2020 Cilt 39 Sayı 1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • ItemOpen Access
    The role of job descriptions in the relationship between organizational citizenship behavior and organizational commitment
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Yılmaz, Yavuz
    The purpose of this paper is to investigate the mediating effect of job descriptions on the relationships between organizational commitment and organizational citizenship behavior in Banking Sector. Data was gathered from 162 employees of a public bank. Descriptive statistics were reported, followed by factor analysis, reliability analysis, Pearson correlation and hypotheses testing using hierarchical multiple regression. The affective commitment was found to be significantly related to organizational citizenship behavior, and affective commitment was found to be significantly associated with job descriptions. Thus, the results clearly show that job descriptions partially mediate the relationship between affective commitment and organizational citizenship behavior. Theoretical and practical implications of these findings as well as interesting avenues for future research are discussed. The paper contributes to the existing pool of knowledge on the relationships between organizational commitment, job descriptions, and organizational citizenship behavior. The mediating role in relationships between organizational commitment and organizational citizenship behavior were tested, so as to provide a wider and more comprehensive understanding of the factors that affect organizations and employees.
  • ItemOpen Access
    Faşist olmayan bir yaşam biçimi olarak Deleuze’de siyasetin alımlanması
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Cevirici, Sema; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.
    Bu çalışmada Deleuze felsefesinin siyaset teorisine hangi noktalarda katkıda bulunduğu tartışılmaktadır. Çalışmada öncelikle Deleuze’ün çağdaş düşünce içerisinde konumlandığı yer ele alınacak, akabinde ise Deleuzecü bir siyaset teorisinin imkanı tartışılacaktır. Deleuze felsefesinde politik anlam içerimlerine sahip olan kavramların nasıl bir önem arzettiği ve bu çerçevede iktidar-otoriteye karşı nasıl bir direniş imkanı sunduğu ele alınacaktır.
  • ItemOpen Access
    Taklit ürüne yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Künye, Neslihan; Kan, Adnan
    Taklit ürün pazarı son yıllarda küresel ticarette hızla büyüyen sektörlerden biri haline gelmektedir. OECD verilerine göre küresel ticarette taklit ürünlerin sahip olduğu oranların giderek arttığı görülmektedir. Bu doğrultuda şirketlerin, bu alanda çalışma yapan araştırmacı, akademisyenlerin üzerine eğildiği bir konu olmuştur. Tüketicilerin satın alma kararında satın alma niyetleri önemli bir paya sahiptir. Dolayısıyla tüketicilerin taklit ürün satın alma niyetleri değerlendirildiğinde bu, taklit ürüne yönelik sahip oldukları tutumlara bağlıdır. Diğer yandan tüketici davranışı alanına bakıldığında tüketicinin satın alma niyeti/davranışı konusunda tüketici kitlesindeki kültürel faklılıkların oldukça etkili olduğu görülmektedir. Bu farklılıklar dikkate alındığında, taklit ürün konusunda gerçekleştirilen ölçeklerin ülkemizde yer alan tüketici kitlesine uyum göstermesi ve ölçeğin amacına hizmet etmesi düşünülmüş ve bu çalışmanın ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu amaç doğrultusunda bu çalışmada 608 örneklemden elde edilen veriler neticesinde 24 maddeden oluşan 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu yapının iç tutarlık katsayısı 0.876 ve KMO değeri 0.917 olup faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranı 58.261 olarak tespit edilmiştir. Taklit ürün pazarı son yıllarda küresel ticarette hızla büyüyen sektörlerden biri haline gelmektedir. OECD verilerine göre küresel ticarette taklit ürünlerin sahip olduğu oranların giderek arttığı görülmektedir. Bu doğrultuda şirketlerin, bu alanda çalışma yapan araştırmacı, akademisyenlerin üzerine eğildiği bir konu olmuştur. Tüketicilerin satın alma kararında satın alma niyetleri önemli bir paya sahiptir. Dolayısıyla tüketicilerin taklit ürün satın alma niyetleri değerlendirildiğinde bu, taklit ürüne yönelik sahip oldukları tutumlara bağlıdır. Diğer yandan tüketici davranışı alanına bakıldığında tüketicinin satın alma niyeti/davranışı konusunda tüketici kitlesindeki kültürel faklılıkların oldukça etkili olduğu görülmektedir. Bu farklılıklar dikkate alındığında, taklit ürün konusunda gerçekleştirilen ölçeklerin ülkemizde yer alan tüketici kitlesine uyum göstermesi ve ölçeğin amacına hizmet etmesi düşünülmüş ve bu çalışmanın ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu amaç doğrultusunda bu çalışmada 608 örneklemden elde edilen veriler neticesinde 24 maddeden oluşan 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu yapının iç tutarlık katsayısı 0.876 ve KMO değeri 0.917 olup faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranı 58.261 olarak tespit edilmiştir.
  • ItemOpen Access
    Iris Murdoch: Neden ahlâk ve metafizik?
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Salıya, Derya Aybakan
    Metafiziğin felsefeden dışlandığı bir zamanda metafizikle ahlâk arasında güçlü bir bağ olduğunu öne süren Iris Murdoch, metafiziksel düşünceyi felsefeye yeniden dâhil etmeye çalışan çağdaş bir düşünür olarak ön plana çıkar. Bizim bu makalede cevabını bulmaya çalıştığımız temel sorular da işte bu bağlamda tezahür eder: Murdoch hangi felsefî gerekçelerle metafizikle ahlâk arasında bir münasebet olduğunu öne sürer? Metafizikle ahlâk arasında nasıl bir bağlantı söz konusudur? Murdoch’un ahlâk metafiziğinin Platon’un düşünceleriyle nasıl bir ilişkisi söz konusudur? İyi, Murdoch açısından ne anlama gelir? Bütün bu sorular bağlamında Murdoch’un ahlâk felsefesinin metafizikle olan münasebetini tetkik etmeyi amaçladığımız bu makalede metafiziksel düşünme formunun çağdaş koşullar içerisinde nasıl yeniden tecessüm edebileceği ortaya konmaya çalışılır. Böylelikle metafiziksel düşüncenin ahlâk felsefesi için nasıl bir önem taşıdığı müzakere konusu yapılır.
  • ItemOpen Access
    Türk sağlık alanında kurumsal mantıklar: Sakarya ili ikinci basamak kamu hastaneleri üzerine bir araştırma
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Vural, Mehmet Fatih; Özişli, Ömer; Uzun, Celal; Uludağ Üniversitesi/Seyahat, Turizm ve Eğlence Hizmetleri Bölümü.; 0000-0002-5646-2509
    Bu çalışma “Sağlıkta Dönüşüm Programı”nın etkisiyle, Türk sağlık alanında hangi kurumsal mantıkların var olduğu ve kurumsal mantıklarda bir değişim olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda temel literatür ve doküman incelemeleri esas alınarak önermeler geliştirilmiş ve nitel bir araştırma tasarlanmıştır. Bu kapsamda Sakarya ili ikinci basamak kamu hastaneleri üzerine nitel bir araştırma yapılmış olup toplamda 24 hekim ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Önemli bulgular arasında; insan hayatı söz konusu olduğunda hekimlerin kolektif bir şuurla “profesyonel mantık” ile hareket ettikleri saptanmıştır. Bu durum alanda profesyonel mantığın dominant olduğunu göstermektedir. Ayrıca bulgular arasında Sağlık Bakanlığı’nın alana “maliyet etkinliğine dayalı kamu hizmeti üretme” (devlet mantığı) anlayışını yerleştirmeye çalıştığı görülmektedir. Farklı bir bulgu ise “hekimler sağlık uygulamalarında hastalarının hayati bir durumu söz konusu olmadığında SDP programına uymaya çalıştıklarını fakat paket aşımı yapmaları gereken durumlarda da bir şekilde tedavilerini gerçekleştirmekte oldukları görülmektedir. Bu durum profesyonel mantık ile devlet mantığı (maliyet etkinliğine dayalı kamu hizmeti üretme) arasında bir çatışma olduğunu göstermektedir.
  • ItemOpen Access
    Finansal risklerin firma değeri üzerine etkisi: Seçilmiş bankalar üzerine uygulama
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Şit, Ahmet; Çavuşoğlu, Abdulvahid; Ekşi, İbrahim Halil
    Bu çalışmanın amacı finansal risklerin firma değeri üzerine etkili olup olmadığının araştırılmasıdır. Bu amaçla Türkiye’de aktif büyüklük sıralamasında önde gelen 8 mevduat bankasının 2009-2018 dönemi verileri ile incelenmiştir. Çalışmada bağımlı değişken olarak Piyasa Değeri/Defter Değeri; bağımsız değişkenler olarak Net İşletme Sermayesi/Aktif Toplam, Takipteki Krediler/Toplam Krediler, Net Yabancı Para Pozisyonu/Özsermaye Toplamı ve Toplam Borçlar/Varlıklar toplamı ele alınmıştır. Çalışmada yöntem olarak Westerlund Eşbütünleşme testi ve AMG (Augmented Mean Group Estimator) arttırılmış Ortalama Grup Tahmincisi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda değişkenler arasında eşbütünleşik ilişki olduğu, 4 bağımsız değişkenin de firma değeri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.