Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Institute of Education Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/18
Browse
Browsing by Department "Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Eğitsel robotik uygulamalarda probleme dayalı öğrenmenin ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-12-30) Tatlısu, Merve; Yılmaz, Nuray; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim DalıBu araştırmanın amacı, probleme dayalı yürütülen eğitsel robotik uygulamaların ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisini ve öğrencilerin eğitsel robotik uygulamalar hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırma kapsamında karma yöntem araştırma desenlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında zayıf deneysel modellerden tek grup ön test-son test modeli, nitel aşamasında ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bursa ilinin Nilüfer ilçesinde yer alan özel bir okulda öğrenim gören 18 kız, 42 erkek toplamda 60 kişiden oluşan üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada yapılan öğretimin ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisini belirlemek amacıyla Ge (2001) tarafından geliştirilen, Coşkun (2004) tarafından Türkçe 'ye çevrilen "problem çözme becerisi" ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilerin robotik etkinliklere yönelik düşünce ve duygularını belirlemek amacıyla ise, araştırmacı tarafından geliştirilen "eğitsel robotik uygulamalar mülakat formu" üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 3 kız, 9 erkek toplam 12 öğrenciye uygulanmıştır. İlişkili-Örneklem t Testi sonuçlarına göre öğrencilerin problem çözme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p=0,000). Ayrıca hesaplanan etki büyüklüğü değeri(d=0,85); yapılan öğretimin ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine büyük derecede etkisi olduğunu göstermektedir. Bağımsız Örneklem t testi sonuçlarına göre, öğrencilerin problem çözme becerileri cinsiyete göre (p=0,08) istatistiksel olarak farklılık göstermemektedir. Araştırma kapsamında elde edilen nitel sonuçlara göre, öğrencilerin robotik etkinlikleri eğlenceli buldukları, ders esnasında kendilerini mutlu hissettikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrenciler ilerleyen yıllarda robotik çalışmaları öğrenmeye devam edeceklerini de ifade etmişlerdir.Item Grupla robotik programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-07-17) Özenoğlu, Yunus Emre; Göktalay, Şehnaz Baltacı; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim DalıBu araştırmanın amacı, grupla programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisini incelemektedir. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte yer aldığı çoklu metot kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda zayıf deneysel tek grup ön test-son test modeli, nitel boyutunda ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bursa ilinin Mudanya ilçesinde yer alan özel bir okulda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 25 kız, 31 erkek toplamda 56 ortaokul 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel verileri toplamak amacı ile yapılandırılmamış problemlerin çözümüne ilişkin Ge (2001) tarafından öğretim sistemleri alanındaki doktora tezinde geliştirilen ve Coşkun (2004) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "problem çözme becerisi ölçeği" ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Nitel verileri toplamak amacıyla öğrencilerin yapılandırılmamış problemleri çözerken uyguladıkları işlem adımlarını belirlemek için, 56 öğrenciye (28 grup) ölçekteki problem çözme adımlarına ilişkin problem çözme formları yöneltilmiştir. Ayrıca öğrencilerin grupla (eşli) programlama yapmaya ilişkin görüşlerini belirlemek için 6 öğrenciyle (3 grupla) araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Son olarak, 7 uygulama haftası süresince katılımcı-gözlemci rolündeki araştırmacı tarafından alan gözleminde bulunulmuştur. İlişkili (bağımlı) örneklemler t-testi sonuçları öğrencilerin problem çözme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir (p=0,657). Etki büyüklüğü sonuçlarına göre (d=0,06) grupla programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerinde küçük/az düzeyde bir etkisi olduğunu göstermektedir. İlişkisiz (bağımsız) örneklemler t-testi sonuçlarına göre, öğrencilerin problem çözme becerileri cinsiyete göre (p=0,212) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Etki büyüklüğü sonuçları (d=0,09) grupla programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerinde cinsiyete göre küçük/az düzeyde etkisi olduğunu göstermektedir. Araştırma kapsamında elde edilen nitel verilere ilişkin sonuçlara göre sırasıyla: uygulamaya başlamadan önce, öğrencilerin öncelikli