Okul öncesi Montessori eğitim ortamlarının mekansâl değerlendirmesi Bursa örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-10-02

Authors

Sakarya, Şevval

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Okul öncesi eğitim dönemi, çocukların zekâ gelişimlerinin yanında yaşamlarının geri kalanını etkileyerek şekillendiren bir dönemdir. 0-6 yaş okul öncesi eğitim dönemi, çocukların zihinsel, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerinin hızla gerçekleştiği önemli bir periyottur. Bu nedenle okul öncesi dönem eğitim programı, çocuğu gelişimi açısından olumlu yönde desteklemelidir. Çocukların öğrenme becerileri, iletişim becerileri ve çevre tanımlamaları okul öncesi dönemde gelişir. Okul öncesi dönem eğitim ortamlarındaki iç ve dış mekânsal planlama; çocukların tüm gereksinimlerini karşılamalarının yanı sıra olumlu deneyimler kazanmalarına, kendilerini keşfetmelerine ve yeteneklerini ortaya çıkarmalarına uygun kurgulanmalıdır. Mekân tasarımı eğitimden maksimum yarar sağlayarak eğitim programını destekleyici nitelikte yapılmalıdır. Okul öncesi alternatif eğitim yaklaşımı olarak, Montessori eğitimi ve mekânlarının çocuğun gelişimine olumlu katkı sağladığı birçok araştırma ile belirlenmiştir. Tez çalışması kapsamında, konu ile ilgili kapsamlı literatür analizinin ardından Bursa il merkezinde bulunan Montessori okul öncesi eğitim kurumları arasından seçilen örneklerin yapısal ve işlevsel kurguları belirlenen kriterler bağlamında incelenmiştir. Alan çalışmasında mekânsal analiz ve Montessori uzmanları ile gerçekleştirilen görüşmelerden yararlanılmıştır. Okul öncesi eğitim mekânlarının kalitesini arttırma amacı ile Montessori eğitim programının, mekânsal tasarıma olan etkileri incelenmiştir. Okul öncesi Montessori eğitim ortamlarının mekânsal değerlendirmesi kapsamında gerçekleştirilen analizlerle Montessori eğitim mekanlarının kurgusu belirlenmiş ve okul öncesi eğitim mekanlarının kalitesini arttırmaya yönelik tasarım önerileri geliştirilmiştir.
0-6 age pre-school education period is an important period in which the mental, physical, social and emotional development of children occurs rapidly. Therefore, the pre-school education program should support the child in terms of his/her development in a positive way. Children's learning skills, communication skills and recognition of their environment develop in the pre-school period. Interior and exterior spaces of pre-school education should be designed in order to let children gain positive experiences, discover themselves and reveal their talents in addition to let them meet all their needs. Spatial design should be made to support the education program with maximum benefit from education. As an alternative approach to pre-school education, Montessori education and its places contribute positively to the development of the child. It has been determined by many researches. Within the scope of the thesis, after a comprehensive literature analysis on the subject, structural and functional constructs of the samples selected from Montessori pre-school education institutions in Bursa city center were examined in the context of determined criteria. In the field study spatial analysis and interviews with Montessori specialists were used. In order to improve the quality of pre-school education spaces, the effects of Montessori education program on spatial design were examined. As a result of the analyzes carried out within the scope of spatial evaluation of pre-school Montessori education buildings, the construct of Montessori education spaces was determined and design suggestions were developed to improve the quality of pre-school education spaces.

Description

Keywords

Alternatif eğitim modelleri, Alternative education, Eğitim mekânları, Educational places, Montessori, Preschool, Okul öncesi eğitim

Citation

Sakarya, Ş. (2019). Okul öncesi Montessori eğitim ortamlarının mekansâl değerlendirmesi Bursa örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.