1999 Cilt 12 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10132
Browse
Browsing by Title
Now showing 1 - 20 of 29
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ana baba tutum ölçeğinin geliştirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Kuzgun, Yıldız; Eldeleklioğlu, Jale; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü.Bu çalışmada 1972 yılında Kuzgun tarafından geliştirilen ana-baba tutum ölçeğinin psikometrik çalışmaları yeniden yapılmıştır. Kuzgun'un ölçeği temel alınarak Demokratik, Otoriter, Koruyucu, Reddedici ve İlgisiz olmak üzere beş alt ölçek belirlenmiş ve bu alt ölçeklere uygun 119 madde yazılmıştır. Ölçek bu haliyle üniversite öğrencisine uygulanmış ve elde edilen puanlar faktör analizi tekniği ile yorumlanmıştır. Faktör analizi sonucu Demokratik ve Koruyucu Alt Ölçeği için faktör yükü en yüksek 15'er, Otoriter Alt Ölçeği için ise 10 madde seçilerek toplam 40 maddelik Ana Baba Tutum Ölçeği oluşturulmuştur. Ana Baba Tutum Ölçeğinin iç tutartığı Cronbach Alfa formülü ile hesaplanmış Demokratik Alt Ölçeği için 90, Koruyucu Alt Ölçeği için .82, Otoriter Alt Ölçeği için. 79 olarak bulunmuştur. Ölçeğin kararlılık katsayıları ise Demokratik Alt Ölçeği için 92, Koruyucu Alt Ölçeği için.75, Otoriter Alt Ölçeği için 79 olarak bulunmuştur. Alt ölçekler arasındaki korelasyonlar ise Demokratik Alt Ölçeği ile Otoriter Alt Ölçek puanları arasında -0. 64, Otoriter ve Koruyucu Alt Ölçek puanları arasında .36 dır.Item Ana babaların çocuklarının eğitiminde bilgisayar kullanılması konusundaki duygu ve düşüncelerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Bayhan, PınarAna babaların eğitimde bilgisayar kullanımı konusundaki duygu ve düşüncelerinin incelenmesi amacıyla araştırma yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara il Merkezindeki 17 resmi 27 özel toplam 44 okul öncesi konumuna çocukları giden 117 ana baba oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Alınan okul öncesi kurumlarındaki çocukların anne babaların gönderilen ankette hem demografik bilgiler, hem de eğitimde bilgisayar kullanımı konusundaki duygu ve düşünceleriyle ilgili sorular yer almaktadır. Elde edilen bulgular Ki-Kare istatistiksel analiz ile değerlendirilmiştir. Bulunan sonuçlara göre ana babaların yaşları arttıkça eğitimde bilgisayar kullanımı etkili bulma oranda ters bir orantı gözlenmektedir. Öğrenim durumu arttıkça ise eğitimde bilgisayarı etkili bulma oranlarında azalma görülmektedir. Ana babaların eğitimde bilgisayarı etkili bulma nedenleri arasında en yüksek oranda bilgiyi öğrenmede kolaylık sağlaması bulmuştur.Item Bağımsız ve bağımlı örneklemler için t-testi uygulamasında statistica paket programının kullanılması(Uludağ Üniversitesi, 1999) Yarcı, Fikret; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitim Bölümü.Bilindiği gibi hipotez kontrolleri uygulamalı istatistiğin temel ilgi alanlarından biridir. Örneklemlerden elde ettiğimiz çeşitli istatistiklerin karşılaştırılması ve geldikleri popülasyonlar hakkında karar verilmesi bu yöntemlerle yapılmaktadır. Günümüzde hipotez kontrolleri ve diğer istatistiksel analizler için geliştirilmiş çok kullanışlı paket programların bulunduğunu biliyoruz. "STATISTICA" paket programı da bunlardan biridir. Bu çalışmada t-testi uygulamalarında Statistica paket programının nasıl kullanılacağı adım adım açıklanmıştır.Item Edwin E. Gordon'un ileri yaşlar için müziksel işitme testi üzerine bir inceleme(Uludağ Üniversitesi, 1999) Göğüş, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Yüzyılımızın başından itibaren, zekayla ilgili testler olduğu gibi müzik yeteneğiyle ilgili testlerin oluşturulması da gündeme gelmiştir. Bu testlerin yakın geçmişteki en tanınmış olanları E. Gordon 'a aittir. Gordon 'un 1989 'da ilk kez uyguladığı ve daha öncekilerden farklı olarak ileri yaşlardaki öğrenciler için hazırladığı Müziksel