Browsing by Author "Acar, Mustafa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Response and yield stability of canola (brassica napus l.) genotypes to multi-environments using gge biplot analysis(Univ Centroccidential Lisandro Alvarado, 2021-01-01) Acar, Mustafa; Gizlenci, Sahin; Atagun, Gulhan; Suzer, Sami; Ulusoy, Yahya; ULUSOY, YAHYA; Sincik, Mehmet; SİNCİK, MEHMET; Senyigit, Emre; ŞENYİĞİT, EMRE; Goksoy, Abdurrahim T.; GÖKSOY, ABDURRAHİM TANJU; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarla Bitkileri Anabilim Dalı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mustafakemal Paşa Yüksekokulu.; 0000-0002-0012-4412; 0000-0001-8641-6995; 0000-0003-2658-3905; AAH-1811-2021The GxE interaction (GEI) provides essential information for selecting and recommending cultivars in multi-environment trials. This study aimed to evaluate genotype (G) and environment (E) main effects and GxE interaction of 15 canola genotypes (10 canola lines and 5 check varieties) over 8 environments and to examine the existence of different mega environments. Canola yield performances were evaluated during 2015/16 and 2016/17 production season in three different locations (Southern Marmara, Thrace side of Marmara, and Black Sea regions) of Turkey. The trial in each location was arranged in a randomized complete block design with four replications. The seed yield data were analyzed using GGE biplot and the yield components data were analyzed using ANOVA. The agronomical traits revealed that environments, genotypes, and GEI were significant at 1 % probability for all of the characters. The variance analysis exhibited that genotypes, environments, and GEI explained 21.6, 21.7, and 25.7 % of the total sum of squares for seed yield, respectively. The GGE biplot analysis showed that the first and second principal components explained 57.3 and 18.3 % of the total variation in the data matrix, respectively. GGE biplot analysis showed that the polygon view of a biplot is an excellent way to visualize the interactions between genotypes and environments.Item Bir zihin mimarisi modelinin öğrencilerin fen ve matematik başarılarını yordama durumunun incelenmesi: 2019 TIMSS sınavı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-07-07) Acar, Mustafa; Kılınç, Ahmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Eğitimi Anabilim Dalı/Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0001-8814-8891Bu çalışmanın amacı bir zihin mimarisi modeli kurmak ve bu modelin öğrencilerin fen ve matematik başarılarını yordama durumunu incelemektir. Bu kapsamda gerçeklik algısı ve beynin çalışma prensiplerini temel alan ve metafizik, fizik, biyoloji ve sosyoloji olmak üzere dört temadan oluşan bir zihin mimarisi modeli kurulmuştur. İkinci aşamada ise TIMSS 2019Türkiye verilerinde bu modelin öğrencilerin fen ve matematik başarısını yordama durumu incelenmiştir. Bu şekilde böyle bir modelin var olup olmadığı ve öğrenci başarısını şekillendiren etmenlerin basit bir modelde tematik olarak gruplanıp gruplanamayacağı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Yöntem olarak teorik modelin kurulması sürecinde literatürdeki temel teoriler ve bilimsel makaleler incelenmiş ve bu çalışmalar temellendirilmiş teorinin esaslarından yararlanılarak modellenmiştir. Geliştirilen modelin başarıyı yordama durumu için iki aşama takip edilmiştir. Birinci aşamada Türkiye’den toplamda 4077 sekizinci sınıf öğrencisinin 2019 TIMSS sınavındaki öğrenci anketinde yer alan çeşitli maddeler zihin mimarisindeki temalara göre gruplandırılmıştır. İkinci aşamada ise aynı öğrencilerin fen ve matematik başarı puanının bu gruplama tarafından nasıl yordandığını anlamak için hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonuçları öğrenci anketinde yer alan çeşitli maddelerin geliştirilen zihin mimarisi modeline uygun olarak öğrenci başarısını yordadığını göstermiştir. Diğer bir ifadeyle geliştirilen zihin mimarisi modelinin öğrenci değişkenleri ile başarı arasındaki ilişkiyi anlamada geçerli ve güçlü bir model olduğu anlaşılmıştır.