Browsing by Author "İkinci, Merve"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Food supplier selection in the catering industry using the analytic hierarchy process(Soc Brasileira Ciencia Tecnologia Alimentos, 2022-01-01) Ikinci, Merve; Tipi, Tolga; İkinci, Merve; TİPİ, TOLGA; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü; 0000-0002-1090-3639; A-8407-2019; GVQ-6629-2022Choosing the right supplier is vital as it helps to achieve high-quality products at relatively lower costs on the one hand and increases profitability by increasing customer satisfaction on the other. Cost alone is not enough in the supplier selection process. Managers should also consider other criteria such as quality, reliability, crisis management, green product simultaneously. Supplier selection is a multi-criteria decision-making (MCDM) problem involving both qualitative and quantitative criteria. This study uses the Analytic Hierarchy Process (AHP), which is one of the MCDM methods. The aims of this study are to determine the most essential supplier selection criteria in the catering industry and to choose the most suitable supplier. A semi-structured questionnaire was used to identify the supplier selection criteria and conducted with 30 experts. Based on the identified criteria by the experts, six experienced supply chain managers from six different catering firms were invited to complete the pair-wise comparison survey. Finally, the supplier with the highest overall score, using the seven highest-ranked criteria, have been selected from the three alternatives. This study concludes that the most critical criterion is crisis management. Cost is relatively less critical criterion in the catering industry.Item Hazır yemek sektöründe analitik hiyerarşi süreci yöntemi ile tedarikçi seçimi: Bursa örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019) İkinci, Merve; Tipi, Tolga; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.; 0000-0001-8815-6103; 0000-0002-1090-3639Hazır yemek sanayi gerek yemek firmalarının gerekse tedarikçilerin çok sıkı bir rekabet içinde olduğu bir sektördür. Dolayısıyla karar verme süreçlerinin etkili bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. Yoğun rekabet ortamında tedarikçi seçimi kritik öneme sahiptir. Tedarikçi seçiminde göz önünde bulundurulan kriterlerin ve tedarikçilerin ikili olarak kıyaslanabilmesi "Çok Kriterli Karar Verme" yöntemlerinden biri olan "Analitik Hiyerarşi Süreci" ile mümkün olmaktadır. Bu çalışmanın amacı hazır yemek sanayindeki karar vericiler ile yapılan yüz yüze anketler ışığında tedarikçi seçiminde en çok önem verilen kriterleri belirlemek ve alternatif tedarikçiler içerisinden kriterlere en çok uyan tedarikçinin seçilebilmesini sağlamaktır. Bu çalışmada tedarikçi seçimi problemini çözebilmek için Analitik Hiyerarşi Sürecinin çözüm aşamaları sırasıyla takip edilerek kriterlerin ve alternatiflerin önem dereceleri belirlenerek kriterler ve alternatifler aldıkları önem derecelerine göre sıralanmışlardır. Bu çalışmanın sonucunda en çok önem verilen kriterin kriz yönetimi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fakat kriz yönetimini en iyi yapabilen tedarikçinin yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Kriterlerin çoğunu sağlayabilen tedarikçinin tercih edildiği saptanmıştır.