2016 Cilt 17 Sayı 30
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/14146
Browse
Browsing by Department "Eğitim Fakültesi"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item The condition of the cultural and historical resources of the Pavlodar region(Uludağ Üniversitesi, 2016-01-31) Zhakupov, Altynbek; Kızılçaoğlu, Alaattin; Wendt, Jan A.; Atasoy, Emin; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüThe Pavlodar region is located in the northeast of Kazakhstan. The most part of the territory of the Pavlodar region is in limits of the South of the West Siberian Plain on average a watercourse of the river Irtysh, and occupies the space of 127,5 thousand km ². In the north the area borders with the Russian Federation (Omsk region), in the south - with the Karaganda region, in the east - with East Kazakhstan, in the West - with Akmolinskaya and North Kazakhstan regions. Total, there are about 1000 archaeological monuments in the area, most of which, 705 are included in "The arch of monuments of the Pavlodar region", but the potential of their further identification isn't exhausted yet. From 12 districts of the region, the greatest numbers of monuments of archeology are three largest districts, Bayanaul, Mayskiy and Ekibastuz have, and then follow Pavlodar, Lebyazhinskiy, Shcherbaktinskiy and other districts. The article discusses the situation in the region at the moment as the main tourist cluster componentItem II. Abdülhamit döneminde öğretmenler için hazırlanmış bir rehber kitap: Hocanın Vazifesi(Uludağ Üniversitesi, 2016-01-31) Düzbakar, Ömer; Yüksel, Sedat; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüTanzimat’ın ilanı ile birlikte eğitim alanında da yenilikler yaşanmış, ilk defa Batı tarzı eğitim veren sivil okullar ile bu okullara öğretmen yetiştirmek üzere öğretmen okulları açılmıştır. Bu dönem ve sonrasında öğretmenlerin çağdaş yöntemler kullanması için çeşitli rehber kitaplar hazırlanmıştır. Bu makalede bu rehber kitaplardan birisi olan 1299 yılında (1881/1882) yayınlanan “Hoca’nın Vazifesi” isimli risale ele alınmıştır. Eserin yazar ismi konusunda tereddütlerimiz vardır. Eserin yazarı Milli Kütüphanedeki katalogda Esad (http://kasif.mkutup.gov.tr/SonucDetay.aspx?MakId=1098280), yurt dışındaki kataloglarda ise A. Sami olarak geçmektedir (http://catalog.hathitrust.org/Record/009041058). Biz eserin Milli Kütüphanede yer alan nüshasını incelediğimizden dolayı yazar adı olarak Esad (?)’ı kullanmayı tercih ettik. Makalede risale tanıtılarak metnin günümüz Türkçesi’ne çevirisi yapılmış ve orijinal metin çalışmanın sonuna eklenmiştir. Ele alınan risale giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında öğretmenliğin ticari bir kazanç amacıyla değil, hayırlı bir hizmet için yapılması gerektiği vurgulanmaktadır. Birinci bölüm “Hüsn-ü Ahlak ve İdare” başlığını taşımakta olup genel olarak çocukların ahlaki yönden gelişimlerinde öğretmenin davranışlarının önemi ve öğretmenin taşıması gereken bazı ahlaki özelliklerden bahsedilmektedir. İkinci bölüm ise “Suret-i Tedris” ismini taşımaktadır. Bu bölümde öğretmenin çocuklara uygun olacak yaklaşım tarzları ve kullanacakları öğretim yöntemlerinden bahsedilmektedir.Item The role of gis mapping method in toponymy research(Uludağ Üniversitesi, 2016-01-31) Yeginbayeva, Aygul; Saparov, Kuat; Aralbekova, Mariyash; Kızılçaoğlu, Alaattin; Wendt, Jan A.; Atasoy, Emin; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüActual problems of toponymy are discussed in this article. The authors shows opportunities of using geoinformation and cartographic methods in toponymical investigation. Also in this research paper series of ancient place names and geographical terms are defined and a specific classification system of terms, based on specific data, is given (for example: oronyms, hydronyms, pasturable terminology and etc.). Etymology of Kazakh place names that shows physical and geographical characteristics of environment (landscape features, influenced by human activities, ecology and other factors), must be investigated in the scientific area.