İlköğretim ikinci kademe eğitiminde üç boyutlu kil çalışmalarının yaratıcılığa katkıları

Loading...
Thumbnail Image

Date

2004

Authors

Diniz, Aysun

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu çalışmada, Resim-İş dersi içinde yer alan üç boyutlu şekillendirme (kil) çalışmalarının yaratıcılığa katkıları incelenmiştir. Bursa İlinde bulunan Mehmet Akif Ersoy İlköğretim okulunun 7. sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde ve Resim-İş dersinde yürütülen araştırmada; kontrol grubunda geleneksel öğretim, deney grubunda yaratıcı düşünceyi geliştirmeyi amaçlayan üç boyutlu kil çalışmalarının kapsayan bir program uygulanmıştır. Araştırmada veriler dermotojik test ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi ile toplanmışta-. Bu veriler SPSS istatistik programlan kullanılarak "t" testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir. 1. Yaratıcı düşünceyi geliştirmeyi amaçlayan üç boyutlu şekillendirme çalışmalarının uygulandığı deney grubunun Torrance Yaratıcı Düşünce testi sözel/şekilsel ön testleri ile son testleri arasında yapılan istatistiksel çalışmalar sonunda son testler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. 2. Geleneksel öğretimin sürdürüldüğü kontrol grubunun Torrance Yaratıcı Düşünce testi sözel tüm alt boyutlarında ve şekilsel zenginleştirme, erken kapanmaya direnç, şekilsel orjinallik ve bonus puanlarında son testler lehine anlamlı bir farklılık saptanmış ve "Hawthorne Etkisi" ile açıklanmıştır. 3. Deney ve kontrol gruplarının T.Y.D.T sözel/şekilsel son testleri arasında yapılan istatistiksel çalışma sonrasında tüm alt boyutlarda deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayalı olarak Yaratıcı Düşünme Becerilerinin geliştirilmesine ve yeni yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.
In this project, three dimensional Clay-Shaping studies, included in art classes were tested for their effect on creativity. This research was conducted in Mehmet Akif Ersoy Primary School, Bursa on seventh grade students during art classes. Traditional education was given to control group while 3 dimensional clay shaping studies aiming to improve creative thinking was given to the experiment group. The data was collected via dermotogic tests and Torrance Creative Thinking Tests and evaluated using SPSS Statistics Program and the " t "- test. The results may be summarized as follows: 1) In the experiment group, three dimensional shaping studies aiming to improve creative thinking were applied. A meaningful difference was found in the statistical evaluation of the results of the Torrance Tests before and after the education. 2) In the control group that has taken traditional education, post-test data has shown meaningful statistical difference. The difference was obtained on Torrance Creative Test's sub-dimensions and figurative elaboration, resistance to early closure figurative originality and bonus scores. This was explained by "Hawthorne Effect". 3) After all the statistical work on the latest tests of both groups, a meaningful difference for the experiment group was obtained in all sub-dimensions. New suggestions for further research on Creative Thinking Abilities were generated depending on the results of this work.

Description

Keywords

Eğitim, Hawthorne, Nathaniel, Kil, Resim iş eğitimi, Torrance yaratıcı düşünme testi, Yaratıcı düşünce, Üç boyutlu görünümler, Üç boyutlu modelleme, Üç boyutlu öğretim, İlköğretim okulları, Education, Clay, Paint education, Torrance creative thinking test, Creative thinking, Three dimensional views, Three dimensional modelling, Three dimensional teaching, Primary education schools

Citation

Diniz, A. (2004). İlköğretim ikinci kademe eğitiminde üç boyutlu kil çalışmalarının yaratıcılığa katkıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.