olarak problemi analiz ettikleri ve anlamaya çalıştıkları; uygulama esnasında, belirlenen hedefi gerçekleştirmek için çoğunlukla deneme-yanılma ve adım adım ilerleme yöntemini kullandıkları; uygulama bittikten sonra ise, fiziksel etkinlikler gerçekleştirdikleri ve sıklıkla çözüme ilişkin alternatif yollar geliştirdikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğrenciler otantik görevler üzerinde çalışırken grup halinde çalışmak istediklerini ve bunun nedeni olarakta grup halinde hızlı bir şekilde çalıştıklarını, işbirlikli çalışmayı sevdiklerini, birbirlerinin eksiklerini tamamladıklarını ve birbirlerini motive etmeleri olarak belirtmişlerdir.Item Harmanlanmış öğretim ortamında DynEd kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-11-25) Çıtak, Beyhan; Uzun, Adem; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim DalıBu çalışmanın amacı bilgisayar destekli İngilizce öğretim yazılımı olan DynEd'in harmanlanmış öğretim yöntemi ile uygulanmasına ilişkin; öğrenci görüşlerini, öğrencilerin DynEd kullanım durumlarını ve İngilizce akademik başarılarını araştırmaktır. Çalışma grubunu Bursa ili 23 Nisan Ortaokulu 6. sınıfta okuyan 87 öğrencinin oluşturduğu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması uygulanmıştır. Çalışma öncesinde öğrencilerin İngilizce seviyelerini belirlemek amacıyla DynEd yazılımına ait Düzey Belirleme Sınavı yapılmıştır. Sonrasında öğrencilere üç ay boyunca harmanlanmış öğretim yöntemi uygulanmıştır. Uygulanan öğretim yönteminde öğrenciler, evlerinde DynEd yazılımını bireysel olarak kullanmışlar; okulda ise öğretmenlerinin rehberliğinde DynEd'in harmanlanmış öğrenme kapsamında sunduğu sınıf içi etkinliklerine katılmışlar ve öğretmenlerinin uyguladığı motivasyon etkinliklerine tabi olmuşlardır. Ardından Düzey Belirleme Sınavı öğrencilere tekrar uygulanmış ve açık uçlu anket soruları sorularak öğrencilerin DynEd hakkındaki görüşleri alınmıştır. Çalışma sonrasında doküman analizi niteliğinde DynEd yazılımına ait Kayıt Yöneticisi kullanılarak öğrencilerin DynEd yazılımını kullanma durumları ve Düzey Belirleme Sınav başarıları betimsel olarak, açık uçlu anket soruları ise içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Açık uçlu anket sorularından elde edilen bulgulara göre görüş bildiren öğrencilerin önemli bir kısmı DynEd'e karşı olumlu bir tutum (%66,2) sergilemektedirler. Genel olarak öğrenciler, DynEd kullanımında öğretmen desteğini faydalı ve önemli; DynEd yazılımında en çok ilerleyenlere ödül (%45) ve yıldız çıkartma (%34) verilmesini motive edici bulmuşlardır. DynEd yazılımının ses kaydı ve tekrar özelliklerini faydalı; program içindeki ünite ilerleme hızını ise yavaş bulmuşlardır. Bunun yanı sıra DynEd'in İngilizce konuşma, okuma ve dinleme becerilerini arttırdığını ifade etmişlerdir. Öte yandan öğrenciler bu yazılımın daha ilgi çekici tasarlanması gerekliliğini vurgulamışlardır. Öğrenciler; DynEd yazılımı arayüzündeki etkileşim butonları içinde en çok tekrar butonunu kullanmışlardır. Tekrar butonundan daha az ve birbirine benzer sayıda mikrofon ve kulaklık butonlarını kullanmışlardır. Yazılımın bu şekilde kullanılması onun doğru ve etkili kullanıldığını göstermektedir. Üç aylık eğitim süresi göz önüne alındığında DynEd kullanım kılavuzuna göre, öğrencilerin ortalama DynEd kullanım sürelerinin (7 saat 19 dakika) yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Düzey Belirleme Sınavı açısından ise öğrenciler, ortalama olarak son yapılan sınavda ilk yapılana göre daha başarılı olsalar da DynEd kılavuzuna göre elde edilen bu başarı farkının yeterli düzeyde olmadığı görülmüştür.Item Öğretmen adaylarının Alice deneyimi: 3B ortamda programlama(Uludağ Üniversitesi, 2016-02-03) Kayabaşı, Emrah; Öncü, Semiral; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı21. yüzyıl eğitim dünyasıyla birlikte gelen yeniliklere ve değişime ayak uydurma eğilimi programlama eğitimi alanını doğrudan etkilemektedir. Örneğin, öğretim teknolojilerindeki çeşitliliğin artması beraberinde bu yazılımların değerlendirilmesi ihtiyacını getirmektedir. Alice de programlama öğretiminde kullanılan bir yazılım olmakla birlikte, scratch, greenfoot ve khanacademy gibi platformlarda yapılan programlama öğretiminin aksine üç boyutlu bir ortamı kullanıcılarına sağlamaktadır. Bu çalışma, öğretmen adaylarının Alice yazılımına ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi ve öz yeterlilik algılarındaki değişimin saptanması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Uludağ Üniversite'si, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde, araştırmaya katılmayı kabul eden 24 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Gömülü (embedded) desenin kullanıldığı araştırmada, nitel ve nicel araştırma desenlerinden