Yaz spor okulları İle çocukların benlik saygısı arasındaki ilişki

Loading...
Thumbnail Image

Date

2007

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sporun özsaygı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymaktır. Bu nedenle haftada 3gün, 6 saat olan ve bir ay süren futbol spor okulu ile, 15 tam gün çeşitli spor branşlarını içeren (futbol, tenis, basketbol) yaz spor okulunda gerçekleştirilen spor etkinliklerin çocukların benlik saygısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma Bursa spor ve Mako spor kulübü futbol yaz okuluna devam eden yaşları 9-12 arsında değişen 86 erkek, Uludağ üniversitesi spor kulübü bünyesinde yaşları 8-12 arasında değişen, 46 öğrenci üzerinde yapıldı. Öğrencilerin benlik saygısını belirlemek üzere “Coopersmith’in Benlik Saygısı Ölçeği ön test ve son test olarak uygulandı. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programında yüzdelik değişim(ön test-son test /ön test*100) eşli paired ttesti uygulandı. Yaz spor okulu öğrencilerinin ön test ve son testlerinden elde ettikleri genel benlik saygısı, sosyal benlik saygısı, akademik benlik saygısı puanları arasında istatistiksel olarak p<0.005 düzeyinde anlamlı bir fark saptanmıştır. Araştırmaya katılan spor okulu öğrencilerinin ön test ve son test toplam puanları karşılaştırıldığında istatistiksel olarak p<0.05 düzeyinde anlamlı bir fark saptanmıştır. Yaz okullarına giden öğrencilerin yaz okulları ayrı olarak değerlendirildiğinde, Uludağ üniversitesi spor kulübü yaz spor okulu öğrencilerinin ön test ve son testlerinden elde ettikleri genel benlik saygısı, ön test ve son test toplam puanları ile yalan maddelerine ilişkin ölçek karşılaştırıldığında istatistiksel olarak p<0.005 düzeyinde anlamlı bir fark saptanmıştır. Branşa özgü yaz spor okulu (Futbol) öğrencilerinin ön test ve son testlerinden elde ettikleri sosyal benlik saygısı, akademik benlik saygısında ön test ve son test toplam puanları karşılaştırıldığında istatistiksel olarak p<0.005 düzeyinde anlamlı bir fark saptanmıştır. Uludağ üniversitesi spor kulübü yaz spor okulu öğrencileri ile spor kulüpleri (Bursa spor ve Mako spor) bünyesinde açılan yaz futbol okulu öğrencilerinin ön test ve son testlerindeki toplam puanları karşılaştırıldığında son testte genel benlik saygısı Uludağ üniversitesi spor kulübü yaz spor okulu öğrencileri lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur p<0.05. Sonuç olarak spor yapma alışkanlığının az olduğu ülkemizde yaz ve kış spor okulu gibi uygulamalar çocukların spor yapma alışkanlığını arttıracak, aynı zamanda onların benlik saygısının da yükselmesine neden olacaktır.
The aim of the present study is to find out whether the sport has positive effect on self-respect. To reach this aim, the effects of the sport activities on the self-respect of the children attending the monthly football sport school (6 hours a day and 3 days a week) and the summer sport school providing 15 -full- day sport facilities in various branches including football, tennis, and basketball were investigated. 86 boys, ranging in age from 9 to 12 years, from Bursa sport and Mako sport clubs summer football schools and 46 students, ranging in age from 8 to 12 years, from Uludag University sport club participated in the study. To identify the students’ self-respect “The Self-respect Scale of the Coopersmith” was administered as pre-test and post-test. To analyse the data, the percentage change paired t-test (prepost test / pre-test * 100) in SPSS package programme was applied. There were statistically significant diference (p<0.005) between the scores of the social self-respect, academic self-respect and overall self-respect emerging from summer sport school students’ pre-test and post-test. When the sport school students’ total pre-test and post-test scores were compared, a statistically significant difference (p<0.05 ) was observed between them. After evaluating the summer schools separately, it was found that there were statistically significant difference (p<0.005) between Uludag University sport club students’ overall self-respect, total points of the pre-test and posttest and the scale regarding lie items. When branch specific summer sport school (football) students’ social self-respect and academic self-respect total scores from the pre-test and post-test sessions were compared, a statistically significant difference (p<0.005) between them was found. When the total scores Uludag University sport club summer sport school students and the summer football school (co-opted by sport clubs such as Bursa sport and Mako sport) students obtained from the pre-test and post-test were compared, it was seen that the score of general self-respect was statistically significant difference (p<0.005) in favour of Uludag University sport club summer sport school students. In conclusion, the activities like summer- winter sport schools should increase children’s self-respect. For this reason, these kinds of activities should continue all the year considering the limited sport facilities in our country.

Description

Keywords

Spor okulu, Benlik saygısı, Sports school, Self-esteem

Citation

Korkmaz, N. H. (2007). "Yaz spor okulları İle çocukların benlik saygısı arasındaki ilişki". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 20(1), 49-65.