İşitme Testi, bu özelliği nedeniyle müzik eğitimi veren yükseköğretim kurumları için ayrı bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada, testin 1998 'de U Ü.E.F. Müzik Eğitimi Bölümü son sınıfında bulunan 30 öğrenciye uygulanması ve sonuçları konu edilmiştir.Item Eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde viyolonsel eğitiminin genel durumu(Uludağ Üniversitesi, 1999) Demirbatır, R. Erol; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü.Türkiye'deki eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde viyolonsel eğitiminin genel durumunu saptamaya yönelik olarak yapılan bu araştırmada, betimsel araştırma yöntemiyle mevcut durum ve özellikler aynen yansıtılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda ülkemizde viyolonsel eğitimi yapılan müzik eğitimi bölümlerinde, viyolonsel eğitiminin yeri, önemi hakkında nicel ve yoruma açık olarak başlıca bulgulara ulaşılmış; bu alanda yapılabilecek başka araştırmalara zemin oluşturulmuştur.Item Eğitim fakültesi sanat eğitimi programlarının öğretmenlik tutumlarına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Dirik, M. Zahit; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu araştırmada Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Programlarının öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi araştırılmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular, Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi ve Müzik Eğitimi gibi sanat Eğitimi programlarının öğretmenlik tutumlarının gelişimi üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını göstermektedir. Bu sonuç üzerinde, programlarda duyuşsal boyutun ihmali kadar program dışı olumsuz etkenlerin de etkili olduğu söylenebilir.Item Farklı sosyo-ekonomik düzeylerde kendine saygı, sınav kaygısı ve kendine saygı ile sınav kaygısı arasındaki ilişki(Uludağ Üniversitesi, 1999) Peker, M. Reşat; Başal, Handan Asude; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Benlik kavramı, bireyin kendisini algılamasına ve değerlendirmesine ilişkin geliştirdiği yapı olarak tanımlanabilir. Birey, kendisi ile ilgili özellikleri algılamaya ve bu algılan yorumlamaya başladığından itibaren, kendi özellikleri hakkında bir kanı oluşturmaya başlar. Bu kanılar bireyin fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal özellikleriyle ilgilidir: "Ben güzelim", "ben yetenekliyim", "ben sorumluluk sahibiyim", gibi Jersild'e (1952: akt. Özyürek, 1982) göre; benlik, bireyin kendisine ilişkin söyleyebileceği şeylerin bütünüdür.Item Fen bilgisi öğretimi programının değerlendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Ergül, N. Remziye; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Bu çalışmada Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde iki yarı yıl süre ile okutulmakta olan fen bilgisi öğretimi dersleri için uygulanmakta olan programın bir değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma, Uludağ Üniversitesi, İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören ve Fen Bilgisi Öğretimi I ve Fen Bilgisi Öğretimi II derslerini almış toplam 131 öğrenciyi kapsamaktadır. Araştırma sonuçlarına göre program, öğretilen yöntemler, grup çalışmaları ve yapılan etkinlikler açısından öğrencilerin çoğunluğu tarafından ilgiyle karşılanırken, programın yürütüldüğü kaynak kitap biçimsel açıdan ve anlatım dili açısından eleştiriler almıştır.Item Fransızca'nın Türkiye'de bugünü(Uludağ Üniversitesi, 1999) Gökmen, Ayla; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Cumhuriyet sonrası Türkiye ve Fransızca'nın bugünü Cumhuriyetin kurulmasından sonra, Atatürk Türkiye'sinde dilde, eğitimde ve kültürde ulusallaşma girişimlerine ağırlık verilmiştir. Ancak bu girişimlerin yanı sıra Atatürk'ün, öteki uluslarla iyi ilişkilerin geliştirilmesi ve endüstri, teknoloji, bilim, kentleşme, iletişim gibi olguların durmaksızın değişip