Christianity and Muslim-chrıstıan relatıonships in Kosovo

Loading...
Thumbnail Image

Date

2017

Authors

Pagariz, Sead

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

A small country of Europe in terms of her surface area and population, Kosovo is a multi-faith country where various religions and religious groups live together. A great majority of her population was Christian at the Roman Empire (and Orthodox at the Byzantine time), and Muslim at the Ottoman time and today. Orthodox, Catholic and Evangelical Churches, Judaism and some other religious movements as well as Islam still live in the country. This article, after briefly summarizing the history of Christianity in Kosovo, deals with the relations between Muslims and Catholic, Orthodox and Evangelical churches past and today. It also evaluates the positive and negative aspects of the Muslim-Christian relations in Kosovo, and gives some observations about the future of these relations.
Yüzölçümü ve nüfusu bakımından Avrupa’nın küçük bir ülkesi olan Kosova, farklı dinlerin ve dinî grupların bir arada yaşadığı çok dinli bir ülkedir. Roma döneminde Hıristiyanların, Bizans döneminde Ortodoksların, Osmanlı döneminde ve günümüzde Müslümanların çoğunlukta olduğu ülkede, Ortodoks, Katolik ve Protestan Kiliseler, Yahudiler ve birtakım yeni dinî hareketler varlıklarını ve etkinliklerini devam ettirmektedir. Bu makale, Kosova’da Hıristiyanlığın tarihçesine kısaca değindikten sonra, geçmişte ve günümüzde Müslümanların Katolik, Ortodoks ve Protestanlarla ilişkilerine dair bilgiler sunmaktadır. Makalede ayrıca Müslüman-Hıristiyan ilişkileri konusunda yaşanan olumlu ve olumsuz gelişmelerin nedenleri değerlendirilmekte ve bu ilişkilerin geleceğine dair gözlem ve tespitlere yer verilmektedir.

Description

Keywords

Muslim-Christian relations, Kosovo, Islam, Interreligious dialogue, Serbian Orthodox Church, Catholic church

Citation

Tarakcı, M. ve Pagarizi, S. (2017). ''Christianity and Muslim-christian relationships in Kosovo''. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26(2), 1-17.