Kurumsal itibarın çalışanların örgütsel bağlılığı üzerindeki etkisi ve bir uygulama

Loading...
Thumbnail Image

Date

2008

Authors

Çiftçioğlu, Başak Aydem

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu çalışmada, birey düzeyinde kurumsal itibar algılamasının, çalışanların örgütsel bağlılıklarını nasıl etkilediği incelenmiştir. Bu anlamda, “Çalışanların algıladıkları kurumsal itibarın, bireylerin örgütsel bağlılıklarını üzerinde olumlu etkiye sahiptir” önermesi yapılmıştır. Kavramlar arasında ön görülen ilişki ilgili yazında, bireysel ihtiyaçlar, motivasyon, sosyal kimlik kuramı ve sosyal mübadele yaklaşımı ile kavramların öncül ve ardılları bağlamında kurgulanmaktadır. Çalışmada yazında yer alan teorik ve görgül tespitlerden hareket ile Bursa’da otomotiv ana ve yan sanayinde faaliyet gösteren dört firmada görev yapan beyaz yakalı personel üzerinde yürütülen saha araştırmasında, çalışanların duygusal örgütsel bağlılıkları, örgütsel özdeşleşmeleri ve çalıştıkları kuruma ilişkin itibar (prestij) algılamaları diğer paydaş algılamaları sınırlı tutularak ölçekler vasıtasıyla sınanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde yürütülen analizlerde, çalışanların algıladıkları kurumsal itibarın (prestijin) duygusal örgütsel bağlılıkları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu ve duygusal örgütsel bağlılığın algılanan kurumsal itibar (prestij) ile örgütsel özdeşleşme ilişkisinde aracı rol üstlendiği tespit edilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bu nihai model yabancı yazında aynı kapsamda yürütülen çalışma bulgularından farklılaşmakla birlikte Türkçe yazında yürütülen çalışma bulguları ile örtüşmektedir.
The aim of this study to investigate individual perception of corporate reputation effects on emplyees organization commitment. In this framework main hypotesis of this study is to “Emplyees’ perception of corporate reputation has a positive effects on their organizational commitment”. The relationship between two concept has been examined in related literature.by, motivation theory as need and motivation tool, social identity theory, social exchange theory and context of variables antecedents and consequences. Based on theorical assumptions and empirical studies, author implemented a field research to investigate these variables relations with affective commitment, organizationa identification and perception of corporate reputation (prestige) questionnaire and collect a data from 206 white color employees who were work for automobile key and related industry firm in Bursa. The results showed that perception of corporate reputation has a statistically significant effect on employees’ affective commitment to working organization and latest model point out that employees’ affective commitment to their organization appeared to mediate the relationship between perceived corporate reputation and organizational identification. These findings differentiate from related foreign reserach results where overlap with Turkish studies findings.

Description

Keywords

Kurumsal itibar, Örgütsel bağlılık, Duygusal örgütsel bağlılık, Örgütsel özdeşleşme, Motivasyon, Sosyal kimlik kuramı, Sosyal mübadele, Corporate reputation, Organizational commitment, Affective organizational commitment, Organizational identification, Motivation, Social identification theory, Social exchange

Citation

Çiftçioğlu, B. A. (2008). Kurumsal itibarın çalışanların örgütsel bağlılığı üzerindeki etkisi ve bir uygulama. Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.