Eğitim Bilimleri Doktora Tezleri / PhD Dissertations
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/21
Yasal Uyarı ⚠️ Araştırmacılar, tezlerin tamamı veya bir bölümünü yazarın izni olmadan ticari veya mali kazanç amaçlı kullanamaz, yayınlayamaz, dağıtamaz ve kopyalayamaz. BUU Akademik Açık Erişim Web Sayfasını kullanan araştırmacılar, tezlerden bilimsel etik ve atıf kuralları çerçevesinde yararlanırlar.
Browse
Browsing by Subject "Achievement"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Problem çözme yönteminin ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2017-01-27) Kargın, Elif Keskin; Özkan, Muhlis; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Bu çalışmada, 2013 Fen Bilimleri Programı içerisinde yer alan kazanımlar çerçevesinde hazırlanan uygulamalarla problem çözme yönteminin, öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumlarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisinin saptanması amaçlanmıştır. 2013-2014 eğitim-öğretim yılında yapılmış olan karma modelin uygulandığı çalışmanın nicel boyutunda, ön test- son test kontrol gruplu deneme modeli, nitel boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Bursa ilindeki bir okulun 6.sınıfta öğrenim gören 49 öğrencisi oluşturmaktadır. Problem çözme yöntemine uygun etkinlikler geliştirilmiş ve bu etkinlikler 25 öğrenciden oluşan deney grubuna uygulanmış, 24 öğrenciden oluşan kontrol grubunda ise dersler mevcut programa uygun geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak "Vücudumuzdaki Sistemler", "Maddenin Tanecikli Yapısı", "Elektriğin İletimi" üniteleri ve "Sürat" konusuna ait Akademik Başarı Testleri, Fen Bilgisi Tutum Testi, Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Problem Çözme Yöntemine göre hazırlanmış etkinlikler ve görüşme formları kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde t-testi ve kovaryans (ancova) analizi, nitel verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, deney ve kontrol gruplarının "Vücudumuzdaki Sistemler" ile "Maddenin Tanecikli Yapısı" üniteleri akademik başarı son test puanları ve Bilimsel Süreç Becerileri Testi son test puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu bulunmuştur (p<0,05). "Sürat" konusu ile "Elektriğin İletimi" ünitesi akademik başarı son test puanları ve Fen Bilgisi Tutum Testi son test puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Nitel verilerin analizinde, problem çözme yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve problemlere yaklaşımlarına olumlu katkı sağladığı, grup içinde çalışmanın öğrencilerin problem çözme hızlarını artırdığı tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda problem çözme yönteminin 6.sınıf öğrencilerinin "Vücudumuzdaki Sistemler", "Maddenin Tanecikli Yapısı" ünitelerine ait bilgi düzeylerinin ve Bilimsel Süreç Becerilerinin geliştirilmesinde mevcut programa uygun olarak yapılan geleneksel öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında fen bilimlerine yönelik tutumları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Deney grubu öğrencilerinin problem çözme yöntemi hakkında görüşlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir.