Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Institute of Education Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/18
Browse
Browsing by Department "Eğitim Bilimler Enstitüsü"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Algori̇tma öğreti̇mi̇nde scratch kullanımının ortaokul öğrenci̇leri̇ üzeri̇ndeki̇ başarıya etki̇si̇ ve öğrenci̇ görüşleri̇(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-11-22) Aydın, Sevim; Şengel, Erhan; Eğitim Bilimler Enstitüsü; Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim DalıZaman içerisinde değişen ve gelişen öğretim sistemlerinde teknolojinin eğitim müfredatları içerisindeki etkisi oldukça önem kazanmaktadır. Scratch ve diğer öğretim teknolojileri, günümüzde birçok kazanımı öğrencilere kazandırdığı ve birden fazla duyu organına hitap ederek öğrenmeyi kolaylaştırdığı için eğitim müfredatlarına entegre edilmeye çalışılmaktadır. Çalışmada algoritma öğretiminin, geleneksel yönteme kıyasla, Scratch ile kullanımın başarıya etkisi araştırılmış, öğrenciler detaylı şekilde gözlemlenmiş ve görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmada karma model kullanılmış, nicel ve nitel verilerin toplanmış, analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Nitel ve nicel verilerin toplam süreci eş zamanlı olarak uygulandığından araştırmanın deseni ‘yakınsayan paralel desen’ olarak belirlenmiştir. Var olan iki sınıftan rasgele şekilde deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Kontrol grubunda 14 öğrenci ve deney grubunda 19 öğrenci bulunmaktadır. Başarı testi araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve kapsam geçerliliği bir uzman tarafından gerçekleştirilmiştir. Başarı testi 103 kişiye uygulanmış ve güvenirlik analizine tabi tutularak alfa katsayısı 0,78 olarak vi bulunmuştur. Başarı testi, ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Araştırmadaki her iki gruba da ön test uygulanmış, üç haftalık eğitim verilmiş ve son test uygulanmıştır. Deney grubunda Scratch ile algoritma örnek soruları çözülürken, kontrol gurubunda aynı örnek sorular, geleneksel yol ile çözülmüştür. Nicel araştırma, nitel veriler ile desteklenmiş ve katılımcılarla yarı yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Bu görüşmede elde edilen nitel veriler gruplanarak anlamlı bulgular çıkarılmıştır. Deney grubu öğrencilerine, Scratch ile yapılan uygulamaları derinlemesine incelemek amacıyla uygulama gözlem formu oluşturulmuştur. Nicel araştırma sonucunda algoritma öğretiminde Scratch kullanımının, geleneksel öğretim yöntemine kıyasla öğrenci başarısı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Ama her iki öğretim yönteminin de öğrenci başarısını arttırdığı, deney grubunda yer alan öğrencilerin başarı ortalamasının kontrol grubundakilerden daha fazla olduğu görülmüştür.Item Okul öncesi dönemde çocukların ve öğretmenlerin çocuk-öğretmen ilişkisine yönelik algılarının incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2016) Genç, Melek Merve Yılmaz; Derman, Meral Taner; Erdoğan, Serap; Eğitim Bilimler Enstitüsü; İlköğretim Ana Bilim DalıBu çalışmanın amacı; okul öncesi dönemde çocukların ve öğretmenlerin, çocuk-öğretmen ilişkisine yönelik karşılıklı algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımının kullanıldığı bir tarama çalışması olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bursa’nın merkez ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı bağımsız anaokullarında, ilkokullar bünyesinde bulunan anasınıflarında ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında okul öncesi eğitimine devam eden ve rastgele yolla seçilen 329 çocuk ile bu çocukların sınıflarında görev yapan 32 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, çocukların bakış açılarına göre öğretmenleri ile olan ilişkileri belirleyebilmek amacıyla, Çocukların Öğretmen Desteğini Değerlendirmeleri Ölçeği’nin (ÇÖDDÖ)’nin uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde Uluslararası Test Komitesi’nin önerdiği adımların takip edildiği çalışmada, öğretmenlerin çocuklar ile olan ilişkilerini algılama biçimini değerlendirebilmek amacıyla ise Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak; öğretmen ve çocuk tarafından algılanan karşılıklı ilişkiye ait toplam puanların ve çocuk ve öğretmene ait demografik özelliklerin öğretmen tarafından algılanan ilişki biçiminin yordama durumunun belirlenmesi amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; çocuk ve öğretmenin aralarındaki ilişkiye bakış açısının karşılıklı olarak birbirinden bağımsız olduğu saptanmıştır. Cinsiyet değişkeninin önemli bir faktör olarak belirlendiği bu çalışmada, öğretmenlerin erkek çocuklar ile olan ilişkilerini daha çatışmalı olarak algılarken; kız çocuklar ile olan ilişkilerini daha yakın ve bağımlı olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki deneyimi ile çocuğun yaşı değişkenlerinin, hiçbir bağımlı değişken için anlamlı yordayıcılar olmadıkları görülmüştür. Öğretmenlerin eğitim durumu değişkeni ile yakınlık ilişki biçimi arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuş ve meslek lisesi mezunu öğretmenlerin çocuklar ile olan ilişkilerini daha yakın olarak belirttikleri görülmüştür. Okul türü değişkeninin de anlamlı bir yordayıcı olarak saptandığı çalışmada, özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların, öğretmenleri tarafından algılanan bağımlılık puanlarının, anasınıfına devam eden çocuklardan daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır