performans Teori’nin temel yaklaşımlarına göre, Balıkesir’deki düğün törenleri bağlamında kadın icracıların mani söylemesi, çeşitli öğeleriyle birlikte tartışılacaktır.
Mani is the most common folk poem used nearly in every geographical region where Turkish is spoken. It keeps its existence in various Turkish dialects and accents in different names. Because of that commonness, manis are one of the rare kinds that formed its original performing tradition. The tradition of performing manis in Balıkesir, with distinctive rules depending on folks’ experiences, has reached today. Wedding ceremonies are important in this tratidion. This article is based on analysis that was compiled materials due to methods of folklore field research. In this article, according to Performance Theory’s fundamental approaches, performing manis of female in Balıkesir wedding ceremonies are going to be argued with its various components.

Description

Keywords

Mani, Türk halk şiiri, Mani icrası, Düğün törenleri, Balıkesir, Turkish folk poem, Mani performance, Wedding ceremonies

Citation

Yolcu, M.A. (2012). “Kadın icracılar bağlamında Balıkesir düğün törenlerinde mani icrası”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(22), 113-132.