Özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerin okul rehberlik servisinden beklentileri ile ilgili görüşleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-02-02

Authors

Yılmaz, İbrahim
Bengisoy, Ayşe

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu araştırmada, Gazimağusa bölgesinde özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerin okul rehberlik servisinden beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ebeveynlerin rehberlik servisinden beklentilerini belirlemek için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Çalışmada Gazimağusa Özel Eğitim Merkezinde kayıtlı 68 öğrenci ebeveyninden 7 kadın, 5 erkek toplam 12 ebeveynle görüşme yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin, betimsel analiz yöntemi kullanılarak değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveynlerin, okul rehberlik servisinden beklentileri incelendiğinde; rehberlik servisiyle düzenli görüşebilme, kaygıları gidermeye yönelik destek, sosyal etkinliklere katılım, okul personeli çocuk ve ailelerin katılımıyla gerçekleşecek etkinliklerin yapılması, ailenin tüm üyelerini bilgilendirmeye yönelik etkinlikler, bilgi ve deneyim paylaşımının yapılabileceği ortam, kurum çalışanları ve veliler arasında iletişim ve işbirliği, ekonomik durumu düzeyi ailelere yönelik yardımsever kişiler ve yardım kuruluşları ile bağlantı kurulması, aile eğitimlerinin, çocuğun ihtiyacına göre belirlenerek düzenli ve sistemli yapılması, gereksinimleri ortaya çıkmıştır. Ebeveynlerin çocuklarına yönelik beklentileri incelendiğinde, öğretmen, sınıf ve sınıf arkadaşlarının belirlenmesinde çocuklarının ve kendilerinin görüşlerinin alınması, çocuğun gün içinde daha uzun süre okulda kalması ve tatillerin kısa tutulması, çocuğun güvenini artırıcı ve korkularını giderici etkinliklere ağırlık verilmesi, çocukların okul ortamından farklı ortamlara götürülmesi ve bununla ilgili davranışlar kazanması gereksinim olarak belirlenmiştir. Ebeveynlerin çevreye yönelik beklentileri ise, özel gereksinimli bireyler hakkında çevre bilincinin artırılmasına yönelik, toplantı, seminer ve kitle iletişim araçları kullanılarak uzman kişilerce yapılacak bilgilendirmeler şeklinde belirlenmiştir.
In this study, it was aimed to determine the expectations of the parents with special needs children in the Famagusta region from the school guidance service. In the study, semi-structured interview questions were used to determine the expectations of the parents' guidance service. In the study, 68 students from Gazimağusa Special Education Center were interviewed with 12 parents, 7 of whom were female and 5 were male. The data obtained in the research were evaluated using descriptive analysis method. Voice recordings were taken during the talks and records were transcribed. As a result of the research, the parents' expectations about themselves from the school guidance service: regular interviews with the guidance service, support for worries, participating in social activities, activities to be realized with the participation of the school children and their families, activities aiming to inform all members of the family, information and experience sharing, Communication and cooperation between the parents and the parents, establishing links with the beneficiaries and charitable organizations for the weaker socioeconomic levels, making the family education according to the child's needs, regular and systematic, expectation of the parents by their children: To stay in school longer and to keep the holidays short during the day, to increase the confidence of the child Parents' awareness of the environment: It is defined as information to be given to specialists by using meetings, seminars and mass media to increase the environmental consciousness of special needs individuals.

Description

Keywords

Rehberlik servisi, Özel gereksinimli birey, Ebeveyn, Guidance, Guidance service, Special needs individual, Parent

Citation

Yılmaz, İ. ve Bengisoy A. (2019). “Özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerin okul rehberlik servisinden beklentileri ile ilgili görüşleri”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 32(1), 1-23.