geliştiği bir dünyada ulusunu "çağdaş uygarlık düzeyini aşına" hedefine yönlendirirken, bu hedefe ancak iletişim yoluyla vanlabileceğinin bilinciyle, yabancı dil etkinliklerine önem verdiğini biliyoruz. Kendisi de bir yabancı dil, Fransızca, bilen Atatürk'ün Fransız kültürü ve düşüncesine ne denli önem verdiği, gerek Kütüphanesindeki kitaplar gerekse Mecliste verdiği söylevler belge niteliğindedir. Dışarıda yeterince tanınmayan Türkiye'yi tanıtmada yardımcı olma görevini Türk basınına da veren Atatürk'ün bu amacını gerçekleştirmek açısından 22 Mart 1934 tarihinde L' Ankara adlı Fransızca bir gazete yayınlanmaya başlaması, bize Atatürk ve Türkiye'nin hangi yabancı dile önem verdiğinin bir kanıtıdır.Item Fransızca'nın Türkiye'de dünü(Uludağ Üniversitesi, 1999) Gökmen, Ayla; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Cumhuriyet öncesi Türkiye ve Fransızca'nın dünü Fransızca'nın dünün Türkiye'sinde yabancı dil etkinlikleri, eğitim ve öğreniminde tuttuğu öncelikli yeri ve önemi bugün yitirmesinin nedenlerini ortaya koyabilmek için, ilkin, Türkiye'nin Cumhuriyet öncesi ve sonrası Batı ile geliştirdiği siyasi, ekonomik ve kültürel ilişkileri irdelemek kaçınılmaz olacaktır. Eğer bugün, Fransızca Türkiye'de yüzyıllar süren ayrıcalıklı yerini koruyamamışsa, bu durum kuşkusuz birdenbire oluşmamıştır. Türkiye'nin, tarih içinde, Batı ülkeleriyle geliştirdiği ilişkiler dönem dönem gereksinimlerine göre değişimler gösterirken, bu ilişkilerin kurulmasında en önemli işlevi üstlenen iletişim aracı yabancı dilin de koşut değişime uğradığını söyleyebiliriz.Item Fuarcılık kavramı ve önemi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Güleç, Selma; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Fuarlar modern toplum yaşamının kaçınılmaz bir parçasıdırlar. Fuarlar genel anlamıyla bir bilgi alışveriş ortamıdırlar. Fuarlar değişik kültürlerin teknolojik özelliklerini, sosyo-ekonomik çalışmalarını izleme imkanı verirler. Serbest rekabetin yaygınlaşmasında ve etkinlik kazanmasında da önemli rol oynarlar.Item İlköğretim öğrencilerinin kullandığı çatışma çözme yöntemleri ve ilköğretimde çatışma çözme programlarına duyulan gereksinme(Uludağ Üniversitesi, 1999) Bilgin, Asude; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin çatışma çözme yöntemlerini saptamak ve çatışma çözme taktiklerini öğrenmeye duydukları ihtiyacı belirlemeye yöneliktir. Bu amaçla 82 öğrenciye çözülmemiş bir çatışma durumu verilmiş ve öğrencilerin tepkileri değerlendirilmiştir. Sonuçlar öğrencilerin hiçbirisinin tam çözüm taktiğini kullanmadığını, dolayısıyla bu taktikleri öğrenme ihtiyaçlarını ortaya çıkarmıştır.Item İlköğretim öğretmenlerinin sekiz yıllık eğitime ilişkin beklenti, sorun ve önerileri(Uludağ Üniversitesi, 1999) Bilgin, Asude; Oksal, Aynur; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışma ilköğretim öğretmenlerinin sekiz yıllık zorunlu eğitime ilişkin beklenti, sorun ve önerilerini anlamak ve bunların sekiz yıllık eğitimin temel ilkeleriyle örtüşen ve ayrışan noktalarını saptamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla Bursa ilinden 150 ilköğretim öğretmenine kağıt-kalem yöntemiyle beklenti, sorun ve önerileri soru/muştur. Sonuçlar pek çok noktadan temel ilkelerle beklenti, sorun ve önerilerin kesiştiğini ancak öğretmenlerin özellikle üzerinde durduğu bir konuya dikkat çekilmesi gereğini ortaya koymuştur: Müfredat programının yoğunluğunun azaltılması.Item Keman eğitimi üzerine bir değerlendirme(Uludağ Üniversitesi, 1999) Çubuk, Zeki; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü.Bu makalede Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Lisans düzeyinde verilen Keman Eğitimi dersi ile ilgili yaşanan sorunlar gözlemlere dayanılarak değerlendirilmiştir. Uzun vadede bu sorunların aşılması beklenmektedir.Item Kültürel sistemler ve bilişsel usluplar(Uludağ Üniversitesi, 