yararlanılmıştır. Katılımcıların görüşleri durum çalışması deseni ile değerlendirilmiş ve öz yeterlilik algılarındaki değişim basit deneysel desen kullanılarak saptanmıştır. Öğretmen adayları Alice ile yapılan programlama öğretimi sayesinde öğrencilerin 3B dünya tasarımı deneyimi geliştireceği, programlama derslerine olan ilgi ve katılımlarının artacağı ve ders başarılarının olumlu yönde etkileneceğini düşünmektedir. Öğrenilen bilgilerin kalıcılığı ve programlama derslerine tutumlarını da etkilediği görülmektedir. Ayrıca, katılımcılar Alice'i kullananların liderlik, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi 21. yüzyıl becerilerinin gelişeceğini de düşünmektedir. Öğretmen adaylarına göre, Alice eğlenerek ve uygulayarak öğrenme imkânını kullanıcılarına sunmaktadır. İçerisinde barındırdığı üç boyutlu dünyası ve nesneleri ile programlamaya görsellik katmakla birlikte kullanıcılara hayal gücünün kullanımı – somutlaştırma imkânını da sağlar. Alice'de karşılaşılabilecek güçlüklere ve programlama öğretimine sağladığı katkılardan da bahseden öğretmen adaylarının ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında öz yeterlilik algılarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık söz konusudur. Sonuç olarak, Alice bu haliyle özellikle programlamaya giriş derslerinde kullanılmak üzere Türkiye'de alternatif bir öğretim teknolojisi olma potansiyeline sahiptir.Item Öğretmen adaylarının bilgisayar dersinde web günlüğü (Blog) platformunda görsel eğitim kullanımın akademik başarılarına etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-12-27) Demirörs, Naci; Şentürk, Aysan; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim DalıTeknolojinin hızlı gelişimi sayesinde eğitim kurumlarının yapı ve işlevleri de değişmektedir. Bu amaçla eğitim kurumlarının nitelikli bireyler yetiştirebilmesi için nitelikli öğretmenlere ihtiyaç bulunmaktadır. Teknolojinin hızla gelişmesi ile birlikte nitelikli öğretmen yetiştirebilmek için eğitim ve teknoloji birlikte kullanılmaktadır. Bu sayede daha kalıcı ve anlaşılır ders işlenebilmektedir. Bu süreçte en önemli faktör öğretmenlere düşmektedir. Bu araştırmada Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar dersinde web platformunda görsel eğitim kullanımının akademik başarıya etkisi araştırılmıştır. Araştırmadaki nicel veriler seviye tespit sınavı ve başarı testi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma örneklemini 328 öğretmen adayı oluşturmuştur. Elde edilen nicel bulgular sonucunda öğretmen adaylarının web platformunda görsel eğitim kullanımının akademik başarıya olumlu yönde etkisi olduğu gözlenmiştir. Web platformunda görsel eğitim kullanımının beden eğitimi öğretmenliği, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, sınıf öğretmenliği ve Türkçe Eğitimi bölümleri arasında öğretmen adaylarının akademik başarılarına aynı düzeyde etkisi olduğu gözlenmiştir. Ayrıca kontrol ve deney grubu arasında erkek öğretmen adaylarının akademik başarısında farklılık gözlenmezken kadın öğretmen adayları arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir. Deney grubu içinde kadın ve erkek öğretmen adaylarının akademik başarısı karşılaştırıldığında anlamlı bir fark gözlenmemiştir.Item Türkiye'deki devlet kurumlarına ait web sitelerinin web erişilebilirliği durumu ve bölgeler arasındaki farklılıkların incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-10-25) Doğan, Arif; Şengel, Erhan; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bilim DalıDünyanın dört bir yanındaki web sitelerinde yoğun bir şekilde yayılmanın ardından, engelli bireylerin bu web sitelerini nasıl kullanabileceği ve onlarla etkileşime geçebileceğine dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, online tarama yapan programlardan ve direkt görme engelli kullanıcılar ile yapılan uygulamalardan alınan veriler ile Türkiye'deki devlet kurumlarına ait web sitelerin erişilebilirliğini ortaya koymak ve coğrafi bölgeler arasındaki web erişilebilirliği oranını kıyaslamaktır. Web sitelerinin erişilebilirliği, Web İçeriği Erişilebilirlik Kılavuzu (WCAG) 2.0 kullanılarak analiz edilmiştir. Bu web sitelerinin erişilebilirliğini analiz etmek için AChecker ve Wave aracı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarının değerlendirilmesi neticesinde, WCAG 2.0 ihlallerine ilişkin pek çok erişilebilirlik sorunu olduğu, Achecker aracının Wave aracına nazaran 2,5 kat daha fazla erişilebilirlik hatası tespit ettiği ve en fazla sorunun Algılanabilirlik ilkesinde olduğu ortaya çıkmıştır. Türkiye'deki yetkililerin, yöneticilerin ve geliştiricilerin, tüm vatandaşlara eşit erişim sağlamak için devlet kurumlarına ait web sitelerinin erişilebilirliğinin iyileştirilmesi konusu üzerinde daha fazla durması gerekmektedir.