1999) Oksal, Aynur; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bilişsel gelişimin kültürlerarası çalışmalarında dikkate alınması gereken hususlardan birincisi; bilişsel gelişimin yer aldığı kültürel ve ekolojik çevrenin doğasıdır. İkincisi; bu çevrede gelişen bilişsel yeteneklerinin türüdür. Üçüncüsü ise; kültürel çevre ve bilişsel gelişim arasında var olabilecek ilişkilerin doğasıdır. Bu üç yönlü çalışma programını gerçekleştirebilmek için hem gelişen yetenekierin hem de çevrenin bir bölgesel analizi, ayrıca bu iki alanın her birinde var olabilecek bilişsel örüntülerin karşılaştırmalı bir sentezi yapılmalıdır.Item Language attitude and sex/parent/socio economic status relationship(Uludağ Üniversitesi, 1999) Küçüksüleymanoğlu, Rüyam; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Yabancı Diller Bölümü.İkinci bir dil öğrenmek hem sosyal hem de psikolojik bir olgudur. Bu sebepten dolayı ikinci dilin hangi şartlar altında öğrenildiği dikkatlice incelenmelidir. Dile karşı tutum da dil öğreniminde çok önemlidir. Cinsiyet, ailenin tutum, görüş ve eğitim seviyesi ile kişinin bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi dil öğrenirken geliştirilen tutumlar üzerinde çok önemli bir etkiye sahiptir.Item Bir medya olarak ihtisas fuarlarının önemi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Güleç, Selma; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Fuar türlerinden biri olan ihtisas fuarları genellikle işadamlarını yan yana getiren bir fuar türüdür. Firmaların pazarlarını genişletmesinde önemli bir rol oynamaktadırlar. Ayrıca turizmi geliştirme açısından da yeni imkanlar yaratmaktadır.Item Müzik neden sevilir?(Uludağ Üniversitesi, 1999) Çubuk, Zeki; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü.DENEMEItem Müzik yeteneğinin tanımı, ölçümü ve deneme yetenek testi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Göğüş, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Müzik yeteneği ile ilgili bilgiler, en iyi biçimde deneysel koşullar altında geçerliği olan müzik yeteneği testlerinin kullanımıyla ortaya çıkabilir. Bu testler arasında en tanınmış olanları C.Seashore, H. Wing ve E. Gordon 'a aittir. Türkiye 'de ise bu tür örneklere fazla rastlanmamaktadır. Bu örneklerden biri olan ve araştırmacının geliştirerek 1994'de U Ü.E.F Müzik Eğitimi Bölümü 'ne giren 41 kişiye uyguladığı "Deneme Yetenek Testinin güvenirliği ve geçerliği ile ilgili ilk araştırmalar olumlu sonuç vermişti. Bu çalışmada denek gruptan son sınıfa gelmiş 33 kişinin üç yıllık Müziksel İşitme ve Okuma dersi notlarıyla Deneme Yetenek Testi puanları karşılaştırılarak testin uzun dönemdeki geçerliği kontrol edilmek istenmiştir.Item PDR lisans programları içinde öğretmenlik sertifikası derslerinin yeri ve işlevi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Külahoğlu, Şermin ÖnderÖğretmen yetiştirme sisteminin yeniden düzenlenmesi çerçevesinde, Eğitim Fakültelerinin Öğretmenlik Eğitimi Bölümlerinde okutulmakta olan Öğretmenlik meslek derslerinin kapsamı genişletilerek, YÖK tarafından belirlenmiş olan, yaklaşık 36 kredilik ortak bir Öğretmenlik Sertifikası (ÖS) Programı uygulamasına geçilmiştir. Eğitim Fakültelerinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) Lisans programları henüz YÖK kaynaklı ortak bir programa bağlanmış değildir. Fakat, pek çok fakültede, RPD Program sorumlularının YÖK'ün Öğretmenlik b6lümlerini zorunlu tuttuğu 36 kredilik yeni Öğretmenlik Sertifikası Programını, PDR Lisans Programı içinde de uygulamaya başladıkları görülmektedir. RPD Programında uzmanlık derslerinin arttırılması yönünde hiçbir değişiklik yapılmaksızın, öğretmenlik derslerini 24 krediden 36 krediye çıkaran bir program değişikliğine gidilmesi, RPD uzmanlık eğitimi üzerinde nasıl sonuçlar yaratabilir? Çalışma, bu güncel soruya yönelik irdeleme ve yanıt arayışı çerçevesinde yapılanmıştır.